Straksafskrive bærbar computer - men hvad ~
Fra : KJ

Dato : 26-10-04 13:02

Hej!

Jeg skal til at ha købt mig en bærbar computer i mit firma, og vil gerne
holde mig under beløbsgrænsen for straksafskrivning (det er vist 10800kr i
år).

Det er heller ikke noget problem med mit beskedne behov, jeg ender lige kort
af 10000kr.

Men så er der sådan en completecare forsikring, som sikrer mig en ny pc hvis
der sker noget, og det vil jeg også gerne tegne. Men så kan jeg ikke længere
holder mig under de 10800kr... Men kan man bogføre det af to omgange? Det
ændrer jo sådan set ikke på den bærbares pris, at jeg gerne vil forsikre
den?

- Klaus

Fra : Rene G.

Dato : 26-10-04 15:26

Jeg har lige købt bærbar i sidste uge og T&S siger følgende da jeg spurgte:

Alle, jeg gentager, *alle* ting der er relateret til den bærbare skal
opfattes som et samlet køb.
Derfor hjælper det ikke at f.eks. købe bærbar på ën faktura og printer på en
anden.
Den godtager de ikke, og mht. forsikringen gør de det derfor heller ikke.
Det er hvad jeg fik at vide da jeg kontaktede T&S

--
Mvh.
Rene' Godskesen

Fra : Klaus Jensen

Dato : 26-10-04 22:27

"Rene G." <nomail@nomail.dk> wrote in message
> [...]
> Den godtager de ikke, og mht. forsikringen gør de det derfor heller ikke.
> Det er hvad jeg fik at vide da jeg kontaktede T&S

Æv... Men tak for svaret. Så er der ikke andet for end at afskrive over
flere år. :(

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-10-04 15:45

In news:clmfet$2imf$1@news.cybercity.dk,
Klaus Jensen <spammers@must.die> wrote:

> Æv... Men tak for svaret. Så er der ikke andet for end at afskrive
> over flere år. :(

2 år, så længe holder den vel også?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Klaus Jensen

Dato : 27-10-04 16:59

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:417fb481$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> 2 år, så længe holder den vel også?

Regnskabsmæssigt havde det været meget praktisk for mig i det konkrete
tilfælde at afskrive den i indeværende regnskabsår. Derfor "æv", men nogen
katastrofe er det jo ikke. :)

- Klaus

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-10-04 17:06

In news:clogiq$1df7$1@news.cybercity.dk,
Klaus Jensen <spammers@must.die> wrote:

> Regnskabsmæssigt havde det været meget praktisk for mig i det konkrete
> tilfælde at afskrive den i indeværende regnskabsår. Derfor "æv", men
> nogen katastrofe er det jo ikke. :)

Jo jo, men du kan da stadig afskrive de 10K i år, og den sidste sjat
næste år..

Kom til at tænke på, en vognmand der køber nye dæk til lastbilen, han
bliver ikke ramt af hotel princippet, men kan straksafskrive dækkene..

Fra : alexbo

Dato : 27-10-04 19:09

"Petersen_Michael" skrev i

> Jo jo, men du kan da stadig afskrive de 10K i år, og den sidste sjat
> næste år..

Nej, man kan afskrive 25 % pr. år, indtil saldo er under straksgrænsen, så
afskriver man resten.

Afskrivningsloven
Stk. 3. Afskrivning kan højst udgøre 25 pct. af den
afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 2. Udgør den
afskrivningsberettigede saldoværdi før indkomstårets afskrivning et
grundbeløb (i 1987-niveau) på 6.700 kr. eller derunder, kan beløbet
fradrages fuldt ud i den skattepligtige indkomst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-10-04 21:21

In news:cloo75$1lek$1@news.cybercity.dk,
alexbo <alexbo@email.dk> wrote:
> "Petersen_Michael" skrev i

> Nej, man kan afskrive 25 % pr. år, indtil saldo er under
> straksgrænsen, så afskriver man resten.

Ok, så bliver det omvendt, min fejl, men altså fx. PC + diverse = 12k

Afskrivning 1. år = 25% = 3K rest 9K, som kan afskrives næste år, da det
er under 10,8K

> [...]
> grundbeløb (i 1987-niveau) på 6.700 kr. eller derunder, kan beløbet
> fradrages fuldt ud i den skattepligtige indkomst.

1987 Kr. 6.700 er SVJV vokset til 2004 Kr. 10.800 Excl. moms?

Fra : alexbo

Dato : 28-10-04 19:53

"Petersen_Michael" skrev

> Afskrivning 1. år = 25% = 3K rest 9K, som kan afskrives næste år, da det
> er under 10,8K

Ja, og her forudsætter vi at der ikke er andet indkøb der afskrives på, det
er den samlede saldo der betyder noget.

Så med 2 maskiner à 12.000 kr. afskriver man 6.000 kr år 1, og 4,500 kr år
2, 3.375 kr. år 3, og resten år 4.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-10-04 20:19

In news:clrfdg$19b9$1@news.cybercity.dk,
alexbo <alexbo@email.dk> wrote:
> "Petersen_Michael" skrev

> Ja, og her forudsætter vi at der ikke er andet indkøb der afskrives
> på, det er den samlede saldo der betyder noget.

Jo, men der kan godt køre en afskrivning vedr. EDB system, og en anden
vedr. En produktionsmaskine, eller noget 3.

> Så med 2 maskiner à 12.000 kr. afskriver man 6.000 kr år 1, og 4,500
> kr år 2, 3.375 kr. år 3, og resten år 4.

Ja, man afskriver med 25% til man når ned på de 10,8K

Fra : alexbo

Dato : 28-10-04 21:37

"Petersen_Michael" skrev

> Jo, men der kan godt køre en afskrivning vedr. EDB system, og en anden
> vedr. En produktionsmaskine, eller noget 3.

Nej, en afskrivningssaldo er den samlede sum af afskrivningsobjekter.

§ 5.3)3) Driftsmidler og skibe, som en skattepligtig udelukkende benytter
erhvervsmæssigt, skal afskrives på en samlet saldo for den enkelte
virksomhed, jf. dog § 5 B.

Afskrivningsloven kan findes på www.retsinfo.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-10-04 13:18

In news:clrl8v$1gav$1@news.cybercity.dk,
alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> § 5.3)3) Driftsmidler og skibe, som en skattepligtig udelukkende
> benytter erhvervsmæssigt, skal afskrives på en samlet saldo for den
> enkelte virksomhed, jf. dog § 5 B.

I stand corrected

Fra : KHJ

Dato : 28-10-04 21:53

alexbo wrote:
> [...]
>
> Så med 2 maskiner à 12.000 kr. afskriver man 6.000 kr år 1, og 4,500
> kr år 2, 3.375 kr. år 3, og resten år 4.

Er reglen om, at 1 maskine med tilbehør, der ikke kan køre uden PC, købt
samtidig desuagtet 2 eller flere fakturaer ikke kan splittes op de de
enkelte enheder for at komme under de magiske 10.800,- ændret?

Her er der vist tale om 2 PC'ere, der ikke er afhængige af hinanden og kører
selvstændigt hver for sig, kan (har kunnet) staksafskrives under
forudsætning af, at de 2 PC'ere hver for sig koster under 10.800,- - oven i
købet selvom de er indkøbt samme dag og faktureret på en og samme fakltura.

Men det kan da være, at de regler er ændret.
KHJ

Fra : Klaus Jensen

Dato : 30-10-04 11:47

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Så med 2 maskiner à 12.000 kr. afskriver man 6.000 kr år 1, og 4,500 kr år
> 2, 3.375 kr. år 3, og resten år 4.

....Så hvis jeg køber en bærbar inkl Die ganzen Piefzeug til ialt 13000kr (ex
moms), så skal jeg afskrive 25% (3250kr) i år - og resten næste år, fordi
"resten" så er nede på under 10800kr næste år?

Fra : alexbo

Dato : 30-10-04 12:38

"Klaus Jensen" skrev

> [...]
> moms), så skal jeg afskrive 25% (3250kr) i år - og resten næste år, fordi
> "resten" så er nede på under 10800kr næste år?

Ja,
forudsat at du ikke har eller anskaffer, andre ting der skal afskrives på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 19:37

> Kom til at tænke på, en vognmand der køber nye dæk til lastbilen, han
> bliver ikke ramt af hotel princippet, men kan straksafskrive dækkene..

Der er jo heller ikke tale om en forbedrelse, men en vedligeholdelse, er
opfattes anderledes.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-10-04 21:22

In news:417feacc$0$22690$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Michael Sørensen <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> wrote:

> Der er jo heller ikke tale om en forbedrelse, men en vedligeholdelse,
> er opfattes anderledes.

Ja, det er jo så et ? om opfattelse

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 09:23

"Klaus Jensen" <spammers@must.die> wrote in message

> Regnskabsmæssigt havde det været meget praktisk for mig i det konkrete
> tilfælde at afskrive den i indeværende regnskabsår. Derfor "æv", men
nogen
> katastrofe er det jo ikke. :)

Du kan bare gøre det alligevel. I værste fald opdager T&S det, I
diskuterer lidt frem og tilbage og så laver du det om.

hilsen
Uffe