lægning af fliser i bryggers
Fra : Annette Kristensen

Dato : 30-10-04 21:07

vi skal lægge nye fliser i vores bryggers (8 m2) (pga. rørskade i det ene
hjørne ! )der er et afløb i bryggerset og der er et kuvertfald hertil.
Spørgsmålet er :

1) kan man lægge de nye fliser direkte ovenpå den gamle riflede (gammel
fliseklæb) overflade under de gamle fliser???

2) kan man evt. slibe denne gamle riflede overflade ned (og med hvad)

3) eller skal man tage den tunge vej og putte ? niveleringsmasse ovenpå -
skaber vel så et andet problem ved afløbbet der vel skal hæves på en eller
anden måde ?

Gode råd er velkomne - vi er ikke erfarne indenfor fliselægning - men vil
gerne gøre det selv (da det er for dyrt at få andre til det!.

Venligst
Annette & Lars

Fra : Jørgen

Dato : 31-10-04 09:29

Har jeg forstået det ret, har du fjernet de gamle fliser, og der er en
problem med ujævnt gulv pga. gammel fliselim der stikker op.
Dette kan fjernes med en sliberondel, som kan lejes. (Prøv Silvan.)

Hilsen Jørgen

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Annette Kristensen

Dato : 31-10-04 11:00

ja -det er gammel fliselim der sidder på gulvet.....lyder godt hvis vi kan
fjerne det med den metode.....men måske fliselægning bliver mere besværlig ?
med kuvertfald...

Ved du også om man bør vådrumssikre i et bryggers med fald ?

newssgp67fe0di6sca@jso-jogcj8794ft.flatrate.dk...

Fra : Thomas

Dato : 02-11-04 00:14

"Annette Kristensen" <dum@dum.dk> wrote in message
> [...]
>
> Gode råd er velkomne - vi er ikke erfarne indenfor fliselægning - men vil
> gerne gøre det selv (da det er for dyrt at få andre til det!.

Jeg ved ikke lige hvad en "sliberondel" er, som Jørgen henviser til, men jeg
lejede selv en facadefræser. Det er et utrolig effektivt værktøj, som
lynhurtigt fjerner al gammel ujævn klæbemasse. MEN: Lej også en
industri-støvsuger til (brug ikke jeres egen - den går i stykker), da det
støver af h... til. Sørg for at gulvet er så glat som muligt, inden I lægger
de nye fliser. Resultatet bliver ikke godt, hvis der er for mange
ujævnheder.

Brug ikke nivellerings-masse, da I jo så ødelægger faldet i gulvet, dvs.
afløbet bliver ubrugeligt. Husk at måle omhyggeligt op så I ved hvor meget
flise der bliver tilbage i kanterne. Det er for at undgå meget korte
stykker, som ser dumt ud. I kan finde en del info på forskellige
gør-det-selv sites, som beskriver processen.

Mht vådrumssikring ved jeg ikke om det er lovpligtigt, men jeg vil tro at
det er, hvis der er afløb i gulvet. I skal købe noget speciel gummimasse,
som smøres ud over gulvet. Det skulle vist ikke være så svært at lave (jeg
har ikke selv prøvet).