varmepumpe
Fra : Omnolog HMH

Dato : 26-10-04 10:36

Jeg skal (måske) til at bygge til sammen med min fatter.

Vi kigger lidt på forskellige opvarmningsmuligheder.

Varmepumper er pludseligt kommet ind i billedet - hvad er det for noget fup?
Hvis det er så godt som de skriver/siger på deres hjemmeside, hvorfor er det
så ikke alle der bruger det? Jeg kunne godt tænke mig at høre andres
erfaringer....

MVH HMH

Fra : Hauge

Dato : 26-10-04 10:52

Hejsa
Omnolog HMH wrote:
> Varmepumper er pludseligt kommet ind i billedet - hvad er det for
> noget fup?

Fup? Hvor har du fået den ide fra?

> Hvis det er så godt som de skriver/siger på deres
> hjemmeside, hvorfor er det så ikke alle der bruger det?

Jeg bruger det, og har brugt det i 3 år nu. Før brugte jeg for ca. 6000 kr.
fyringsolie, nu bruger jeg ca. 2200 KWh strøm på et år.
Jeg vil ikke bytte det væk til andet, og grunden til at ikke alle andre
bruger det : Som nu dig, du mener det er FUP.

> Jeg kunne
> godt tænke mig at høre andres erfaringer....

Hvorfor egentligt det, du har jo allerede sagt det er fup ;)
Og det er forøvrigt ikke en ny ide, det er bare fordi det er blevet så
billigt, at det kan betale sig. Evt. kan det også være dig, der er lidt
langsom til at opdage nye ting

/Hauge

Fra : Omnolog HMH

Dato : 26-10-04 11:36

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Fup? Hvor har du fået den ide fra?

mente det nu ikke så slemt... men ideen om, at det var fup, kom fra denne
side http://www.living-water.dk/forklaring-twin-water.htm, siden du spø'r

> Jeg bruger det, og har brugt det i 3 år nu. Før brugte jeg for ca. 6000
kr.
> fyringsolie, nu bruger jeg ca. 2200 KWh strøm på et år.

Ohhh, øs af dine erfaringer !

> Jeg vil ikke bytte det væk til andet, og grunden til at ikke alle andre
> bruger det : Som nu dig, du mener det er FUP.

jaja, bare kør i det

> [...]
> Og det er forøvrigt ikke en ny ide, det er bare fordi det er blevet så
> billigt, at det kan betale sig. Evt. kan det også være dig, der er lidt

Tjoe, det må jo være mig, derer langsom i opfattelsen :) men det har jeg
prøvet før, så ehm... det må jeg jo lære at leve med... :)

Bruger du det sammen med anden opvarmning, eller udelukkende varmepumpe?

Er det en luft/luft-pumpe, eller er der involveret en anden form for gas?

Er der slet ingen ulemper ved ded?

Fra : Hauge

Dato : 26-10-04 13:29

Hejsa
Omnolog HMH wrote:
> mente det nu ikke så slemt...

Bare iorden

> Ohhh, øs af dine erfaringer !

Vil da prøve.

> jaja, bare kør i det

Hehe

> Bruger du det sammen med anden opvarmning, eller udelukkende
> varmepumpe?

Jeg bruger det som 95% eneste opvarmning, men har dog kun 70kvm hus, og er
et Zibro 280 anlæg, har dog en brændeovn som suplement, det er lidt mere
hyggeligt ;)
Men fordelen ved et klimaanlæg, er at det eneste det kræver, er en 230volts
stikkontakt og et hul i muren på vistnok 50 mm, så er man kørende.
Hvis man kun vil bruge den til varme, er det en fordel at montere
udendørsdelen mod syd eller sydvest, da man jo så kan udnytte en lille smule
af den sol der dog trods alt er om vinteren.

> gas?

Det er luft/luft, altså med en udendørsenhed, der er tilsluttet via 2
kobberrør og lidt strøm derud.

> Er der slet ingen ulemper ved ded?

Jo desværre virker den ikke når der er koldere end 10 graders frost udenfor,
og virkningsgraden er modsat proportional med udendørstemperaturen..

/Hauge

Fra : Boye

Dato : 26-10-04 14:01

Hauge wrote:

> Jo desværre virker den ikke når der er koldere end 10 graders frost udenfor,
> og virkningsgraden er modsat proportional med udendørstemperaturen..
>
> /Hauge

Dette ville du ikke blive berørt af, hvis du havde taget varmen fra
jorden(solen) i stedet for luften(også solen, men knapt så effektivt).
Luft/luft er fint om sommeren, men knapt så godt om vinteren, som jo er
den tid, hvor man især behøver varme.
Jordvarme er dyrere i anskaffelse, men billigere i drift. Da vi for 23
år siden fik jordvarme i stedet for oliefyr, havde anlægget tjent sig
ind efter 3 år. Oliefyret brugte for 25000,00 kr og varmepumpen kun for
13,000kr.
Der er imidlertid forinden bøvl med nedgravning af slanger og
miljøbetingede begrænsninger for området, men det hele har alligevel
fungeret problemløst. Hvis jeres jord er fin til det(ikke tør sandjord),
er det bedste: Jordvarme!
Boye

Fra : LazyBoy

Dato : 26-10-04 15:27

Ja åbenbart interesse det jo ikke ret mange at kigge på besparelser i sin
økonomi.
De fleste af os ligger vel godt i svinget mht. til det. Vi har sgu mere
travlt med at købe nye biler,
og nyt el-udstyr til vores hjem der skulle gøre hverdagen lettere... tror vi
!!.

Til oplysning kan jeg fortælle at i sverige bliver 8(9) ud af 10 nybyggede
parcelhuse installeret med VP.

Jeg har også efter-installeret varmepumpe i vores hus på 136 m2, til stor
glæde for vores økonomi.
Vi spare nu ca. 4000 Kwt om året.. = 6000 kr/år. ( Vi har elvarme )
Ideen fik jeg fra min far ( som for 4 år siden skiftede sin første VP ud med
en ny model )
Den første var en Metro og kørte i 25 år !!!!!!!!!

Det system " Luft til luft " som vi købte er lang fra det mest effektive,
men var det nemmeste at installere.

Vand til vand skulle give den bedste økonomi, men så er indkøbsprisen lidt
højere,
hvilket nok ikke har den store betydning ved et nybyggeri. Kig nøje efter
effekt faktoren !

Ingen tvivl om hvad jeg ville vælge af varmekilde i dag hvis jeg stod for at
skulle bygge et nyt hus !!

Mvh. Lasse

Fra : Juel CH

Dato : 28-10-04 08:38

Det er tilsvarende her i Schweiz, næsten samtlige nye huse bliver forsynet
med varmepumpe, og 28% af alle renoveringer af huset bliver forsynet med VP.
Ved luft til vand, som her er mest udbredt, er fordelen dog at vi generelt
har gulvvarme i husene, der kan jo ved VP ikke opnås den samme fremløbstemp.
som ved konventionel rediatorer opvarmning, hvorved gulvvarme næsten er en
nødvendighed, ellers skal der installeres meget store rediatorer.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-10-04 15:44

Omnolog HMH wrote:
> Ohhh, øs af dine erfaringer !

Jeg er enig med Hauge om at det er OK.

Vi haft en Panasonic Inverter varmepumpe i 3 vintre nu og er gået ind i
fjerde fyringssæson - og er meget tilfredse.

Vi har/havde ellers elvarne - og nogle af fordelene er:

Besparelse på 3-5000 kr pr år i forhold til el-varme.

Filtrering af luften i stuen for de fleste støv-partikler.

Nogle af ulemperne er:

Ikke billig - men hvad er det ? - vi gav ca 18.000 kr incl. opsætning - og
den klarer et et-planshus på 140 m2.

Under 10 graders frost har den ikke godt af at køre

Døre til alle værelser skal være åbne for at der kan blæse varm luft derind.

Den er ikke helt støjfri - man kan godt høre at den blæser - men når man går
her til daglig, så lægger man ikke mærke til det - men gæstene bemærker det
straks....

Filterne skal renses jævnligt - vi giver den en omgang med støvsugeren hver
anden uge.

Vi er som nævnt meget tilfredse - og det er sjædent, at det er under 10
graders frost, så vi må have gang i elvarmen - heldigvis - for nogle af
el-radiatorne er efterhånden dækket af møbler

Der var en af de foregående tre vintre, hvor vi slet ikke var under -10
grader - så der klarede vi os udelukkende meed varmepumpen - men eller er
der normalt enkelte nætter, hvor Voldborgs efterfølgere varsler under 10
graders frost, og vi slukker varmepumpen og tænder for el-radiatorerne - men
det er ikke mamge nætter på en normal vinter.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Hauge

Dato : 26-10-04 16:04

Hejsa

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message
> Jeg er enig med Hauge om at det er OK.

Tak

> Ikke billig - men hvad er det ? - vi gav ca 18.000 kr incl. opsætning - og
> den klarer et et-planshus på 140 m2.

Jeg gav 9500 for selve VP'en + 1800 kr. for tilslutningen, satte den selv
mekanisk op.

> Under 10 graders frost har den ikke godt af at køre

Min slukker simpelthen.

> Døre til alle værelser skal være åbne for at der kan blæse varm luft
> derind.

Jeg har aktiv varmeflytning på loftet, med 120 mm plastrør og en
kanalventilator, virker ret godt.

> Den er ikke helt støjfri - man kan godt høre at den blæser - men når man
> går her til daglig, så lægger man ikke mærke til det - men gæstene
> bemærker det straks....

Hehe, men de skal jo også kun være der kortvarigt.

> Filterne skal renses jævnligt - vi giver den en omgang med støvsugeren
> hver anden uge.

I min er det et finmasket plastfilter, som jeg giver en gang under bruseren
når den trænger.

> Vi er som nævnt meget tilfredse - og det er sjædent, at det er under 10
> graders frost, så vi må have gang i elvarmen - heldigvis - for nogle af
> el-radiatorne er efterhånden dækket af møbler

Samme her :)

> [...]
> graders frost, og vi slukker varmepumpen og tænder for el-radiatorerne -
> men det er ikke mamge nætter på en normal vinter.

Der smider jeg lige en bette pind i brændeovnen, hvis jeg da ikke lige er på
arbejde.

/Hauge

Fra : Lars

Dato : 28-10-04 13:04

Hejsa,

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote in message

> [...]
> det
> så ikke alle der bruger det? Jeg kunne godt tænke mig at høre andres

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt at man i Italien kan købe dem til cirka
halv pris af hvad jeg lige kan finde det til heroppe på vores breddegrader
(det er så i Sverige jeg har ledt, da jeg bor der). Umiddelbart samme
model/type.

http://www.eplaza.it/Vetrine/TabView.asp?Cat3=CFS&Brand=SPLE
http://www.eplaza.it/Vetrine/TabView.asp?Cat3=CFS&Brand=PANA

Jeg ved ikke lige hvad transport koster dernede fra, men der er da trods alt
lidt margin at gi' af... Umiddelbart er det eneste jeg lige kunne se at der
måske ikke er varmekabel i yderdelen - men det sælges i løs vægt af de
fleste installatører...

** Lars

Fra : Peter Mejer

Dato : 28-10-04 16:53

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> så ikke alle der bruger det? Jeg kunne godt tænke mig at høre andres

Ja, jeg vil da lige give mit besyv med her.

Vi har netop fået installeret et jordvarmeanlæg. Ind til videre kan jeg kun
sige at jeg er 100% tilfreds (omend leverandør og underleverandør "hænger
lidt i bremsen"). - Sidste år brugte vi for knap 30000 kroner olie, og som
VP'en har kørt ind til nu, kommer vores forbrug af el til at ligge på knap
12000 kroner. - Aætså en besparelse på 18000 kroner - lige ned i lommen...
Selvfølgelig er der da også nogen ting man skla tage med i overvejelserne,
inden man nu investerer i sådan en tingest. Bl.a. at haven skal genetableres
(hvis man ikke klarer installationen ved husets "fødsel"). - En anden ting
er at temperaturen i en VP ikke er lige så høj som i et standard
centralvarmeanlæg, hverken på brugsvand eller centralvarme. Derfor har jeg
nu skiftet (nåh, ja... - Jeg er i gang med at skifte) samtlige radiatorer og
rør i centralvarmeanlægget. Mht. temperaturen på brugsvandet, er det fint
nok tild agligt brug, men morgenbrusebadet bliver ekstra opvarmet af en
elpatron.
Men alt i alt er det bare super.

Peter

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 28-10-04 18:04

"Peter Mejer" <peter.mejer@mail.dk> wrote in message

> - En anden ting
> er at temperaturen i en VP ikke er lige så høj som i et standard
> centralvarmeanlæg, hverken på brugsvand eller centralvarme.

Hvor høj er den?

Br,
Morten

Fra : Peter Mejer

Dato : 28-10-04 18:24

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> "Peter Mejer" <peter.mejer@mail.dk> wrote in message

> Hvor høj er den?
>
> Br,
> Morten

Temperaturen ligger på ca. 50 grader C.

Fra : Ivar

Dato : 28-10-04 18:59

Peter Mejer skrev:

> Temperaturen ligger på ca. 50 grader C.

Gulvvarme kræver kun temperaturer lige over 30 grader,
så ved nybygning var det måske værd at tage i overvejelse.
Varmepumper har bedre virkningsgrad jo mindre temperaturen
skal øges.

Ivar Magnusson

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 28-10-04 19:19

"Peter Mejer" <peter.mejer@mail.dk> wrote in message

> Temperaturen ligger på ca. 50 grader C.

Bør brugsvand ikke være mindst 60 grader pga. sundheden?

Br,
Morten

Fra : Heino Strauss

Dato : 28-10-04 22:26

> Bør brugsvand ikke være mindst 60 grader pga. sundheden?

læs 2.1.1

http://www.samso.com/stjerne/veksler2.pdf

Mvh. Heino

---