Incasso regler :)
Fra : M.T.

Dato : 26-10-04 14:10

Hej,

Efter at have modtaget en større end forventet regning fra en leverandør
har vi i vores firma kontaktet vedkommende og sagt at vi desværre ikke
er i stand til at betale så stor et beløb på en gang og kun kan betale
den over et stykke tid..

Så går der en uge og vedkommende sender os til incasso som igen
fremstiller samme krav + incassoomkostninger. 10 dage til betaling,
ellers stævner de os.

Så er mit spørgsmål - når vi nu på forhånd har sagt at vi ikke KAN
betale det - skal de ikke stævne os med det samme for at få pengene ?
Hvorfor skal vi pålægges yderligere 1600,- i incassoomkostninger ??

Er der nogen der kan forklare mig hvordan den slags fungerer rent juridisk ?

På forhånd tak.

M.

Fra : N/A

Dato : 26-10-04 16:52

Fra : M.T.

Dato : 26-10-04 16:52

Steen Madsen wrote:

> prøv det her link det kan være det kan hjælpe dig, har du ikke en
> betalingsfrist på den regning feks løbende måned + 30 dage eller lignende?

Jeps, der var en betalingsfrist, og det er indenfor denne frist at vi
ikke var i stand til at betale beløbet til vedkommende. Han er helt klar
over at vi ikke har de beløb der bliver snakket om, vi har selv gjort
ham opmækrsom på det, derfor føles det lidt urimeligt at vi bliver
pålagt flere omkostninger...

> http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1997/0031930.htm

Det er loven om selve incasso - jeg er mere interesseret i hvornår man
rent faktisk skal betale incassoomkostninger..

Fra : Steen Madsen

Dato : 26-10-04 17:09

Hej

man skal vel regne med at der skal betales renter af beløbet men lige frem
inkassogebyr.
kan i ikke finde en afdrags ordning?
Men det kan jo tænkes at mande også mangler penge, hvis det altså er et
større beløb!

steen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-10-04 17:30

"M.T." <nospam@yahoo.NOSPAM.com> skrev i en meddelelse

> Det er loven om selve incasso - jeg er mere interesseret i hvornår man
> rent faktisk skal betale incassoomkostninger..

Man kan kun kræve sine udgifter til inkasso dækket, hvis man forud har
fremsendt et såkaldt inkassobrev, hvori man gør opmærksom på at sagen vil
overgivet til inkasso og skyldneren vil blive pålagt at betale
inkassoomkostninger. Derefter skal skyldneren have mindst 10 dage til at
betale før sagen kan overgives til inkasso.

Sådan som jeg læser dit indlæg, er der fremsendt en faktura som du har gjort
opmærksom på at du ikke kan betale i et hug. Derefter er du sendt direkte
til inkasso uden yderlig varsel. Hvis det er tilfældet, kan man ikke kræve
at du betaler inkassoomkostningerne, dem hænger sælger selv på.

Prøv evt. at læs artiklen på http://www.startfirma.dk/art_show/15

Fra : M.T.

Dato : 26-10-04 22:42

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> til inkasso uden yderlig varsel. Hvis det er tilfældet, kan man ikke kræve
> at du betaler inkassoomkostningerne, dem hænger sælger selv på.

Well - da den store faktura kom ind, har vi straks signaleret at beløb
ikke kan betales med det samme. Sælgere ville dog gerne negotiere
omkring en anden form for betaling (med vores arbejde). Mens vi løst
snakker om dette, dumper der en rykkerbrev med inkassovarsling, og vi
negotierer videre. Til sidst kan vi ikke blive enige (det er flere
måneder efter den sidste rykkerbrev), og sælger vælger at sende os til
inkasso velvidende at vi ikke kan betale det vi skylder ham.

Det som jeg så håber på er, at i så fald må sælgeren stævne os med det
samme for at få en dom og kunne indrive sine penge med sikkerhed, og
ikke bare lige 1600,- til et advokatfirma oveni vores nuværende gæld...

> Prøv evt. at læs artiklen på http://www.startfirma.dk/art_show/15

Jeps, jeg har læst det - vi har selv prøvet at sende kunder til inkasso,
men sagen her er lidt mere kompliceret...

M.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-10-04 23:39

> Mens vi løst snakker om dette, dumper der en rykkerbrev med
> inkassovarsling, og vi negotierer videre.

Hvorfor er du så i tvivl om at du skal betale inkassoomkostningerne?
Sælger har overholdt de formelle spilleregler for at du skal betale
inkassoomkostningerne.

> Til sidst kan vi ikke blive enige (det er flere måneder efter den sidste
> rykkerbrev), og sælger vælger at sende os til inkasso velvidende at vi
> ikke kan betale det vi skylder ham.

Når I ikke har kunnet blive enige om en ordning er inkasso vel sælgers
eneste mulighed for at inddrive sit tilgodehavende.

> Jeps, jeg har læst det - vi har selv prøvet at sende kunder til inkasso,
> men sagen her er lidt mere kompliceret...

Din sag er da ikke mere kompliceret. Du har fået leveret en varer og kan
ikke betale (og I kan ikke blive enige om en ordning).

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-10-04 17:19

Hej,

Du skal vel først modtage 2 rykkere, før du kan komme til inkasso, og derved
opkræves inkassogebyr.

hilsen
Dennis

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-10-04 17:36

"Dennis Pedersen" <DennisP@Bellaluna.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Du skal vel først modtage 2 rykkere, før du kan komme til inkasso, og
> derved
> opkræves inkassogebyr.

Der er ikke nogen krav om at der skal sendes et bestemt antal rykkere først.
Det eneste krav er at der fremsendes et såkaldt inkassobrev, hvori der gøres
opmærksom på at sagen vil blive sendt til inkasso og at skyldner vil blive
pålagt at betale inkassoomkostningerne. Undlades dette brev, hænger sælgeren
selv på inkassoomkostningerne.

Fra : Per H

Dato : 26-10-04 20:07

On Tue, 26 Oct 2004 18:36:17 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> skrev:

>Der er ikke nogen krav om at der skal sendes et bestemt antal rykkere først.
>Det eneste krav er at der fremsendes et såkaldt inkassobrev, hvori der gøres

Jeg mener alså også at der skal sendes 2 rykker, og derefter
inkassobrev.

Findes der dok, for noget af det overstående?

Det er jo en vigtig detalje, for ikke at gøre noget der er i modstrid
med reglerne.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : alexbo

Dato : 26-10-04 20:44

"Per H" skrev i

> Findes der dok, for noget af det overstående?

Inkassoloven

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.

Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

§ 11. Uanset § 10 kan der iværksættes retslige skridt mod skyldneren med
henblik på inddrivelse, i det omfang overholdelse af denne bestemmelse vil
medføre en nærliggende risiko for, at fordringen ellers ikke vil kunne
inddrives

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-10-04 21:15

M.T. wrote:

> Er der nogen der kan forklare mig hvordan den slags fungerer rent
> juridisk ?

Prøv evt. dk.videnskab.jura.

M.v.h.

Jonathan