Træ med gult løv
Fra : Steen Christensen

Dato : 25-10-04 14:49

Hej Gruppe.

Jeg har tidligere boet et sted, hvor naboen havde et træ der stod med de
smukkeste lyse-gule blade hele sommeren. Nu er jeg interesseret i at finde
et sådant til min nye have, men ved ikke hvor jeg kan søge.

Er der nogen der kan komme med idéer til hvilket træ det kan have
været? Det var ca. 6-7 meter højt.

Henvisning til en internet fortegnelse over træer vil også være
velkomment.

Steen Christensen
Tourinnes la Grosse, Belgien.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-10-04 16:13

"Steen Christensen" <reg2cat@danium.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har tidligere boet et sted, hvor naboen havde et træ der stod med de
> smukkeste lyse-gule blade hele sommeren. Nu er jeg interesseret i at finde
> et sådant til min nye have, men ved ikke hvor jeg kan søge.

Jeg kunne forestille mig, at det har været en guldelm.
Prøv at google på billeder af ulmus carpinifolia (søgning på guldelm gav
ikke så meget).

Hilsen Inger

Fra : Steen Christensen

Dato : 26-10-04 08:20

Den Mon, 25 Oct 2004 17:13:02 +0200. skrev Inger Pedersen:

> Jeg kunne forestille mig, at det har været en guldelm.
> Prøv at google på billeder af ulmus carpinifolia (søgning på guldelm gav
> ikke så meget).
>
> Hilsen Inger

Tak for svaret. Det ligner ganske rigtigt en Guldelm. Den vil jeg se om
jeg kan finde.

Jeg har set omtalt et enkelt sted, at den skulle være resistent overfor
elmesyge. Er der nogen der kan bekræfte dette?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-10-04 16:26

"Steen Christensen" <reg2cat@danium.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har set omtalt et enkelt sted, at den skulle være resistent overfor
> elmesyge. Er der nogen der kan bekræfte dette?

På to planteskoler samt de steder, jeg i øvrigt har set, får jeg samme
oplysning.
Jeg prøver selv på at skaffe plads til én i min have

Hilsen Inger

Fra : Jultved

Dato : 31-10-04 12:25

> Jeg har set omtalt et enkelt sted, at den skulle være resistent overfor
> elmesyge. Er der nogen der kan bekræfte dette?

Jeg har en der ser meget ud til at være ved at dø for mig

I de sidste par år har flere og flere af dens grene smidt bladene midt på
sommeren, og grenene må tilsyneladende dø, for der kommer ikke blade på igen
det efterfølgende år.

Med venlig hilsen
Claus.

Fra : Steen Christensen

Dato : 02-11-04 11:07

Den Sun, 31 Oct 2004 12:24:57 +0100. skrev Jultved:

> [...]
> sommeren, og grenene må tilsyneladende dø, for der kommer ikke blade på igen

Det er trist at høre. Det er ellers sådan et smukt træ.