Afkortning af Yoccapalme
Fra : frankbirch@email.dk

Dato : 19-10-04 14:50

Hej.

Jeg har tidligere i gruppen fået vejledning på hvordan man
afkorter Yoccapalmer og andre palmer i samme familie, som er blevet
for høje.
Er der en der kan fortælle mig hvorledes man griber dette an.

På forhånd tak FB

Fra : Froggy

Dato : 19-10-04 23:54

<frankbirch@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for høje.
> Er der en der kan fortælle mig hvorledes man griber dette an.

Med en sav

Man kan købe noget dyr voks på planteskolen eller pensle snitfladen med
lidt smeltet stearin, men det er imo ikke nødvendigt.

Halvverede selv vores for ca. 1 1/2 måned siden og der er allerede 5
fine nye skud på den gamle stamme, de afsavede stykker er savet i 20-30
cm stykker, som blev sat i vand - de har alle dannet nye rødder og fine
grønne bladskud - nu skal vi bare finde x-antal potter til at plante dem
i, så er der yuccaer til hele huset (+ familie, venner m.m.)

--
Froggy
He who lights his taper at mine, receives

Fra : frankbirch@email.dk

Dato : 20-10-04 17:28

On Wed, 20 Oct 2004 00:53:41 +0200, "Froggy" <froggy@ofir.dk> wrote:

> [...]
>grønne bladskud - nu skal vi bare finde x-antal potter til at plante dem
>i, så er der yuccaer til hele huset (+ familie, venner m.m.)

Hej Froggy.

Ok det lyder nemt nok, men hvad med den gamle top ? det er
den vi helst vil beholde. Skal den også bare sættes i vand ?

Hilsen FB

Fra : Froggy

Dato : 21-10-04 23:02

<frankbirch@email.dk> skrev i en meddelelse :

[klip]

> Hej Froggy.
>
> Ok det lyder nemt nok, men hvad med den gamle top ? det er
> den vi helst vil beholde. Skal den også bare sættes i vand ?

Nemlig, stil den helst et sted, hvor der ikke er direkte sol, men godt
lys (f.eks. i et vindue mod nord), almindelig stuetemperatur. Ca. 8-10
cm i vand (husk at skifte vandet, hvis det bliver grumset), så skulle
der gerne komme flotte rødder i løbet af en 8-10 dages tid.
Jeg har ladet mig fortælle, at man bare kan stikke den afsavede stamme
direkte i fugtig jord, så skulle den også skyde fint, men jeg synes nu
det er bedre og lidt sjovere i vand, så man virkelig ser, at der kommer
rødder frem inden man planter den - øh, dem ... - uhh, jeg skal vist
selv i udhuset efter flere urtepotter i morgen

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,