Overfladebehandling af gasbeton
Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 16:23

Tænker på at købe et hus opført med gasbeton ydermure (massive).

Hvordan kan den udvendige side friskes op?
Jeg har hørt at man ikke bare kan male eller pudse, da det vil tilføre en
udvendig dampspærre og alskens ulykker.

Forslag?
Evt. beklædning?

Gasbeton har en nogenlunde isoleringsevne, men jeg påtænker at efterisolere
indvendigt med f.eks. 50 mm mineraluld/stålskelet/gips (og montere
dampspærre under gipsen).

Ole

Fra : Lars K.

Dato : 25-10-04 16:00

"Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterisolere
> indvendigt med f.eks. 50 mm mineraluld/stålskelet/gips (og montere

du kan bruge noget der hedder cempexo til at male med, det er cementbaseret,
pulver du skal røre op i vand, det er ret godt og holdbart, jeg ved ikke
hvad farver det kan fås til idag da det er 15 år siden jeg brugte det men da
jeg brugte det kunne det fås i hvid,grå, skagens gul, men mon ikke der er
kommet flere farver til>

Fra : Lars K.

Dato : 25-10-04 16:01

> [...]
> efterisolere
> indvendigt med f.eks. 50 mm mineraluld/stålskelet/gips (og montere

lige en tilføjelse, det kan købes i velasorterede bygge markeder>

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 25-10-04 21:23

Jeg ville nok være lidt forsigtig med at anvende cempexo: læs fx her:
http://www.joerlundekirke.dk/html/renovering.html

"Cempexo'en har lukket murfladerne af så de ikke har kunnet "ånde", og det
har derfor medført fugt- og nedbrydningsskader"

Jacob

Fra : Lars K.

Dato : 26-10-04 19:13

"Jacob Buch-Andersen" <jbuchandersen@VARMPOST.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "Cempexo'en har lukket murfladerne af så de ikke har kunnet "ånde", og det
> har derfor medført fugt- og nedbrydningsskader"

Det der er ment i den beskrivelse er cempexo cement puds tilsat lim, det jeg
mener er beregnet til at male med, og ikke til at pudse med, der hvor vi har
brugt det har der aldig været problemer med fugt, ellers er det fint
research arbejde du har gjort.

Fra : N. Foldager

Dato : 29-10-04 22:56

> [...]
>
>"Cempexo'en har lukket murfladerne af så de ikke har kunnet "ånde", og det
>har derfor medført fugt- og nedbrydningsskader"

Jeg har en lokal olieplet på en mur. Den bliver ved at komme frem selv
efter 5 overmalinger med Cempexo. Når olie kan passere må damp også
kunne.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-10-04 07:27

> Hvordan kan den udvendige side friskes op?

Jeg har rent faktisk set nogen der har beklædt deres (halvkedelige )
gasbetonhus med Lærk. Det blev et rigtigt flot hus, men det er
selvfølgelig smag og behag
Så ville du også have mulighed for at isolere på ydersiden af gasbetonen
i det skelet du laver til lærken.

mvh

Jesper.

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 14:36

Ved isolering udvendig vil der formentlig blive problem med at placere
dampspærren. Så vidt jeg kan finde ud af skal det udvendige være fuldstændig
diffusionsåben, og en evt. isolering laves på indersiden.

Hvad mon sådan en udvendig beklædning med lærk vil koste pr kvm ?

Ole

Fra : Jesper Hansen

Dato : 27-10-04 10:39

> Ved isolering udvendig vil der formentlig blive problem med at placere
> dampspærren. Så vidt jeg kan finde ud af skal det udvendige være fuldstændig
> diffusionsåben, og en evt. isolering laves på indersiden.

Ja ellers skal du måske få en ingeniør til at fintænke lidt, da man jo
kan sige at dugpunktet sikkert fortsat vil ligge i din gasbeton, hvis
man isolerer med 100 mm på ydersiden - jeg går ud fra det ikke er mere
end det du vil isolere med?!

> Hvad mon sådan en udvendig beklædning med lærk vil koste pr kvm ?

Altså hvis du bare vil lave et skelet med trykkede lægter og derpå
brædder så koster det vel et par hundrede kr. pr. m2
(http://www.olt.dk/katalog/raoghovlettra/sibirisk%5Flark.htm)

HVIS du vil gøre det selv!!!!

mvh

Jesper.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-10-04 07:32

> Hvordan kan den udvendige side friskes op?

Forresten...

De er også kommet en ny løsning på markedet hvor du enten lægger en
speciel filt (?) dug på huset og pudser på ovenpå. Alternativt vidst nok
nogle isoleringsplader man også sætter på ydersiden og kan pudse og male
direkte på.
Det gør sig gældene for begge løsninger at de bliver afsindigt flotte,
men det er nok ikke gør-det-selv-arbejde, desuden koster det vidst også
en mindre formue.

Begge dele er såvidt jeg husker diffusionsåbne løsninger.

Mvh

Jesper.

Fra : Chriz

Dato : 27-10-04 20:55

Jeg har netop gjort dette på 40 m2 mur (80 mm isolering + puds). Er man
erfaren handyman er det ikke kompliceret. Regn med 1½-2 timersarbejde pr.
m2. Hvis du presser din tømmerhanel kommer m2 materialeprisen ned på 400 m2
inkl. moms.

mvh

Chriz