vare retur?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-10-04 10:11

Hej NG

Skal / bør man skrive på en faktura, at vare ikke tages retur uden
forudgående aftale, eller er det ok, at det kun står på følgesedler,
og tilbud?
Vi snakker B2B
--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Fra : jens v

Dato : 20-10-04 10:40

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41762ba1$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Skal / bør man skrive på en faktura, at vare ikke tages retur uden
> forudgående aftale, eller er det ok, at det kun står på følgesedler,

Lav dig dine "normale salgs og leveringsbetingelsen" hvor du skriver alt af
betydning, betalingsbetingelsen. renter ved for sen betaling, hvorledes dine
kunder skal forholde sig ved returnering af en vare, fragt, leveringstider,
hvor du vil køre en eventuel retsag mod debitor, fortsæt selv listen. Det er
faktisk således at disse bestemmelser først gælder efter debitor er gjort
bekent med dem, så hos os sender vi en lille folder med vore betingelser,
første gang vi sender et tilbud eller andet til en ny kunde. Det vil nok
også være en god ide at få en advokat til at hjælpe så du er sikker på det
holder ved eventuel uenigher hvor I mødes i retten. De penge, syntes jeg, er
givet godt ud.

mvh jens v

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-10-04 11:57

In news:cl5bpd$equ$1@news.cybercity.dk,
jens v <invalid@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> være en god ide at få en advokat til at hjælpe så du er sikker på det
> holder ved eventuel uenigher hvor I mødes i retten. De penge, syntes

Hej Jens.

Tak for dit svar.
Jeg mener ikke der er grund til at "opfinde" sine egne
leveringsbetingelser, for så er det netop man kan komme på dybt vand, og
få behov for en advokat. Det jeg vil anbefale, er at man benytter en
standart, som FX. NL92 og derefter skriver som følger i de tilbud man
afgiver.

Det kan fx. se således ud:

Gyldighed - Prisen er gyldig i 90 dage fra dags dato.

Leveringstid - 14 dage fra ordremodtagelse.

Leveringsbetingelser - NL92 med tilføjelser (ab fabrik i Nyborg).

Betalingsbetingelser - 30 dage netto.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-10-04 12:33

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41764487$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> få behov for en advokat. Det jeg vil anbefale, er at man benytter en
> standart, som FX. NL92 og derefter skriver som følger i de tilbud man

Det var heller ikke Jens pointe.
Det er for sent at oplyse dine betingelse vedr. returnering på
følgeseddel/faktura, som kunden først bliver bekendt med når varen *er*
leveret.
Betingelserne skal oplyses før ordren afgives for at være gyldige i praksis.
Om du gør det i dit tilbud eller sammenfatter det i et bilag med navnet
"normale salgs og leveringsbetingelsen" er underordnet.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-10-04 13:17

In news:41764ce3$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> Det var heller ikke Jens pointe.

Ok, så mistolkede jeg.

> Det er for sent at oplyse dine betingelse vedr. returnering på
> følgeseddel/faktura, som kunden først bliver bekendt med når varen
> *er* leveret.

Enig.

> Betingelserne skal oplyses før ordren afgives for at være gyldige i
> praksis. Om du gør det i dit tilbud eller sammenfatter det i et bilag
> med navnet "normale salgs og leveringsbetingelsen" er underordnet.

Right.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Fra : jens v

Dato : 20-10-04 12:41

> [...]
>
> Leveringstid - 14 dage fra ordremodtagelse.
>
> Leveringsbetingelser - NL92 med tilføjelser (ab fabrik i Nyborg).

Det er rigtig, du skal så gøre kunden opmærksom på at du leverer iht. NL92,
inden du leverer første gang. Det er ikke nok at skrive det på fakturaen
eller følgeseddel som kommer samtidig med varene.

mvh jens v.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-10-04 13:16

Petersen_Michael wrote:

> Vi snakker B2B

Så er du slet ikke forpligtet til at yde returret (og ved B2C er du
kun forpligtet ved fjernsalg).
- Men hvis du alligevel tilbyder det, er der så nogen grund til
_ikke_ at præcisere betingelserne på fakturaen?

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-10-04 13:16

In news:417655a0$0$77011$14726298@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> - Men hvis du alligevel tilbyder det, er der så nogen grund til
> _ikke_ at præcisere betingelserne på fakturaen?

Pladshensyn på fakturaen
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-10-04 13:37

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Så er du slet ikke forpligtet til at yde returret (og ved B2C er du kun
> forpligtet ved fjernsalg).

Hvis man ikke skriver noget, er betingelserne de samme for B2C og B2B.
Købeloven gælder også ved B2B, men kan fraviges ved aftale. Den er
ufragvigelig ved B2C.

> - Men hvis du alligevel tilbyder det, er der så nogen grund til _ikke_
> at præcisere betingelserne på fakturaen?

Ja, for det skal præciseres at "vare ikke tages retur uden forudgående
aftale".

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-10-04 15:34

In news:41765c0c$0$286$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> Ja, for det skal præciseres at "vare ikke tages retur uden forudgående
> aftale".

Men såfremt kunden er informeret, inden han modtager fakturaen, (som jo
først fremsendes, når varen er leveret / samtidig med) fx. ved tilbud,
ordrebekræftelse, eller orientering om gældende handelsbetingelser, vil
jeg mene at det er unødvendigt at gentage på faktura.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-10-04 21:05

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41767752$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-10-04 23:54

Allan Soerensen wrote:

> Hvis man ikke skriver noget, er betingelserne de samme for B2C og B2B.
> Købeloven gælder også ved B2B, men kan fraviges ved aftale. Den er
> ufragvigelig ved B2C.

Ja, men kun købeloven. Returretten ved fjernsalg følger af "Lov om
visse forbrugeraftaler", og den gælder således kun forbrugere.

> Ja, for det skal præciseres at "vare ikke tages retur uden forudgående
> aftale".

Men det vil under alle omstændigheder være for sent at indskrænke
køberens muligheder, når han modtager fakturaen. Oplysningen ændrer ikke
noget formelt, men kan måske forhindre besværligheder.