Porto (moms)?
Fra : PA

Dato : 21-10-04 21:51

Hejsa...

Lige for at være 100% sikker, man skal ikke kræve moms for porto
(Postdanmark) vel? 8)

På forhånd tak

PA

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 22:14

> Lige for at være 100% sikker, man skal ikke kræve moms for porto
> (Postdanmark) vel? 8)

Som hovedregel nej.

Er det frimærker, så er det definitivt et nej. Er det pakker, så se på
regningen, der følger med disse, om der står med eller uden porto.

Fra : Kim

Dato : 22-10-04 09:15

On Thu, 21 Oct 2004 23:14:02 +0200, "Michael Sørensen" <webmaster_m-s
SNABEL-A stofanet.dk> wrote:

>Som hovedregel nej.

>Er det frimærker, så er det definitivt et nej.

Forkert.

I portoen for forsendelser pr. postopkrævning eller ekspres
( og i visse tilfælde værdi / rekommanderet ) er der inkluderet moms.

>Er det pakker, så se på regningen, der følger med disse,
>om der står med eller uden porto.

Her gælder samme svar,
dog er erhvervspakker typisk belagt med moms.

--
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 12:02

> Forkert.

Vi taler forbi hinanden (med andre ord, var det mig, der formulerede mig for
dårligt.) Jeg hentydede til, hvis der var tale om frimærker købt i kiosken.

Michael

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-10-04 22:17

"PA" <zoom100@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa...
>
> Lige for at være 100% sikker, man skal ikke kræve moms for porto
> (Postdanmark) vel? 8)
>
> På forhånd tak

Hvis du kalder det "portoudlæg" og kun fakturere kunden for nøjagtig det
samme beløb som du betaler til Postdanmark, så behøver du ikke tillægge moms
på portoen.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-10-04 06:10

In news:41782768$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:
> "PA" <zoom100@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kalder det "portoudlæg" og kun fakturere kunden for nøjagtig
> det samme beløb som du betaler til Postdanmark, så behøver du ikke
> tillægge moms på portoen.

Vil det sige, at der ikke er moms på frimærker og pakkemærker?
Hvis så, så sidder jeg lige og får mig en AHA oplevelse..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-10-04 09:04

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41789634$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Vil det sige, at der ikke er moms på frimærker og pakkemærker?

Ja.
Din kvittering fra posthuset indeholder ikke moms når du køber frimærker og
pakkemærker.
Der er dog moms på tillægsydelserne som f.eks. efterkrav.

> Hvis så, så sidder jeg lige og får mig en AHA oplevelse..

Aha

Fra : Michael Rode

Dato : 29-10-04 23:38

> Ja.
> Din kvittering fra posthuset indeholder ikke moms når du køber frimærker
og
> pakkemærker.

Til gengæld har de fleste kiosker, supermarkedes og tankstationer ikke luret
at frimærker er momsfri.

mvh
michael

Fra : Kim

Dato : 22-10-04 09:15

On Fri, 22 Oct 2004 07:10:16 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>Vil det sige, at der ikke er moms på frimærker

Ikke når du køber dem i "løs vægt".

Hvis du indleverer et brev eller en pakke pr. postopkrævning eller
ekspres ( og i visse tilfælde værdi / rekommanderet ) på posthuset
og beder dem om at frankere, modtager du en kvittering hvor der er
inkluderet moms.

>og pakkemærker?

Sandsynligvis ikke ( når der er tale om dem med et fortrykt beløb ),
men det bør fremgå af din kvittering fra Post DK.

--
Kim

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-10-04 10:34

In news:2cghn0pp8b9ks3nu7d650flovs8gsv1ajj@4ax.com,
Kim <k@x.x> wrote:

> Ikke når du køber dem i "løs vægt".

Ok

> Sandsynligvis ikke ( når der er tale om dem med et fortrykt beløb ),
> men det bør fremgå af din kvittering fra Post DK.

OK, må prøve at læse hvad der står næste gang.
Tak for info til Kim, og Allan

Aha =8 OD

Fra : KHJ

Dato : 21-10-04 22:29

PA wrote:
> Hejsa...
>
> Lige for at være 100% sikker, man skal ikke kræve moms for porto
> (Postdanmark) vel? 8)
>
> På forhånd tak
>
> PA

Jeg tror, at du finder svaret her:

http://www.postdanmark.dk/index.jsp

Ellers kommer du meget let ud over problemet ved konsekvent at kalde det for
forsendelse. Så er det nemlig excl. moms, d.v.s. der beregnes moms ved
faturering. Desuden behøver du ikke at skelne mellem post, fragtmand eller
bud o.l.

At så der er i begrebet forsendelse er indeholdt momsfri porto er
ligegyldigt.
KHJ

Fra : PA

Dato : 22-10-04 11:40

Aha! 8)
Tak for svarene.

PA

Fra : Ralph

Dato : 23-10-04 10:29

> [...]
> bud o.l.
>
> At så der er i begrebet forsendelse er indeholdt momsfri porto er

Lige mine ord, jeg lægger dog et lille tillæg oveni, hvis f.eks. portoen er
47,50 for en pakke, så fakturerer jeg "porto og forsendelse kr. 50,-", så er
der også til kassen, farvebåndet, tapen osv.

--
venligst
Ralph

Fra : Nicolai Lang

Dato : 24-10-04 13:34

On Sat, 23 Oct 2004 11:28:41 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Lige mine ord, jeg lægger dog et lille tillæg oveni, hvis f.eks. portoen er
>47,50 for en pakke, så fakturerer jeg "porto og forsendelse kr. 50,-", så er
>der også til kassen, farvebåndet, tapen osv.

Men så skal du også opkræve moms af de 50,- (12,50). Ellers må du ikke
såvidt jeg har kunnet finde ud af. Som jeg ser det har du 2
muligheder. Her antager vi at varen koster 100,- incl. moms

Vare 80,00
Porto og forsendelse 50,00
----------------------------
I alt excl. moms 130,00
Moms 32,50
----------------------------
Total pris for kunden 162,50
============================

Alternativt:

Vare 80,00
Pakkematerialer 2,50
----------------------------
I alt excl. moms 82,50
Moms 20,63
Portoudlæg u/moms 47,50
----------------------------
Total pris for kunden 150,63

Det DU får ind i indtægt er præcis det samme ved de 2 beregninger.

Så kunden kommer til at betale kr. 11,87 ekstra ved at du runder op.
Dette har ingen betydning ved erhvervskunder, da de kan trække momsen
fra igen - men for privatkunder betyder det en del. Derfor har vi i
den butik jeg er med i, valgt at lade indpakningen være en del af
varens pris, mens vi foreager "portoudlæg" for kunden.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com