Maling af vandskuret væg
Fra : P Kaasing

Dato : 27-10-04 11:23

Hej

Det er endelig lykkedes mig at få vandskuret min væg i gangen, og nu skal
den males. Jeg har hørt noget om at man først skal behandle væggen med et
eller andet, så skidtet på væggen bliver bundet og ikke drysser af når den
er malet. Er det korrekt, og hvad hedder det den skal behandles med?

/Poul

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-10-04 11:22

"P Kaasing" <nogen@microsoft.dk> wrote in message
> [...]
> eller andet, så skidtet på væggen bliver bundet og ikke drysser af når den
> er malet. Er det korrekt, og hvad hedder det den skal behandles med?

Jep - det hedder forankringsgrunder eller mikrodispers, og det er både nemt
og billigt at arbejde med. Betaler sig helt klart ikke at spare væk.

Men husk nu at væggen skal være helt tør - mindst 1-2 uger i et opvarmet &
jævnligt udluftet lokale.

Mvh
Michael

Fra : Thomas \(6100\)

Dato : 27-10-04 11:45

> [...]
> og billigt at arbejde med. Betaler sig helt klart ikke at spare væk.
>
> Men husk nu at væggen skal være helt tør - mindst 1-2 uger i et opvarmet &

Vælger man også at give væggen forankringsgrunder eller mikrodispers, selv
om væggen ikke skal males?

Mvh

Thomas

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-10-04 14:22

[snip]
> Vælger man også at give væggen forankringsgrunder eller mikrodispers, selv
> om væggen ikke skal males?

Hmm - ved det faktisk ikke, men der skulle vel ikke være noget i vejen for
det? Det lægger sig som en tynd film oven på pudset, og binder effektivt det
der ellers ville drysse af.

Men som sagt - jeg ved det ikke med sikkerhed...

Fra : Marco

Dato : 27-10-04 19:29

"Thomas (6100)" <hvaselineXXX@webspeed.dk> skrev:
> nemt

> Vælger man også at give væggen forankringsgrunder eller mikrodispers, selv
> om væggen ikke skal males?

Man kan sagtens give væggen en støvbinder i form af en dispers såsom alm.
plastbinder eller betonsealer.
--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Thomas \(6100\)

Dato : 28-10-04 09:30

> &

> Man kan sagtens give væggen en støvbinder i form af en dispers såsom alm.
> [...]
Er det en nødvendighed?

mvh
Thomas

Fra : Jacob Mygind

Dato : 28-10-04 10:34

Thomas (6100) wrote:

> Er det en nødvendighed?

Ikke hvis du kan leve med at det altid drysser fra den.

Mvh
Mygind

Fra : Monraad

Dato : 28-10-04 22:27

Jeg vil til enhver tid bruge forankringsgrunder.
Da det er en indendørs væg, så er usandsynligt, at du på et tidspunkt kommer
til at sætte mærker på vægen (kaffe, vin, gnubber sort plastik eller
lignende).
Hvis vægen er grundet, vil det altid være nemmere at fjerne evt. pletter
igen.

mvh.
Monraad