Det der med fisk og smerte
Fra : Ole Poulsen

Dato : 28-10-04 16:47

Nu er jeg jo måske lidt selvkritisk, for jeg er specimentfisker. Jeg
genudsætter næste alt jeg fanger, hvis muligt gerne mens de stadig er i
vandt. Skal de vejes sker det i en fugtet vejeslynge og så hurtigt som
muligt. Alt i alt er jeg vel det man kalder en hensynsfuld
lystfisker...MEN....inden glorien bliver for skinnende bør jeg nok gøre mig
lidt flere tanker om fiskevelfærd. Jeg har, ofte lang tid af gange, agnfisk
gående i en 1000L beholder. Jeg benytter gerne 10-20 agnfisk i løbet af en
dag, allesammen fisket op af min lille agnspand(dog med iltpumpe), der kan
de sagtens(??) gå hele dagen. Efter at de er fisket op af spanden, sætter
jeg friskt nok 2 tre-kroge igennem mund og ryg, kyler dem 25-30m ud i suppen
og lader dem "svømme" rundt. Hvis jeg kan se de stresser lidt bliver det
ekstra spændende(rovfisk i nærheden), og når de så slapper af igen, bliver
de hjulet ind og kylet ud igen til de ikke kan svømme mere. Den praktik
forsætter hele dagen, og ofte også natten med.
Jeg blander mig normalt ikke i andres dyrevelfærd, men sad og læste en
tidligere tråd om emnet.
Jeg ved ikke hvad alternativet er, vi er jo alle forbrugere af naturen. Om
fisken føler smerte når den svømmer rundt derude.....jeg tror det personligt
ikke...den føler sig hæmmet og muligvis irriteret. Det retfærdiggører måske
ikke min behandling af dem, men sådan er vi vist allesammen mere eller
mindre.
På bundlinien ville fiskene have det bedre hvis vi slet ikke fiskede, men
jeg stopper ikke.
God dyrevelfærd behøves ikke at være at holde op med at fiske, men måske at
behandle de dyr vi omgåes så godt som muligt indtil de uundgåeligt dør.
I naturens øjne er vi allesammen banditter.

Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-04 17:37

"Ole Poulsen" <ole@fsma.dk> wrote in message

> I naturens øjne er vi allesammen banditter.

Nej. Naturen dømmer ikke - det er kun "bedrevidende" mennesker, der begiver
sig af med dén slags.

--
-Jens B.

Fra : B.Meier

Dato : 28-10-04 18:39

Jeg har selv fisket med levende skaller på et tidspunkt ... men blev nød til
at stoppe med det
min samvittighed holdt kun til 6-7 skaller .... men jeg fisker lystigt med
kunstagn eee og orme ..

Men det fede er jo at man overhovedet gider gøre sig overvejelser om disse
ting og mærke efter om man syntes det man har gang i er ok ...... hvis alle
mennesker gjorde det var her lidt federe tror jeg :)

Der hvor det er svært syntes jeg, er når man står i supermarkedet... og
kødet nærmest foræres væk ...og penge pungen er tom ... der kræver det sku
lidt at lige gennem tænke om man ønsker at støtte den måde det her kød nu
engang er produceret på ....det er nemt at købe 500gr KO til en tyver ....
men jeg ville aldrig kunne arbejde på et slagteri ... jeg har set det ...og
hørt det ... og det overgår al lystfiskeri mange gange ...

Hvor om alt er ...syntes jeg absolut heller ikke man skal stoppe med at
fiske for dyreveldfærdens skyld ...
fiskestunderne er ofte der man er tæt på naturen, ensom og eftertænksom ..og
måske får et lille indblik i hvad livet egentlig er om ....så lad os
fortsætte med det ....