Pesto?
Fra : Pierre-Karina

Dato : 18-10-04 20:28

Hvordan laver jeg en rigtig god pesto?
Jeg hved at jeg skal bruge olivenolie, basilikum, pinjekerner, hvidløg,
citron saft og salt, men i hvilke mængder og blandings forhold?

Pierre

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-10-04 20:52

Pierre-Karina wrote:
> Hvordan laver jeg en rigtig god pesto?
> Jeg hved at jeg skal bruge olivenolie, basilikum, pinjekerner, hvidløg,
> citron saft og salt, men i hvilke mængder og blandings forhold?

Citronsaft er ikke normalt en ingrediens i pesto. Til gengæld mangler du
parmesanost.

Jeg plejer at lave det på øjemål. En stor dusk basilikum, en god
håndfuld pinjekerner, et par fed hvidløg (højst, selv om alle de
opskrifter jeg finder har 5-6 store fed), 50-100g parmesan.
Pinjekernerne tørristes gyldne eller brune på en pande. Basilikum,
pinjekerner og hvidløg knuses groft i en morter. Osten rives i. Der
blandes med let hånd. Til sidst tilsættes god ekstra jomfruolivenolie
indtil det er vådt uden at sejle. Salt er normalt ikke nødvendigt, der
er salt i osten.

Man kan også lave det i en foodprocessor, men det bliver bedre i
hånden/morteren.

/David

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-10-04 21:39

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Jeg plejer at lave det på øjemål.

Charmen ved hjemmelavet pesto på øjemål er, at den bliver bedre for hver
gang

--
-Jens B.

Fra : Morten S Hansen

Dato : 19-10-04 22:08

> Citronsaft er ikke normalt en ingrediens i pesto.

Så tilfældigvis et DR forbruger-program forleden (kan ikke huske hvad det
hed), hvor de testede blendere ved bl.a. at lade en cafe-kok fra et in-sted
i kbh lave pesto.

Han brugte citronsaft - så helt ualmindeligt kan det ikke være, jeg vil
ihvertfald prøve det ...

morten.

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-10-04 22:45

Morten S Hansen wrote:

> Han brugte citronsaft - så helt ualmindeligt kan det ikke være, jeg vil
> ihvertfald prøve det ...

Tja, man kan jo prøve hvad som helst :)

/David

Fra : JHR

Dato : 20-10-04 14:11

"Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse

> Han brugte citronsaft - så helt ualmindeligt kan det ikke være, jeg vil
> ihvertfald prøve det ...
>
> morten.
Friskpresset limesaft er faktisk rigtig godt i pesto, især hvis det skal
vendes med noget pasta.

Mvh
Jeppe.

Fra : Håkon Paulsen

Dato : 20-10-04 10:27

Man kan også erstatte basilikum med persille, og pinjekerner med
f. eks. valnødder. Et ordentligt skud friskkværnet peber skader
ikke i en persille/hvidløgspesto.

/Håkon

Fra : Mikkel \(2600\)

Dato : 20-10-04 17:38

hmmm.....

Jeg laver pesto på mange måder .. hvad med rød pesto hvor man bruger
soltørrede tomater istedet for basilikum ?? eller tag hvad du har og kør det
igennem en minihakke/blender til en gødagtig pasta og en masse kydderier ??
Det går næsten aldrig galt

--
Mikkel 2600

mtl_NOSPAM@person.dk
(husk at fjerne _NOSPAM)

Fra : Heidi

Dato : 20-10-04 20:29

Mikkel (2600) wrote:
> [...]
> kør det igennem en minihakke/blender til en gødagtig pasta og en
> masse kydderier ?? Det går næsten aldrig galt

Og vil man gerne have en fedtfattig og lidt anderledes udgave (og ja,
jeg ved godt at så er det ikke pesto - så behøver i ikke skælde ud over
det) - så kan man også overveje at bruge tomater (cherry eller cocktail)
i stedet for det meste af olien, men stadig med de øvrige ingredienser
i. Det smager faktisk godt.

--
Heidi

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-10-04 20:40

Heidi wrote:

> [...]
> det) - så kan man også overveje at bruge tomater (cherry eller cocktail)
> i stedet for det meste af olien, men stadig med de øvrige ingredienser

Det vil jeg gerne tro :)

Men hvor skal man så få sine omega3- og omega6-fedtsyrer fra?

/David

Fra : Heidi

Dato : 21-10-04 05:59

David Rasmussen wrote:

> Det vil jeg gerne tro :)
>
> Men hvor skal man så få sine omega3- og omega6-fedtsyrer fra?

Hvis det er dem der er i olien, så skrev jeg jo også "bruge tomater i
stedet for det MESTE af olien" - der skal stadig lidt olie i pga.
smagen - og den gode olie

--
Heidi

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-10-04 10:33

Heidi wrote:

> Hvis det er dem der er i olien, så skrev jeg jo også "bruge tomater i
> stedet for det MESTE af olien" - der skal stadig lidt olie i pga. smagen
> - og den gode olie

Jo, men vi har jo brug for mere end "lidt" omega3 og omega6.

/David

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 21-10-04 11:50

On Torsdag 21 oktober 2004 11:32, David Rasmussen wrote:
> Jo, men vi har jo brug for mere end "lidt" omega3 og omega6.

Hvor meget er det så?

--
Jonas Kongslund

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-10-04 12:13

Jonas Kongslund wrote:

> Hvor meget er det så?

Det er forskelligt alt efter hvem du spørger, men minimum 1-3g omega-3
om dagen, og cirka halvt så meget omega-6 har gode virkninger. Men det
betyder ikke at der ikke er gode ting ved at spise endnu mere.

/David

Fra : Heidi

Dato : 21-10-04 18:04

David Rasmussen wrote:

> Jo, men vi har jo brug for mere end "lidt" omega3 og omega6.

Ja ja, men du spiser vel også andet end pesto i løbet af dagen, hvor du
kan få dækket dit behov for fedtstoffer ?

--
Heidi

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-10-04 19:16

Heidi wrote:

> Ja ja, men du spiser vel også andet end pesto i løbet af dagen, hvor du
> kan få dækket dit behov for fedtstoffer ?

Jow :)

/David