forskellige priser i forskellige lande
Fra : Carsten Christiansen

Dato : 25-10-04 18:48

Hej NG

Jeg er ude efter et specielt produkt, en køkkenmaskine. Jeg har undersøgt
tingene nærmere, og har fundet ud af at der er kollosale prisforskelle på
selvsamme produkt i de forskellige lande. Varen koster 2500 her i DK, mens
jeg har på andre sider i andre lande set varen til dkk 850 kroner og 210
USD.

Den billigste pris var i producentens hjemland, korea, mens den eks. i UK
koster op til dkk 3000.

Spørgsmål 1:
Hvorfor denne forskel? Er det pga. skatter & afgifter mm. eller hvad kan
dette skyldes?

Spørgsmål 2:
Vil det kunne betale sig at bestille sådan en fra usa/korea, eller vil told
og skat bare give mig en stor regning?

På forhånd tak

/Carsten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-10-04 22:38

Carsten Christiansen wrote:

> Spørgsmål 1:
> Hvorfor denne forskel? Er det pga. skatter & afgifter mm. eller hvad kan
> dette skyldes?

Udbud og efterspørgsel. Tolden er den samme i hele EU og momsen er
lavere i England.
Fra Korea kommer der fragt og told oven i prisen - og butikkens
omkostninger er sikkert også lavere i Korea, så det forklarer hvorfor
varen er billigst der.

> Spørgsmål 2:
> Vil det kunne betale sig at bestille sådan en fra usa/korea, eller vil told
> og skat bare give mig en stor regning?

Læg først fragt til prisen. Derefter told, som varierer efter varens
pris - og til sidst 25% moms.

Husk også, at varen skal retur til USA ved fejl - og at USA-modellen
måske kun er bygget til 110 V / 60 Hz (og leveres med US stik).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : KHJ

Dato : 26-10-04 00:11

> [...]
> Vil det kunne betale sig at bestille sådan en fra usa/korea, eller
> vil told og skat bare give mig en stor regning?

1) Grunden til prisforskelle i de forskellige lande skal ses i sammenhæng
med de der gældende konkurrencevilkår - hvad kan marekedet bærre.

2) Told i sig selv er ikke det store problem. Varer importeret fra
3.-lande (lande uden for EU) er toldpligtige. Der skal medregnes
fragt/forsendelsesomkostninger, der ligeledes er told- og momspligtige.

3) Det afgørende kan også være garanti og service. Det må du selv have
ansvaret for.
KHJ