Gode æblesorter
Fra : Moster

Dato : 18-10-04 20:15

Jeg skal ud og plante nogle æbletræer. Der er kommet mange nye sorter som
jeg ikke kender, og der er stadigvæk en del gode gamle sorter. Jeg skal
plante 5 træer. Må jeg høre jeres bud på de bedste æblesorter og gerne en
prioritering.

Ole

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-10-04 21:59

Moster wrote:
> [...]
> som jeg ikke kender, og der er stadigvæk en del gode gamle sorter.
> Jeg skal plante 5 træer. Må jeg høre jeres bud på de bedste

Hvis du skal plante fem træer, er den ideelle fordeling:

1: Gråsten
2: Gråsten
3: Gråsten
4: Gråsten
5: Gråsten

Hvis du får plads til ti træer, kan du tilføje:

6: Gråsten
7: Gråsten
8: Gråsten
9: Gråsten
10: Gråsten

Gråsten er ganske simpelt, uden konkurrence, verdens bedste æble. Desværre
er det kun rigtigt godt i en forholdsvis kort periode.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou
Gråstenelsker

Fra : Thomas Widmann

Dato : 18-10-04 22:10

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> writes:

> Gråsten er ganske simpelt, uden konkurrence, verdens bedste
> æble. Desværre er det kun rigtigt godt i en forholdsvis kort
> periode.

Det kunne jo være et godt argument for også at plante andre træer til
de andre perioder.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 3/2, 54 Mavisbank Gardens, Glasgow G51 1HL, Scotland, EU

Fra : Emil

Dato : 18-10-04 22:53

On Mon, 18 Oct 2004 21:14:50 +0200, Moster wrote:

> [...]
>jeg ikke kender, og der er stadigvæk en del gode gamle sorter. Jeg skal
>plante 5 træer. Må jeg høre jeres bud på de bedste æblesorter og gerne en

Kun du selv kan prioritere. Men her er mine bud:

Et tidligt æble (augustæble - dårlig holdbarhed, men lækkert)
Et aromatisk, tidligt spiseæble (Elstar? Red xxx ?)
Et gammeldags aromatisk spiseæble (Cox Orange)
Et syrligt madæble (kan gemmes længe)
Et aromatisk pynteæble (kan ikke stave navnet; men det udtales i
retning af pisión. Det er de små røde æbler man kan bruge som
pymt på juletræet og i æblegelé). Alternativt et storfrugtet
paradisæble.

Generelt vil jeg anbefale, at man dyrker de sorter som ikke
findes i den normale handel, og som kan bruges i madlavningen.
De daglige spiseæbler kan købes året rundt til små priser.

Fra min barndom husker jeg Skovfoged- og flaskeæbler som store
hit. Men de findes næppe længere i den almindelige handel.

Nu spurgte du her i mad+drikke, så det afspejles i mit svar.
Måske kan du få bedre råd i news:dk.fritid.hus-og-have
Her kan du også blive vejledt i, hvilke krav der stilles
(specielt ang. bestøvning af de forskellige sorter) hvis man skal
få optimalt udbytte af træerne.

Men gør dig først klart, hvilke anvendelser du ønsker at gøre af
æblerne. Først da, vil du få et klart svar.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-10-04 20:51

Moster wrote:
> [...]
> jeg ikke kender, og der er stadigvæk en del gode gamle sorter. Jeg skal
> plante 5 træer. Må jeg høre jeres bud på de bedste æblesorter og gerne en

Elstar er min favorit. Sprød, saftig,frisk sursød og lige fint som
spiseæble som til æbleflæsk

--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-04 09:44

"Moster" <busterlarsen@nospam-ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke kender, og der er stadigvæk en del gode gamle sorter. Jeg skal
> plante 5 træer. Må jeg høre jeres bud på de bedste æblesorter og gerne en

Jeg ville vælge gamle danske æblesorter som der ikke let går sygdomme i.

jeg ville vælge:
ingrid marie
rød ananas
guldborg
aroma
cox orange

VH Lasse

Fra : Moster

Dato : 19-10-04 19:31

Tak for alle forslag. Til morten vil jeg sige at Gråsten kan være et godt
æble, men håbeløs at dyrke i en dansk have, da den hele tidne bliver
angrebet af æblekræft, men Elstar og IngerMaria og Annanas kan jeg være enig
i, og så selvfølgelig BelledeBooskoop, men hvad så med den femte??

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-10-04 21:13

Moster wrote:
> [...]
> bliver angrebet af æblekræft, men Elstar og IngerMaria og Annanas kan
> jeg være enig i, og så selvfølgelig BelledeBooskoop, men hvad så med

Huhu? Jeg har da godt nok mødt mange Gråstentræer i danske haver (og er
Gråsten ikke nærmest indbegrebet af et dansk æble?). Nu ved jeg ganse vist
ikke helt hvad æblekræft er, men jeg er nysgerrig. Jeg har set masser der
har været angrevet af skurv (er det ikke sådan det hedder?) men det synes
jeg ikke gør det mindste.

Cox Orange er da også et dejligt æble, forresten.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 20-10-04 09:16

>Elstar og IngerMaria og Annanas kan jeg være enig
> i, og så selvfølgelig BelledeBooskoop, men hvad så med den femte??

Hvad med det fynske æble "Filippa"??

VH Pernille

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 21-10-04 11:04

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> skrev et indlæg
<41761ea8$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

>Hvad med det fynske æble "Filippa"??

Sådan et havde vi i min barndom - det var altid den der måtte holde
for til æbleflæsk

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 19-10-04 21:18

In article <41741628$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Moster" <busterlarsen@nospam-ofir.dk> wrote:

> [...]
> jeg ikke kender, og der er stadigvæk en del gode gamle sorter. Jeg skal
> plante 5 træer. Må jeg høre jeres bud på de bedste æblesorter og gerne en

Gloster, Moster Buster!

-Lasse

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-10-04 16:49

> [...]
> jeg ikke kender, og der er stadigvæk en del gode gamle sorter. Jeg skal
> plante 5 træer. Må jeg høre jeres bud på de bedste æblesorter og gerne en

Rød ananas, som er gode i længere tid end augustæblet Transparent Blanche
James Grieve
Filippa
Ingrid Marie, evt. - mine erfaringer er, at de nemt får kræft
Belle de Boskoop

Og så en af de relativt nye, som jeg aldrig kan huske navnet på, men det er
osse navnet på et rumfartøj

Pigeon'erne ville jeg nøjes med at købe hos grønthandleren til jul.

Hilsen Inger

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-10-04 17:29

Inger Pedersen wrote:
> Og så en af de relativt nye, som jeg aldrig kan huske navnet på, men
> det er osse navnet på et rumfartøj

Det må næsten være et nedfaldsæble. ;) Nå-nej, Discovery er vist stadig
intakt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-10-04 21:23

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Det må næsten være et nedfaldsæble. ;) Nå-nej, Discovery er vist stadig
> intakt.

LOL!
Men ja, det var den, jeg tænkte på.

Hilsen Inger