Information søges
Fra : Steen Højengaard

Dato : 14-05-01 08:50

Hej
Er der nogle der vil tage sig tid til at forklare følgende:

hvad er atributter element, værdi i HTML
og hvad eråbent og lukker element
Hvad vil det sige at et element er indlejret?

På forhånd tak

Steen Højengaard
stho@stofanet.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 14-05-01 10:31

Steen Højengaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogle der vil tage sig tid til at forklare følgende:

Et element er det samme som et tag + indhold:

En atribut definerer egenskaber for elementer - f.eks. kan man
definere en kant på en tabel med atributten border:

Værdien er i dette tilfælde lig 1

At et element er åbent må betyde at det ikke er lukket:

Den næste er jeg ikke 110% sikker på - det skykldes at du
benytter en dansk betegnelse, som jo af gode grunde altid vil
være lidt upræcis i forhold til de orginale engelske.

Men at et element er indlejret må betyde at det er barn af et
andet element i dokumenttræet, altså:

Hvis du vil vide mere om HTML, så kan du prøve at læse denne
tutorial:

http://www.html.dk/tutorials/html/

Mvh
Jonas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-05-01 13:45

On Mon, 14 May 2001 09:31:23 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>Et element er det samme som et tag + indhold:

Helt sikker? Jeg har lært det som:

<element attribut="værdi">

Fx i:

Her er "p" lig med elementet.

"align" er en attribut med værdien "left"
"style" er en attribut med værdien "color: green;"

Elementet kendetegner nogle karakteristika for dataen mellem start- og
slut-tagget, men det gør ikke den data til et element.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-05-01 14:39

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message
> Helt sikker? Jeg har lært det som:
>
> <element attribut="værdi">

Ditto her.. jvf. <http://www.w3.org/TR/html4/index/elements.html>

Og for at specifere lidt yderligere vil jeg vove følgende:

<element attribut="værdi">DATA</element>

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 15-05-01 16:34

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Og for at specifere lidt yderligere vil jeg vove følgende:
> <element attribut="værdi">DATA</element>

Til Jakob og Peter,

Jeg er absolut ikke 100% sikker - og jeg fik måske endda udtrykt mig
lidt uklart. Dette er nok en bedre formulering:

<element>Dette hører (tror jeg nok) med til elementet</element>

Begrundelsen er såmænd bare at elementet vel strækker sig fra
<start> til </slut> - eller hur?

Jeg kan godt se argumentet med <element>DATA</element> - besnærende
at dele det op på den måde.

Findes der virkelig ikke en klar reference på området?

Mvh
Jonas

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-05-01 17:19

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:

> Jeg er absolut ikke 100% sikker - og jeg fik måske endda udtrykt mig
> lidt uklart. Dette er nok en bedre formulering:
>
> <element>Dette hører (tror jeg nok) med til elementet</element>

Det gør det.

> Findes der virkelig ikke en klar reference på området?

W3C har et dokument "On SGML and HTML" (ligger lokalt, men søg hos
W3C). I dette står bl.a.: "Each element type declaration generally
describes three parts: a start tag, content, and an end tag."
- Og: "Elements are not tags. Some people refer to elements as tags
(e.g., "the P tag"). Remember that the element is one thing, and the tag
(be it start or end tag) is another. For instance, the HEAD element is
always present, even though both start and end HEAD tags may be missing
in the markup."

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 15-05-01 17:46

Jonathan Stein wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> W3C har et dokument "On SGML and HTML"

Tak for opklaringen Jonathan!

For de interesserede:
http://www.w3.org/TR/html401/intro/sgmltut.html#h-3.2.1

Mvh
Jonas

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-05-01 17:54

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> W3C har et dokument "On SGML and HTML" (ligger lokalt, men søg hos W3C).

Tak fordi du kastede lys over sagen.

I min søgen for dokumentet lagde jeg mærke til at SGML dokumentationen ikke
ligger online! Jeg har da en udgave her jeg en gang har hentet online
hvorfor er den blevet fjernet?