Støj fra varmerør
Fra : Klaus Linnert

Dato : 21-10-04 09:01

Hej NG.

Hvordan fjerner man den møg irriterende støj der kommer fra varmerørerne i
et et-strenget gammelt varmeanlæg, nu når fyringssæsonen er startet?

Vi havde helt glemt hvor meget de støjede fra sidste fyringssæson

Mvh Klaus

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-10-04 09:33

"Klaus Linnert" <klaus@linnert.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et et-strenget gammelt varmeanlæg, nu når fyringssæsonen er startet?
>
> Vi havde helt glemt hvor meget de støjede fra sidste fyringssæson

Støjen kan måske skyldes at rørene trænger til at blive udluftet?

Per A. Hansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-10-04 12:39

"Klaus Linnert" <klaus@linnert.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Hvordan fjerner man den møg irriterende støj der kommer fra varmerørerne i
> et et-strenget gammelt varmeanlæg, nu når fyringssæsonen er startet?

du skal jo nok have luftet ud i systemet, så rørerene ikke står og banker.

Fra : Gunnar

Dato : 21-10-04 13:36

> "Klaus Linnert" <klaus@linnert.dk> wrote in message

> du skal jo nok have luftet ud i systemet, så rørerene ikke står og banker.

Husk at slukke for punpen og lade det stå stille 1- 2- timer, og fyld vand
på igen inden pumpen sætte i gang igen.
Gunnar

Fra : Martin

Dato : 21-10-04 14:03

> [...]
> et et-strenget gammelt varmeanlæg, nu når fyringssæsonen er startet?
>
> Vi havde helt glemt hvor meget de støjede fra sidste fyringssæson

Jeg tvivler nu på at det skyldes luft i systemet!

Der er formenlig tale om en konstruktionsfejl i systemet, som gør at rørerne
ikke kan arbejde frit. Det vil typisk give bankelyde når de opvarmes og
nedkøles - fx i forbindelse med natsænkning af temperaturen.

Det kan være meget svært at lokalisere det eller de konkrete "bankesteder".

Jeg har selv boet i en lejlighed med problemet, som det aldrig lykkedes
nogen at løse. Det opstod altid om natten (kl. ca. 0:30 og 6:00) i
forbindelse med natsænkning.

/Martin