Der findes forhåbentligt ikke et mini rela~
Fra : John Lind

Dato : 28-10-04 20:54

Vi har lukket for en række websites, når vores brugere surfer på internettet
fra arbejdspladsen.

Kan en almindelig bruger med ADSL og XP hjemme, installere et
"relayprogram/hjemmeside" hjemme, og så surfe via hjemmeadressen uden om
vores filter.

Noget a la
http://www.anonymizer.com/
http://www.megaproxy.com/freesurf/

Findes der sådanne freeware løsninger til XP, og kan de overhoved
forhindres, når brugerne skifter ip adresse fra dag til dag. ?

/John

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 28-10-04 21:04

John Lind <john@dk.invalid> wrote:
> Vi har lukket for en r?kke websites, n?r vores brugere surfer p? internettet
> fra arbejdspladsen.
>
> Kan en almindelig bruger med ADSL og XP hjemme, installere et
> "relayprogram/hjemmeside" hjemme, og s? surfe via hjemmeadressen uden om
> vores filter.
>
> Noget a la
> http://www.anonymizer.com/
> http://www.megaproxy.com/freesurf/
>
> Findes der s?danne freeware l?sninger til XP, og kan de overhoved
> forhindres, n?r brugerne skifter ip adresse fra dag til dag. ?

Hvem siger at det skal vaere hjemme? Bare vedkommende kan naa en
vilkaarlig webserver, et vilkaarligt sted i verden og har kontrol
over denne, kan han omgaa jeres ``spaerring''.

Dermed ikke sagt at en $LUSER kan finde ud af det.

--
j.

Fra : John Lind

Dato : 28-10-04 22:24

> Hvem siger at det skal vaere hjemme? Bare vedkommende kan naa en
> vilkaarlig webserver, et vilkaarligt sted i verden og har kontrol
> over denne, kan han omgaa jeres ``spaerring''.

Vores filer kender til 99.9% af alle public web-proxy's m.m.. Men filteret
kender ikke noget til brugernes private maskiner.Derfor skal det ske på
brugerens hjemmepc.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 29-10-04 08:33

> [...]

> kender ikke noget til brugernes private maskiner.Derfor skal det ske p?

Min pointe var naermere at firewall piercing er nemt og ikke til at undgaa,
hvis brugeren absolut _VIL_. Du boer nok i stedet have en fornuftig snak
med dine brugere end et filter, IMNSHO.

--
< Keltus> .. now back to reading my /. and compiling my \
l33t gentoo linux which makes it 5000% faster than \

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-04 20:13

In article <4181639c$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, John Lind wrote:

> Vores filer kender til 99.9% af alle public web-proxy's m.m.. Men filteret
> kender ikke noget til brugernes private maskiner.Derfor skal det ske på
> brugerens hjemmepc.

Filteret er en grovsortering.

Brug i stedet en IT Sikkerhedpolitik, følg op på medarbejdere hvor
i har mistanke, og fyr en enkelt i ny og næ. Det virker bedre end
stort set alle filtre.

Hvis du ikke vil det, så kan du bare blokere for brugerens hjemme-
maskine.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-10-04 06:14

John Lind <john@dk.invalid> writes:
> [...]
>
>Kan en almindelig bruger med ADSL og XP hjemme, installere et
>"relayprogram/hjemmeside" hjemme, og så surfe via hjemmeadressen uden om

Jada.

Det nemmeste vil være at sætte en lille Apache op til formålet. Den
kører fint under XP, og der er vejledninger at finde på nettet til
det specifikke formål.

Mvh.
   Klaus.

Fra : J.Nielsen

Dato : 29-10-04 08:06

> [...]
>
> Det nemmeste vil være at sætte en lille Apache op til formålet. Den
> kører fint under XP, og der er vejledninger at finde på nettet til

Selv om de opsætter en Apache med Proxy på hjemmepcen, så kan de ikke ændres
deres proxy opsætning på arbejdspcen. Derfor dur det ikke med Apache proxy!

Eller har jeg misset noget?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-10-04 08:21

J.Nielsen <nospam@nomail.com> writes:
>Selv om de opsætter en Apache med Proxy på hjemmepcen, så kan de ikke ændres
>deres proxy opsætning på arbejdspcen. Derfor dur det ikke med Apache proxy!
>
>Eller har jeg misset noget?

Nej, så skal der lidt mere til. Det vil dog være ret simpelt at skrive
(eller finde) et script, hvor man kan...

   http://min.hjemme.pc/?http://www.slemt.site/

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-10-04 08:31

Klaus Ellegaard wrote:

> Nej, så skal der lidt mere til. Det vil dog være ret simpelt at skrive
> (eller finde) et script, hvor man kan...
>
> http://min.hjemme.pc/?http://www.slemt.site/

Der findes jo allerede et hav af sites, der kan gøre noget
i den retning. Som regel gøres det dog for at lave lidt om
på siderne (f.eks. oversætte siden til et andet sprog,
tilføje slang eller vise siden spejlvendt), men det ville
selvfølgelig være lige så nemt ingenting at ændre.

--
Kasper Dupont

Fra : J.Nielsen

Dato : 29-10-04 10:24

> [...]
> tilføje slang eller vise siden spejlvendt), men det ville
> selvfølgelig være lige så nemt ingenting at ændre.

Ok
Der findes sites der kan gøre det!
Der kan programmeres til en hjemmepc!

Så nu er spørgsmålet kun. Er der freeware software til XP, der lige kan gøre
dette?
Det vil sige, gøre det muligt at skrive .
http://my_home_ip/?http://www.forbudt.com på jobbet!
Jeg kan ikke gennemskue alle de hits der kommer fra Google.
/John

/John

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-10-04 12:59

J.Nielsen <nospam@nomail.com> skrev 2004-10-29:

> [...]
> http://my_home_ip/?http://www.forbudt.com på jobbet!
> Jeg kan ikke gennemskue alle de hits der kommer fra Google.

Ja, fx. apache.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 29-10-04 12:56

J.Nielsen <nospam@nomail.com> wrote:

> Ok
> Der findes sites der kan g?re det!
> Der kan programmeres til en hjemmepc!
>
> S? nu er sp?rgsm?let kun. Er der freeware software til XP, der lige kan g?re
> dette?
> Det vil sige, g?re det muligt at skrive .
> http://my_home_ip/?http://www.forbudt.com p? jobbet!
> Jeg kan ikke gennemskue alle de hits der kommer fra Google.

Tjah, du kunne jo principielt vaere en ansat, der godt vil pierce
en firewall. Og i det tilfaelde synes jeg egentlig det er meget
fair hvis du selv skal lede efter programellet. Hvis du er administrator,
saa er det vel nok at vide de eksisterer, hvorefter du maa lave en
regel i jeres reglement omkring at piercing af firewallen ikke er
tilladt og medfoerer fyring.

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-10-04 06:36

John Lind wrote:

> Vi har lukket for en række websites, når vores brugere surfer på
> internettet fra arbejdspladsen.

Stoler vi ikke på vores medarbejdere?

> Kan en almindelig bruger med ADSL og XP hjemme, installere et
> "relayprogram/hjemmeside" hjemme, og så surfe via hjemmeadressen uden om
> vores filter.

Ja, se eksempelvis:
<http://www.asp101.com/samples/winhttp5.asp>

Stig Johansen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-04 20:11

In article <41814e56$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, John Lind wrote:
> [...]
>
> Findes der sådanne freeware løsninger til XP, og kan de overhoved
> forhindres, når brugerne skifter ip adresse fra dag til dag. ?

Ja. Og såfremt brugeren kan lave DNS opslag, så kan han også
køre en tunnel over DNS requests. Hvis du vil lukke, at er
du nødt til at lave en whitelist, og sørge for at intet internt
kan lave DNS opslag på Internet.

Det er trivielt at køre IP over DNS. Bare lav opslag på
datapakkedataher.vpn.domain.dk

og få returpakken i eksempelvis en TXT record, eller som en
CNAME record.

Til dette er der implementeringer på nettet. Og det er svært
at stoppe.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 31-10-04 12:16

En helt masse bits fra John Lind til dk.edb.sikkerhed gav følgende:

> Vi har lukket for en række websites, når vores brugere surfer på internettet
> fra arbejdspladsen.

Hvordan har i "lukket for en række websites"?

Ser du - alt efter hvordan der bliver lukket for dem kan der være mange
forskellige muligheder at omgå det på. Nogle lettere end andre - men de er
der.

Jeg vil i stedet anbefale (som flere andre også nævner) at i i første omgang
opretter en sikkerhedspolitik som i præsenterer for jeres ansatte, samt gør
dem forklarligt hvad evt. overtrædelser medfører.
Dernæst kan i bruge energi på at lave kontrol fra tid til anden hvis i mener
at det ikke er nok.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Pick you up saturday. Dress slutty"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'

Fra : Steffen Moeller

Dato : 01-11-04 18:25

On Thu, 28 Oct 2004 21:53:58 +0200, "John Lind" <john@dk.invalid>
wrote:

>Kan en almindelig bruger med ADSL og XP hjemme, installere et
>"relayprogram/hjemmeside" hjemme, og så surfe via hjemmeadressen uden om
>vores filter.

Hvis der er adgang til google og flere andre søgemaskiner, så kan man
ganske enkelt søge på det som man ikke må se pga. dit filter, og så
klikke på "cached" ud for linket.

Siderne hentes da fra google's server. - meget nemmere end at
installere en cgi-proxy på sit webhotel.

Alternativt, så kan man isteddet for at filtrere sider man ikke ønsker
at medarbejderne benytter, generere en positivliste, altså en liste
over domainer, som medarbejderne har adgang til. - afhængig af
virksomheden, så kan dette dog blive en ganske uoverskuelig opgave!

Det blev i denne tråd foreslået at man løste problemet med en
veldefineret sikkerhedspolitik. - Denne ide vil afgjort kunne gøres
til en effektiv løsning, hvis det i politikken er defineret hvad
konsekvensen af en overtrædelse bliver.

/Steffen