Om fernet branca....
Fra : Dk

Dato : 18-10-04 19:50

Har i tidernes morgen hørt at der er opium i fernet branca, ikke meget
ganske vist, men man kan udvinde en smule fra sådan en flaske?

Fra : JIB

Dato : 18-10-04 22:31

"Dk" <zarh@ofir.dk> wrote in message

> Har i tidernes morgen hørt at der er opium i fernet branca, ikke meget
> ganske vist, men man kan udvinde en smule fra sådan en flaske?

Hvad sker der for dig?

Fra : alfaekko

Dato : 18-10-04 22:46

"Dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Har i tidernes morgen hørt at der er opium i fernet branca, ikke meget
> ganske vist, men man kan udvinde en smule fra sådan en flaske?

den hører vist hjemme i alt.drugs

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-04 09:41

"Dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Har i tidernes morgen hørt at der er opium i fernet branca, ikke meget
> ganske vist, men man kan udvinde en smule fra sådan en flaske?

Det er vist en sømandshistorie

Fra : Dk

Dato : 19-10-04 17:40

"Lasse N. Larsen" <affaldspostÆwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist en sømandshistorie

Ja, det kan da godt være det er, men det er også derfor jeg spørger, men jeg
syntes til gengæld bare jeg også har set noget om det på Medicin historisk
museeum en gang.

Fra : Devast8or

Dato : 20-10-04 18:57

Dk wrote:

> Ja, det kan da godt være det er, men det er også derfor jeg spørger,
> men jeg syntes til gengæld bare jeg også har set noget om det på
> Medicin historisk museeum en gang.

Det er ikke absinth du tænker på istedet for Fernet Branca, vel? For der var
vist noget med at der oprindeligt var noget i man kunne blive lettere bims
af (det er vist lavet på 'wormwood' - er det malurt det hedder på dansk?).

Devast8or

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-10-04 19:23

Wed, 20 Oct 2004 19:56:41 +0200, Devast8or <invalid@invalid.invalid> skrev:

> [...]
> bims
> af (det er vist lavet på 'wormwood' - er det malurt det hedder på

Næsten.

Den oprindelige Absint indeholdt det euforiserende stof Thujon, der
udvindes af planten 'Artemisia absinthium' (Deraf navnet). Stoffets
virkning forstærkes af alkohol, og derfor gik det helt galt i Absint, der
ofte holdt mere end 60%.
Absinten blev forbudt i Frankrig omkring 1915.

Hvad med malurt? Jo, malurt indeholder også små mængder Thujon, men langt
mindre.
Der er ganske rigtigt teorier om, at Vikingernes beserkergang skyldes
indtagelse af Malurt; formentlig i en slags mjød.

Som et kuriosum fremstiller Absint-museet i Paris nu igen 68%-Absint med
Thujon. Indholdet af dette er lige under EF's grænseværdi (10mg/liter)

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Christoffer Gertz Be~

Dato : 10-11-04 20:06

Gert Krabsen <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote in message news:<opsf6lbtqc0p03yo@news.sunsite.auc.dk>...
> [...]
> Absinten blev forbudt i Frankrig omkring 1915.
>
> Hvad med malurt? Jo, malurt indeholder også små mængder Thujon, men langt

Absint blev lavet på en række urter, deriblandt malurt. Den indeholdt
den thujon, der var i malurten, hverken mere eller mindre - man har
aldrig udvundet thujon og tilsat det.

Derudover er der ikke dokumentation for, at thujon er euforiserende,
endsige, at den eventuelle virkning skulle forstærkes af alkohol. I
meget høje doser kan thujon fremkalde noget, der minder om epileptiske
anfald, men sådanne doser har man aldrig kunnet få ved at drikke
absint, hverken dengang eller nu.

Forbuddet i Frankrig byggede på en ikke særlig videnskabelig
skræmmekampagne og blev først vedtaget, da det efter udbruddet af
Første Verdenskrig kunne hastes igennem. De fleste lande i Europa,
deriblandt Danmark, har aldrig haft noget forbud mod absint.

> Som et kuriosum fremstiller Absint-museet i Paris nu igen 68%-Absint med
> Thujon. Indholdet af dette er lige under EF's grænseværdi (10mg/liter)

Den hedder "La Fee" og sælges i England (men ikke i Frankrig, da dens
etiket ikke lever op til fransk lovgivning!). Det er langtfra den
eneste, endsige den bedste absint, der fremstilles i Frankrig i dag -
de bedste laves i Loire-dalen af et amerikansk (!) firma, Jade
Liqueurs.

Og så er der en masse fra Tjekkiet, som intet har med rigtig absint at
gøre, da det indeholder lidt eller intet anis (en lige så essentiel
bestanddel af absint som malurt).

Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-04 19:10

"Christoffer Gertz Bech" <cegebe@cegebe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og så er der en masse fra Tjekkiet, som intet har med rigtig absint at
> gøre, da det indeholder lidt eller intet anis (en lige så essentiel

Jeg købte på Gl Kongevej en fin absint fra Portugal (180 kr)

Købes fransk betales især for snobberi

Har du ikke tid at lave pernod selv af discountvodka, så køb den gænge gode
Paris Pernod

Bland sukkervand 50% i hvis du er til sambukko-kvalitet.

Fra : Christoffer Gertz Be~

Dato : 15-11-04 17:49

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message news:<S5sld.14720
> Jeg købte på Gl Kongevej en fin absint fra Portugal (180 kr)

Neto Costa, kunne jeg forestille mig? Efter min mening er den som at
stikke tungen ud ad vinduet.

> Købes fransk betales især for snobberi

Hvis det er den nye Pernod 68 eller La Fee, så ja. Men de to, der
indtil videre er kommet fra Jade Liqueurs, sætter en helt ny standard.
Dyre, ja, men det er den ondenlyneme smagen, der betales for, hverken
mere eller mindre.

> Har du ikke tid at lave pernod selv af discountvodka, så køb den gænge gode
> Paris Pernod

Nutidens Pernod interesserer mig ikke. Vammelsødt stads. Deres absint
er drikkelig, men ikke pengene værd i forhold til andre og bedre
sager.

> Bland sukkervand 50% i hvis du er til sambukko-kvalitet.

Og det er jeg så absolut ikke ...

Fra : Bo Warming

Dato : 16-11-04 18:33

> Neto Costa, kunne jeg forestille mig? Efter min mening er den som at
> stikke tungen ud ad vinduet.

Uden for mine vinduer er der aldrig enorme koncentrationer af anis, alkohol,
thujo, sukker og vand - jeg synes den smager godt, og når brændende
sukkerknald har sødet en skinger-tør absint er det ofte blevet for sødt.
Så jeg fandt den - ganske rigtigt navngivne Neto Costa en virkelig god sag
til en meget billig pris.

> [...]
> indtil videre er kommet fra Jade Liqueurs, sætter en helt ny standard.
> Dyre, ja, men det er den ondenlyneme smagen, der betales for, hverken

Berger og Ricard er god pastiche-afveksling

Men den med stjerne-anis er en dum ide.

Fra : Christoffer Gertz Be~

Dato : 19-11-04 04:07

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message news:<1Rqmd.6516$h25.2007@fe75.usenetserver.com>...
> Uden for mine vinduer er der aldrig enorme koncentrationer af anis, alkohol,
> thujo, sukker og vand - jeg synes den smager godt, og når brændende
> sukkerknald har sødet en skinger-tør absint er det ofte blevet for sødt.

Det med brændende sukker er noget fis. En gimmick opfundet i Tjekkiet
i 1990'erne for at gøre indtryk på fulde turister. Ingen kunne finde
på at gøre sådan noget i gamle dage.

> Så jeg fandt den - ganske rigtigt navngivne Neto Costa en virkelig god sag
> til en meget billig pris.

Tja, smag og behag. Jeg synes, at den smager af for lidt. Den har
heller ikke alverden at gøre med det, man i sin tid forstod ved
absint.

> Berger og Ricard er god pastiche-afveksling

Har ikke prøvet Berger pastis. Før det franske forbud fandtes en
fremragende absint under dét navn - Verte Suisse fra Jade Liqueurs er
en genskabelse af netop den.

> Men den med stjerne-anis er en dum ide.

Ja, det kan godt overdrives. Grøn anis er bedre.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 19-11-04 08:49

On 18 Nov 2004 19:06:52 -0800, cegebe@cegebe.dk (Christoffer Gertz
Bech) wrote:

>Det med brændende sukker er noget fis.

Nej, det er ej.

>En gimmick opfundet i Tjekkiet i 1990'erne for at gøre indtryk på fulde turister. Ingen kunne finde
>på at gøre sådan noget i gamle dage.

Hvor har du det fis fra?

Læs her og bliv klogere:
http://perso.wanadoo.fr/gite-jura/Visite/Absinthe/Absinthe.htm

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-04 17:29

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ej.

> Hvor har du det fis fra?
>
> Læs her og bliv klogere:
> http://perso.wanadoo.fr/gite-jura/Visite/Absinthe/Absinthe.htm

Ved at sukker brændes og smelter og drypper ned , dannes lidt karamel - men
næppe så meget at det smager anderledes end hvis rent sukkerpulver røres i.
Jeg vil beskrive julelegen med brændende sukker som "et sjovt ritual når
man ikke har noget bedre at snakke om"

Jeg tror, at ritualet er så gammelt som Oscar Wilde. I Paris hvor han drak
meget af det, sælges stadig særlige gafler til at fastholde sukkerknalden,
mens den brænder.Sådan tradition kan ikke være opstået så sent som i 1990.
Toulouse Lautrect og andre kunstnere fra den tid mente ikke man kunne være
kunstner uden at drikke absint og have syfilis, og gejlede hinanden op til
tro på , at malurten gav halucinationer, som her beskrevet:

"Om absinth, 1880'ernes narko-analog for Paris-bohemer: "After the first
glance(drink), you see things as you wish they were.
After the second, you see things as they are not.
Finally you see things as they really are, and that is the most horrible
thing in the world". Oscar Wilde