beregning af udsalgspris
Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 15:27

Hvordan beregner man en vares udsalgspris.

Jeg ved godt at der ikke findes et entydigt svar på dette, men det er også
mest for at få nogle idéer.
Noget med varens indkøbspris + omkostninger + avance + moms? Men er der
nogle gyldne regler for hvor mange % avancen er/bør være?

Det drejer sig om dagligvarer. Pt er priserne tårnhøje og skal ændres.

--
Hilsen
Mia_J

Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-10-04 20:20

> Det drejer sig om dagligvarer. Pt er priserne tårnhøje og skal ændres.

Avance på dagligvare...
Mellem -10 og 60 %

Mere end 8 års erfaring i dagligvare handlen

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 25-10-04 05:33

Mht. dagligvarer ved jeg fra mit arbejde, at dækningsbidraget på
kolonialvarer skal ligge på omkring 18 %. Undtaget for dette er
selvfølgeligt papirvarer, grønt mv.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-10-04 09:56

Mia J wrote:

> [...]
> nogle gyldne regler for hvor mange % avancen er/bør være?
>
> Det drejer sig om dagligvarer. Pt er priserne tårnhøje og skal ændres.

Tja, hvad regner du med i /omkostninger/.

Hvad skal avancen dække: husleje, lager, svind, lønninger og sidst men
ikke mindst: overskud.

Hvordan beregner man så husleje på 0,5 hyldemeter?
Tja, jeg ville angribe det på den måde:

Man har butikslokaler til fx 5000 kroner om måneden.
I butikslokalet har man så fået opsat 60 hyldemeter. Dvs. prisen pr.
måned pr. hyldemeter er: 83,33 kroner.

Så afhængig af, hvor hurtig varen bliver solgt, så kan man beregne hvad
varens andel i huslejen er

EKS:
Varepartiet (som altså fylder 0,5 hyldemeter bliver solgt på en uge. Lad
os sige at en måned består af 4 uger dvs. at varens andel i huslejen er
lige over 10 kroner.

Huslejen er stadig en fast post på 5000 kroner, men hvis man ønsker at
finde ud hvor meget den enkelte varer belaster de faste omkostninger, så
må man forsøge at regne ud hvor lang tid man har varen og derigennem
finde ud af hvad det er for omkostninger man har på varen.

mvh

Carsten Riis

Fra : JørgenE

Dato : 29-10-04 19:18

> [...]
> nogle gyldne regler for hvor mange % avancen er/bør være?
>
> Det drejer sig om dagligvarer. Pt er priserne tårnhøje og skal ændres.

Jeg ville nu nok kigge hos de nærmeste konkurrenter og se deres pris, for
uanset hvad du kommer frem til nytter det ikke noget, at du med en forcromet
regnemodel kommer frem til en pris der er langt højere, og væsentligt lavere
kunne da være interessant, en i dagligvarer tror jeg ikke på det.

Som ny revisor beregnede jeg mig via modeller fra Handelshøjskolen, at en
kunde jeg havde som købmand skulle stoppe med at sælge tobak - han tjente
kun 3% og havde bundet en masse penge i lageret. Han kendte heldigvis
virkeligheden og satte mig på plads, og der stoppede mange af de teorier jeg
havde lært, for et er teori noget andet praksis.

At du så skal bruge beregningen på, hvilke "unødvendige" varer du har mest
ud af via hyldemeterpris, omsætningshastighed osv. er en helt anden sag, men
udsalgsprisen kan ikke overstige dine konkurrenters, medmindre du tilfører
produktet en merværdi som f.eks. udbringning, mere service ved betjening
osv.

Mvh. JørgenE
www.Revisor-Partner.dk