strøm i vaskemaskine
Fra : MGA

Dato : 24-10-04 11:04

Hej gruppe

Vi har vaskemaskine og opvaskemaskine - vaskemaskinen står i kælderen og
opvaskemaskinen står i køkkenet.
Jeg får nogle gange strøm når jeg rør ved dem, sådan at forstå at det ikke
føles som stød, men mere som en strøm - det føles underligt. Det er for
eksempel når jeg rør ved indersiden af lågen på opvaskeren eller når jeg
rører ved hullet mens jeg tager tøjet ud. Det er altid kun efter brug,
aldrig før brug. det er heller ikke altid det sker.
Men det er ubehageligt selvom det ikke gør ondt for jeg har ikke en pind
forstand på sådan noget - bliver det værre? Kan jeg få rigtig stød og komme
galt afsted?
Hvad kan det være - og ikke mindst - hvordan kan jeg gøre noget ved det.
Begge maskiner er jordet - det sørgede den elektriker for som satte dem op.

Håber i kan hjælpe :)

Mette

Fra : Tom Mathiesen

Dato : 24-10-04 12:12

Der er en smule overgang til stel i din vaskemaskine/opvaskemaskine.
Dette skyldes at dine hvidevare mangler en jord forbindelse.
er du sluttet til en almindelig lysnet/stikkontakt?
enden er dit ledningsnet uden jord, eller også sidder det stadi et "tysker
stikprop" på vaskemaskine/opvaskemaskine. udskift den til en 3-benet
stikprop.

Spørg evt. i dk.teknik.el

MVH
Tom

Fra : Gert

Dato : 24-10-04 12:14

> [...]
> Hvad kan det være - og ikke mindst - hvordan kan jeg gøre noget ved det.
> Begge maskiner er jordet - det sørgede den elektriker for som satte dem

du bør nok undersøge hvordan dine maskiner er jordet..
hvis de er rigtig jordet og din jordelektrode er i orden,
så skulle du ikke kunne få stød på nogen måde, det sørger dit HPFI relæ
for.

jeg kunne fristes til at tro at elektrikeren har jordet dem til vandrør,
hvilket i dag ikke er tilladt!
pgs. at der flere steder er plast rør ind i huset og derved ikke en jord
forbindelse som i gamle dage hvor der var jernrør ude fra og ind.

så rådet må være , få kontroleret hvodan maskinerne er jordet, er det til
vandrør så hiv fat i elektrikeren og be ham lave det sjusk om!
undersøg om der i det hele taget er et jord ført ind i huset

Mvh
Gert Møller

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-10-04 12:45

"Gert" <GRM@c.dkk> wrote in message

> du bør nok undersøge hvordan dine maskiner er jordet..

Korrekt

> hvis de er rigtig jordet og din jordelektrode er i orden,

> så skulle du ikke kunne få stød på nogen måde, det sørger dit HPFI relæ
> for.

Forkert... Fejlstrømsrelæset sørger overhovedet ikke for at ikke nogen for
stød, det eneste det sørger for, er at slå strømmen fra hvis fejlstrømmen er
over 30mA. og med en masse hvidevarer, computerudstyr osv med
støjkondensatorer kan man sagtens få stød, men strømmen er helt ufarlig, og
langt under 30mA. Jording af udstyr skulle så forhindre at man for nogen
stød af nogen art..

> jeg kunne fristes til at tro at elektrikeren har jordet dem til vandrør,
> hvilket i dag ikke er tilladt!

Det var da en mærkelig påstand over for en elektriker du ikke kender? Jeg
har sku aldrig hørt om nogen elektrikere der har lavet jordforbindelse ud
fra en vandrør, det er da for besværligt i forhold til nulling eller
jordspyd.

> [...]
> vandrør så hiv fat i elektrikeren og be ham lave det sjusk om!
> undersøg om der i det hele taget er et jord ført ind i huset

! Mærkelig forestilling omkring elektrikeren.. Det kunne meget vel være som
Tom fortæller med "tysker" stikprop.. Men smut nu hellere lige over i den
rigtige gruppe.. Dk.teknik.el

Fra : MGA

Dato : 24-10-04 15:30

Hej igen!

Tak fordi i tog jer tid til at svare på mit indlæg. Jeg ringer til
elektrikeren som satte den op og siger til ham at jeg mærker strøm, så han
kan kigge på det - det er 1 år siden han gjorde det, så han gør det nok ikke
om gratis.
Men gøres skal det

[Men smut nu hellere lige over i den rigtige gruppe.. Dk.teknik.el ]
Dette ER den rigtige gruppe - der snakkes om hus og have - og vaskemaskine
har i høj grad med hus at gøre. Ellers tak for henstillingen. Hvis jeg skal
have ordnet mit HFI relæ lover jeg at skrive i den anden gruppe.

Mange hilsner

Mette

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-10-04 18:23

MGA skrev:

> Dette ER den rigtige gruppe - der snakkes om hus og have - og vaskemaskine har i
> høj grad med hus at gøre.

Jeg ved ikke rigtig hvorfra du kan drage den konklusion. Ja maskinen står
i huset som står i en del af grunden og dermed også haven.

Men dit problem er altså vedr. el uanset hvordan du vender og drejer den

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 24-10-04 16:13

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message news:<417b7e0b$0$240$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Begge maskiner er jordet - det sørgede den elektriker for som satte dem op.

Hej Mette!

Det er ikke sjovt at få sådan et rap over nallerne
Umiddelbart sker der en strøm afledning til stel og her skulle skulle
jordledningen tage strømmen for dig ( populært sagt) Da det ikke sker
vil jeg mene at der ikke er tilslttet korrekt jord eller at jorspydet
ikke har ordentligt kontakt til jorden.

Grunden til at det altid er efter brug er at der er vådt i tromlen og
vand er en god strøm leder.

Komme galt afsted ? Du skriver ikke om du har HPFI eller HFI i din el
installation. Har du det så skulle den slå strømmen fra ved en stor
afledning, alså før det bliver farligt. Har du ikke så kan det godt gå
hen og blive rigtig farlig.Grunden er at der kan ske en fuld afledning
230 volt direkte til stel og igennem dig og det gør i bedste fald kun
ondt.

Mit råd !

Jeg går udfra du har HPFI el. HFI i din installation og at den virker
check evt udløserknappen virker den, så vil den afbryde strømmen.

Du bliver nød til at tilkalde den elektrikker der har lavet din " jord
" Har han bare sluttet det til eller har han rent faktisk målt om
jordledningen nu også er iorden. Andet er jo bare falsk tryghed.

Til sidst har du ikke HPFI el. HFI i din installation så skal du ikke
bruge vaskemaskine eller opvaskemaskine før det er bragt iorden. Har
du det, så kan du godt fortsætte som hidtil indtil det bliver bragt
iorden.

Jeg vil lige sige at jeg ikke er elektrikker.

Du kan evt poste ovenstående spørgsmål i gruppen dk.teknik.el her
sidder der mange elektrikker og er meget kloge.

Skriv ígen hvis du har ydeligere spørgsmål.

Håber du kan bruge ovenstående.

Carsten

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 25-10-04 11:52

> Men det er ubehageligt selvom det ikke gør ondt for jeg har ikke en pind
> forstand på sådan noget - bliver det værre? Kan jeg få rigtig stød og
> komme galt afsted?

Jeg har samme problem i min lejlighed med vores opvaskemaskine... Jeg har
bare ikke jord i lejlighede (2. sal midt i odense). Hvordan er det lettest
at "slippe for denne lidt ubehagelige strøm (kommer hos mig når jeg rører
håndvasken, og opvaskemaskinen samtidigt... Kan det laves på en let måde,
uden at skulle lave jordspyd? (og samtidig forsvarligt...)?

Jeg håber at det er ok at jeg spørger her, da det næsten er samme emne... :)

Lars

Fra : E. Jensen

Dato : 25-10-04 18:01

"Lars Koch - Odense" <lkh79@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> uden at skulle lave jordspyd? (og samtidig forsvarligt...)?
>
> Jeg håber at det er ok at jeg spørger her, da det næsten er samme emne...
:)

> Lars

Hej Lars

Prøv at ringe til en lokal elektrikker og spørg om han kan hjælpe dig....

venlig hilsen
E. Jensen

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 26-10-04 07:51

> Hej Lars
>
> Prøv at ringe til en lokal elektrikker og spørg om han kan hjælpe dig....
>
> venlig hilsen
> E. Jensen

Har haft en ude for noget tid siden, men han var "ny" i faget, og mente at
man skulle lave jordspyd. Problemet var at så kunne man lige så godt lave
det i alle opgange, da det koster en del (ca. 10K pr. opgang), og så ville
det være dejligere, hvis det kunne laves på en måde, hvor man kunne montere
et "mirakel" så strømmen forsvandt... og det er dette mirakel jeg godt kunne
tænke mig ;)s

Fra : Thomas H. Jacobsen

Dato : 26-10-04 18:18

Hej Lars

Normalt anvender man det man kalder "nulling" i ældre
lejligheder/etagebyggerier. Grunden til dette er, at det ofte kan være svært
at lave en "normal" jordforbindelse vha. et jordspyd. Når man anvender
nulling, henter man sin jordforbindelse fra nullen, men før HPFI-relæet. På
denne måde vil man få en "mega" god jordforbindelse, da nullen oprindeligt
ved transformatoren fremkommer vha. en jordforbindelse.
Der kan dog forekomme forskellige holdninger til nulling hos dit lokale
forsyningsselskab.

Til sidst skal det dog lige nævnes at dette selvfølgelig ikke er noget man
overhovedet selv skal/må gøre. Kontakt derfor en aut. el-installatør.

Venlig hilsen
Thomas Jacobsen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 26-10-04 11:03

Lars Koch - Odense wrote:

> [...]
> håndvasken, og opvaskemaskinen samtidigt... Kan det laves på en let måde,
> uden at skulle lave jordspyd? (og samtidig forsvarligt...)?

Prøv engang at sætte et multimeter på og måle hvor meget strøm der egentlig
går. Jeg har oplevet helt op til 110 V (en halv fase) og det kan faktisk være
farligt hvis strømstyrken bliver stor nok.

Angående jord: Det er mange steder tilladt at jorde i elskabet - men det kræver
en elektriker.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
You know you're a Linux geek when...

You keep track of your highest uptime, and try to break your record.

- segfault