Road trip i Mexico
Fra : Ukendt

Dato : 31-10-04 13:09

Hey
Vi er to friske ungersvende som har besluttet at tage et smut til Mexico
først i det nye år. Alle erfaringer vil blive modtaget med kyshånd. Fortæl
gerne om størrelsen af leveomkostningerne - hvad koster det at bo? Og hvad
koster mad? I byen og på landet. I må også meget gerne kommentere vores
flyvske tanker og evt. komme med forslag til alternativer.

Tanken er at flyve til Mexico City, skaffe et køretøj - helst købe en gammel
bil/motorcykel - og så tage ud på landet.
Logi skal helst være privat. Hvis der stadig findes småbønder i landet vil
vi gerne arbejde for at få lov til at overnatte...
Turen kommer for mit vedkommende til at vare ca. en måned. Min ven vil blive
omkring et halvt års tid.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende?
Kan det overhovedet betale sig at købe en bil?
Kan man komme af med den igen efter turen?
Er der regler for hvor man må slå sit telt op?
Findes der bønder, der vil lade en overnatte i deres hus eller lade eller
lignende hvis man hjælper i marken?
Findes der andre måde at skaffe husly?
Er det på nogen måde farligt at færdes på vejene, rastepladser osv.?

Tak for hjælpen.
Mvh Jonas

Fra : Christian

Dato : 31-10-04 14:55

"Jonas Fauerholdt Lind" <jonasl[at]softhome.net> wrote in message
> [...]
> lignende hvis man hjælper i marken?
> Findes der andre måde at skaffe husly?
> Er det på nogen måde farligt at færdes på vejene, rastepladser osv.?

Glem alt om bil!!!!!!..tag de busser der kører mellem byerne, det virker!.

jeg har selv været på road ferie i USA flere gange med lejet bil..og tre
gange i Mexico, hvoraf den ene tur gik fra Mexico city til Cancun,-den samme
dag jeg lejede en bil, blev jeg stoppet af politiet der skulle indrive en
'bøde' (bestikkelse) bare fordi jeg var hvid,-vi kon rundt med busser det
system virker overraskende godt!, den første dag blev jeg udsat for et
lommetyveri forsøg i Mexico City!.

i Chiapas kan de godt være lidt 'gringo' hadere,-så pas på med at tage alt
for langt væk fra feks San Christobal.Jeg ville kun bruge hoteller (lonley
planet bøgerne), og IKKE bo hos 'bonden',-vi besøget nogle lokale og ærligt
talt ville jeg ikke engang sove hvor de sov.

men Mexico er et fedt sted at tage rund med rygsæk, og vi skal der til igen
en dag!.

Fra : Bjarne K

Dato : 01-11-04 13:26

> [...]

> Logi skal helst være privat. Hvis der stadig findes småbønder i landet vil
> vi gerne arbejde for at få lov til at overnatte...

Hvis i vælger dette, tror jeg de vil foretrække $. Der er vist billig
arbejdskraft nok i Mexico

> Er det på nogen måde farligt at færdes på vejene, rastepladser osv.?

Vil jeg tro. Check
http://www.lonelyplanet.com/destinations/north_america/mexico/
Men hvis man tænker sig lidt om plejer det at gå fint Jeg har nogle regler
jeg følger og har ikke været ude for noget endnu.(har ikke selv været i
Mexico, men f.eks Peru).

Et par andre råd er ! Lær lidt spansk.og check diverse lekture på
internettet f.eks også
http://www.jp.dk/explorer/centralamerika/

Med venlig hilsen

Bjarne.

Fra : rosenauer.dk

Dato : 01-11-04 17:21

Som alle andre vil jeg også kun anbefale dig at tage bus rundt - det virker,
er billigt, sikkert, luksuriøst (aircon, seperat herre- og dametoilet, free
softdrinks og nedklappelige sæder) - selvfølgelig afhængig af hvad du vil
betale for det (det er dyrere end f.eks. Thailand men stadigvæk meget
billigt).

Der er forskellige selskaber - søg lidt på Google - så kan du finde priser
og schedules. ATO og Maya er de bedste. Der er derudover også en masse
'collectivos' - en minibus der fyldes og så kører mellem byerne. Også
billigt, aircon'ed og godt..

Generelt ville jeg ikke have lyst til at fræse selv rundt i bil - i bjergene
kræver det også en del routine at køre sikkert - og ingen ved hvem pokker
der har lært de andre bilister at køre.

Ting jeg kan anbefale dig at gøre - udover diverse pyramider og lign (hvor
Chichen Itza er det bedste) - så sørg for at komme ud og dykke (især Cenote
(grottedyk), hvis du har lidt rutine). Derudover vil jeg anbefale dig at
besøge øen Isla Holbox nord for Cancun (hvis muligt, så time det med hvornår
der er hvalhajer - ellers må du tage til takke med fantastisk natur, strand,
solnedgange, ingen turisme, pelikaner, flamingoer, søde mennesker og lign.)
Isla Mujeres er også godt, men crowded. Tulum derimod er et must, hvis du
spørger mig..
Mexico City er også enormt spændende, men kaotisk og meget stor..

Generelt - så vidt jeg ved, omkring telt, må du slå dem op på strandene og
sove i dem - strandene i Mexico er officielt offentlige - men flere har fået
"bøder" og lign. for åben ild - vær også ufatteligt forsigtig - der er meget
tørt..

Køb en Lonely Planet - den er pengene værd - især hvis du bestiller den
online fra England ..

Godt så - god tur og megen misundelse herfra - det er et fantastisk land,

Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 01-11-04 19:43

Hej Jonas.
Sidste sommer kørte jeg (med kone og 2 store teenagere) fra Playa Del Carmen
(v/Cancun) i lejet bil rundt på det meste af Yucatan-halvøen, og ned til
Palenque i Chiapas-delstaten. Derfra kørte vi lidt sydligere til de utroligt
flotte vandfald Agua Azul og Misol Ha, inden turen gik tilbage til Playa Del
Carmen, men denne gang den anden vej rundt om Yucatan-halvøen og via
Chetumal og Tulum.
Som tidligere nævnt her, er Gringo'er til for at plukkes i de sydlige
områder, og især i Chiapas. Ikke at de stjæler fra folk, men du kan ikke
holde stille uden at man forsøger at sælge dig frugt, sodavand, figurer og
meget andet. Nogle steder trækker de et reb over vejen når der kommer en
bil, simpelthen for at få dig til at standse, så de kan sælge dig noget.
Ellers står de ved de frygtede "topes", de høje og totalt
umulige-at-køre-over-med-mere-end-1-km/timen-vejbump som der er ved alle
byer, vejkryds o.l. Mit råd : køb noget, og hold det dernæst op og vis frem
at I allerede har købt. Og så koster det altså bare et par kroner, at vise
lidt imødekommenhed.
Det var her i Chiapas, at der var uro (og undtagelsestilstand) for et par år
siden, da Marcos og hans op mod 10.000 store guerillagruppe (zapatisterne)
førte "krig" mod den mexicanske regering, og bl.a. fik rodet nogle turister
ind i konflikten, da det kontroversielle og for indianerne meget hellige
område husede bl.a de før omtalte vandfald og nogle andre
turist-attraktioner. Men man føler sig generelt sikker over det hele nu, og
der er ingen synlig uro. I denne delstat er der dog stadig militære
kontrolposter over alt, og man skal generelt bare vise pas, og ikke kunne
tale spansk. Så lader de én passere hurtigere.
De lange vejstrækninger mellem de større byer kan være elendige, og direkte
livsfarlige. Pludselig kan der være et hul i vejen på 1 x 2 meter, eller der
kan være en "topes" du har overset, et par grise der lige skal over vejen
eller bare en mexicaner der ligger på vejen og tager sig et hvil. Så kør som
om du har tid nok. Du vil også opleve, at mens du overhaler en traktor, er
der lige en anden bil der overhaler dig samtidig, mens han i øvrigt selv
lige bliver overhalet af en lastbil med anhænger, og alt dette mens der også
er modkørende trafik, der selv er i gang med at overhale. Så trækker man
lidt ud til siden, og overlever med nød og næppe igen...
Imellem de større byer kører de grønne engle, et vejkorps som blot er til
for at hjælpe nødstedte trafikanter. Jo længere strækning, des længere
mellem at man møder dem, men de er der, og det føles ok.
Hvis man kommer til en by der ligger helt uden for turisternes
bevægelsesmønster, finder men ud af, at her koster alt kun en tiendedel af,
hvad det koster f.eks. ved pyramiderne o.l., men vær forberedt på, at være
byens samtaleemne og genstand for almindelig interesse.
Apropos pyramider, er det rigtigt at Chichen Itza (i folkemunde
Chicken-Pizza) er den flotteste, men Uxmal havde væsentlig mere at byde på,
for slet ikke at tale om Palenque, hvor man nærmest er midt i junglen.
Vi følte os som sagt aldrig truet eller usikre, men heller ikke hjertevarmt
velkomne. Men altid venligt modtaget, med ønsket om at kunne tilegne sig
vore dollars og pesos for modydelser.
"Wash and watch your car Mister?", øøøhhhhhh.......OK...., 20 kroner og
bilen blev ren og der skete den ingenting mens vi væk. Tænk hvis vi havde
sagt nej tak.....
Rigtig god tur. Der er masser af flot natur, wild-life og historie i Mexico,
og det med dykningen kan jeg også tilslutte mig.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Christian

Dato : 02-11-04 20:32

> [...]
på,
> for slet ikke at tale om Palenque, hvor man nærmest er midt i junglen.

Når man alligevel er i Palenque, så skal man tage en tur til Yaxchilan og
Bonampak, Yaxchilan kan kun besøges via båd, man sejler ned af floden der
deler Mexico og Guatamala, et andet must fra Palenque er Tikal i Guatamala.