Maling med Fungicid indedørs
Fra : Henrik

Dato : 26-10-04 21:25

Hej alle

Jeg er kommet til at male med en maling indendørs med "Fungicid" som er
citat :
Fungicid er et ord, som er dannet ud fra latin fungus = "svamp" +
endelsen -cid = "dræbende". Det betyder altså "svampegift", og ordet bruges
om alle de svampemidler, der tages i anvendelse mod svampe på fødevarer,
landbrugsafgrøder og gavntømmer.

Passende hygiejne, brug af resistente sorter eller gammelkendt viden om
svampenes foretrukne nicher kan dog nedsætte behovet for at bruge disse
midler til et absolut minimum.

Problemet er, at midlerne - foruden at være svampedræbende - også har
virkninger på husdyr og mennesker. I de fleste tilfælde er den akutte
giftvirkning meget ringe (se LD50), men det hindrer ikke, at midlerne kan
fremkalde meget kraftige langstidsvirkninger i form af arvelige forandringer
(mutationer), overfølsomhedsreaktioner (allergier) eller kræft.

Desværre viser langtidsvirkninger sig af gode grunde først efter mange år,
og virkningerne af nedbrydningsprodukterne kan være forsinket i endnu nogle
år. Dertil kommer, at det ofte kræver undersøgelse af en hel del tilfælde,
før man bliver klar over, at det er nedbrydningsprodukter, der er
skadevolderne.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Fungicid"
Er det farligt også efter at det er tørt, eller skal jeg male det over med
den rigtige maling til indendørs ?

Håber i kan hjælpe.

MVH

Henrik

Fra : Marco

Dato : 27-10-04 19:59

"Henrik" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> skrev:

> Jeg er kommet til at male med en maling indendørs med "Fungicid" som er
> citat :
SNIP

> [...]
> Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Fungicid"
> Er det farligt også efter at det er tørt, eller skal jeg male det over med

Hvordan er du "kommet til det" ?
Jeg forstår dog din bekymring. Ingen ønsker endnu en "Rentolin-sag", selvom
fungicider måske ikke var den eneste årsag.

Jeg ville kun male indendørs med ovenstående i form af
træmaling/-beskyttelse på indvendig side af yderdøre og -vinduer.
I malinger beregnet til både facader og vådrum, forefindes også fungicider,
men i en mængde der ikke er skadelig beregnet den tid, man ville opholde sig
i f.eks. et badeværelse.

Hvis det er dokumenteret, der i din maling er fungicider i skadelig mængde,
kunne du påføre en isolerende maling/lak 2 gange oven på eksisterende
maling, idet jeg tror, fungicider vil "sive" igennem en maling med lavere
vanddamptæthed.
Dette er dog kun gisning fra min side udfra dit spørgsmål og ikke en endelig
godkendt løsning.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Torben

Dato : 29-10-04 18:51

"Henrik" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Jeg er kommet til at male med en maling indendørs med "Fungicid" som er
> citat :

Hej,

jeg har netop malet min facadedør med Gori 88 dækkende (der også indeholder
Fungicid) - på spanden står der, at det kan benyttes til maling af vinduer /
døre på ud- og indvendig side. Så hvis det blot er det du har gjort, tror
jeg ikke at der grund til bekymring. Men det afhænger helt af hvor meget du
har malet ?

mvh
Torben

Fra : Henrik