Græskarkød fra Halloween-græskar - anvende~
Fra : Marianne

Dato : 26-10-04 17:45

Hej

Jeg har købt et halloween-græskar (synes det ser så hyggeligt ud med lys i),
men hvad kan jeg gøre med græskarkødet? Jeg tænker nok mest i retning af en
græskartærte, som Bedstemor Ands.

Nogen erfaringer, om bagning med denne græskarsort er sliddet værd?

mvh
Marianne

Fra : Omnolog HMH

Dato : 26-10-04 17:58

pumpin-pie smager fakker talt helt godt.

Fra : Sofie

Dato : 27-10-04 07:33

Min favorit græskar suppe er denne - pragtfuld farve og smager som en drøm -
kan kun sige prøv den ... men ellers er der jo mange forskellige ting du kan
gøre hvad med græskar tazziki ?

Græskarsuppe

Velsmagende græskarsuppe med resterne efter græskarmændene.

Du skal bruge:
1 hokkaido græskar
2 løg
2 stk. rød peber
3 fed hvidløg
1 frisk chili
1 liter vand el. grøntslagsbouillon
Olivenolie
Salt & peber
Topping:
Cremefraiche
Daggammelt brød
Hvidløg
Olivenolie
Salt
Sådan gør du:
Græskarsuppe
Skræl græskarret, fjern kernerne fra midten og skær kødet i ca. 3cm store
tern. Læg dem i et ildfast fad. Dryp med olie og salt. Bag dem i ovnen ved
200 grader til de er møre (ca 40 min. )
Vend græskarterningerne undervejs for at undgå at de brænder på, ellers vil
suppen få sorte pletter.
I mens græskarret bages, hakkes løg og peberfrugt. De sauteres dernæst med
hvidløg og chili i olivenolie i en stor gryde.
Når græskarret er mørt blandes det hele i gryden og svitser videre et par
minutter.
Tilsæt vand og lad suppen koge op i 5-10 min.
Dernæst blendes det hele. Hvis suppen er for tyk tilsættes yderligere vand.
Smag til med salt og peber.
Servér med en klat cremefraiche og croutoner
Retten skal være efterårsstærk i smagen - og så får man fuld udbytte af
kontrasten med den kolde, milde cremefraiche. Topping
Gnid det tørre brød med hvidløg. Skær det dernæst i tern og rist på panden i
olivenolie til de er sprøde og brune. Drys med salt.

knus Sofie
--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-10-04 17:57

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt et halloween-græskar (synes det ser så hyggeligt ud med lys
> i), men hvad kan jeg gøre med græskarkødet? Jeg tænker nok mest i retning
> af en græskartærte, som Bedstemor Ands.

Det er i hvert fald godt til græskarsuppe.
Denne er sakset fra DR - der er flere på Google

Hilsen Inger

Ingredienser
1 Græskar
Salt
Peber
Jordnøddeolie
1 stort finthakket løg
25 gr. smør
4 dl sødmælk
8 dl grønsagsfond
Muskatnød
Cremefraiche
Ost (f.eks. Fontina eller Gruyere)

Fremgangsmåde
Skær græskarret ud i både og skrab kernerne ud.
Læg græskarstykkerne på en tyk bageplade, drys salt og peber over,
pensl med olien og bag dem i ovnen på højeste varme i ca. 25 minutter.
Brun løget i smør til det er gyldent, skru ned for varmen og lad løget
svede i 20 minutter.
Tilsæt mælk og grønsagsfond og varm det op til det simrer.
Fjern skindet af græskarret og skær det i store stykker.
Kom græskarret ned i suppen og riv noget muskatnød ned i suppen og lad
det simre i 15-20 minutter.
Blend suppen og si den for at få græskarfibrene ud.
Server suppen i suppeskåle med en klat cremefraiche og et drys ost.

Info
Sendt på DR2 den 25. Oktober 2002

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 26-10-04 17:53

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen erfaringer, om bagning med denne græskarsort er sliddet værd?

Vi lavede i weekenden lygte og brugte kødet i et brød. Opskriften ses her:
http://www.sol.dk/madogvin/samlingen/o0440010.html

Det er simpelthen det lækreste brød, jeg nogensinde har bagt, og vi bager
ellers meget.
Men en tærte, det er det jo ikke

MVH Mette

Fra : Mus

Dato : 27-10-04 14:02

Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:417e7f03$0$37974$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
en
> græskartærte, som Bedstemor Ands.
>
> Nogen erfaringer, om bagning med denne græskarsort er sliddet værd?

Prøv at søge på græskar her.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php?sog=

Der kommer en masse opskrifter der også er givet bedømmelse(1-10)
Der er også flere græskartærter i bandt.

LN

Fra : Marianne

Dato : 27-10-04 20:07

> Prøv at søge på græskar her.
> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php?sog=
>
> Der kommer en masse opskrifter der også er givet bedømmelse(1-10)
> Der er også flere græskartærter i bandt.

Tak. Jo, jeg ved godt, at der eksisterer mange opskrifter med græskarkød i.
Men om lige halloween-græskarkødet duede til madlavning, var jeg i tvivl om.

Jeg kan dog forstå på svarene, at det er OK, så jeg går fortrøsningsfuldt
igang.

mvh
marianne

Fra : Birgitte

Dato : 28-10-04 11:24

> [...]
> af en græskartærte, som Bedstemor Ands.
>
> Nogen erfaringer, om bagning med denne græskarsort er sliddet værd?

Hej Marianne der er et par ideer til hvad du kan bruge resten af græskaret
til her :

http://www.graeskarhaven.dk/cmsimple/index.php?Opskrifter:Med_gr%E6skar
--
Birgitte