Hvordan måler en varmemåler?
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 19-10-04 10:23

Jeg har varmemålere fra Doprimo på mine radiatorer - det er sådan
nogle elektroniske målere, der er klæbet fast til radiatoren 2/3 oppe.

Ifølge brochuren skal radiatoren helst være kold i bunden og varm i
toppen - det skulle være et tegn på ordentlig udnyttelse af varmen.

Men min bror mener, at jeg lige så godt kan fyre op så radiatoren er
lige varm over det hele, da måleren alligevel ikke kan registrere mere
varmeforbrug end den gør nu, hvor den er monteret på det varmeste
område af radiatoren.
Er det korrekt - snyder jeg kun mig selv ved ikke at fyre kraftigere
op (her er nemlig lidt småkoldt) end med den anbefalede fyring?

Lars

Fra : Jacob Mygind

Dato : 19-10-04 11:28

jubija@yahoo.dk wrote:
> Ifølge brochuren skal radiatoren helst være kold i bunden
> og varm i toppen - det skulle være et tegn på ordentlig
> udnyttelse af varmen.

Når der ikke er brug for fuld udnyttelse, bliver bunden af radiatorer
"ikke" brugt. Hvis det bliver rigtig dejligt koldt udenfor, skal din
radiator nok blive 30-40 grader i bunden. Hvis ellers radiatorsystemet
er projekteret rigtigt.

> Men min bror mener, at jeg lige så godt kan fyre op så
> radiatoren er lige varm over det hele,

Lad ham så endelig betale for din ekstra varmeregning, når den kommer.

Varmemåleren måler, via sin placering middeltemperatoren på radiatorer.
Hvis du skruer mere op stiger temperaturen på målepunktet, og din
varmeregning stiger.
Se evt. http://www.viterra-es.dk/21026.html

> Er det korrekt - snyder jeg kun mig selv ved ikke at fyre
> kraftigere op

Nej, men skru dog op så det er behageligt, hvis der er bare nogenlunde
isoleret, koster det da ikke en formue.

Mvh
Mygind