kan ikke logge på TDC webmail pga cookies
Fra : Sørensen

Dato : 18-10-04 14:23

Hej
Dette har jeg forgæves forsøgt at hjælp til fra TDC ("Tele Danmark", det
skatteyder etablerede telekommunikations selskab).
Jeg bruger browseren Firefox, fordi jeg håber den er mere sikker end andre.
Jeg forsøger at bruge webmail til TDC, men her kan jeg ikke logge på pga
cookies opsætning(der står "Login er deaktiveret i din browser.) . Det
hjælper ikke noget at tillade cookies for den adresse som TDC foreslår, og
heller ikke andre (som f.eks. http://mail.tdconline.dk/) - en funktion som
ellers virker ok i Firefox til andre URL'er.
Hvad mon der kan gøres (udover at skifte til IE som TDC tilsyneladende
kræver deres kunder anvender, eller skifte teleselskab)?
vh
Sørensen

Fra : Viktor Andersen

Dato : 18-10-04 18:50

Hm, mystisk.

Jeg har selv lige prøvet med samme browser - ingen problemer.

Viktor

Fra : Christian

Dato : 18-10-04 23:12

Sørensen griflede den 18-10-2004 15:22:

> [...]
> cookies opsætning(der står "Login er deaktiveret i din browser.) . Det
> hjælper ikke noget at tillade cookies for den adresse som TDC foreslår, og

Har du Norton firewall installeret ?
Har du cookie control aktiveret i zonealarm )

En ven havde det problem for nyligt - loginsiden kom frem efter norton
blev lukket. Login kunne lade sig gøre efter cookie control blev slået
fra i zonealarm.
Han bruger dog IE.

--
/Christian

Fra : Christian

Dato : 19-10-04 07:52

Christian griflede den 19-10-2004 00:12:

> Har du Norton firewall installeret ?

Sku ha stået: Norton Antivirus

> Har du cookie control aktiveret i zonealarm )

Sku ha stået: Har du Zonealarm installeret og hvis du har, er cookie
control slået til ?

--
/Christian

Fra : Sørensen

Dato : 20-10-04 21:39

Tak til Christian og øvrige som har svaret på mit problem med at tilgå TDC
webmail fra FireFox.
Jeg bruger Norton Antivirus 2002 og Zonealarm - privat gratis udgave, hvor
jeg just har gransket alle paneler uden at kunne finde noget om cookies dér.
Windows Firewall er disabled. I Zonealarm står "Internet Zone Security" til
"High".

I Firefox (version 1.0) har jeg ikke sat hak i checkboxen med teksten "Allow
sites to set cookies", - men til gengæld specifikt tilføjet "url"'er som
godt må bruges cookies, herunder den URL som TDC anbefaler: Nogle af de
sider jeg har tilladt cookies for er:
mail.tdconline.dk , tdconline.dk. Jeg forestiller mig at man skal kunne
"allowe cookies" for en eller flere TDC addresser hvorefter det virker
(sådan som det f.eks. gør for telmore og google.com). Jeg har mistanke om at
TDC undervejs redicrecter om en cookies sættende URL som man mangler at
oplyse navnet på, - men ... Jeg vil være glad for mere hjælp om dette lille
mysterie for jeg er nervøs ved at tillade cookies generelt og jeg ville
egentlig gerne fortsat bruge Firefox og være kunde hos TDC.

vh
Sørensen

Fra : Christian

Dato : 20-10-04 22:16

Sørensen griflede den 20-10-2004 22:38:

> Jeg bruger Norton Antivirus 2002 og Zonealarm - privat gratis udgave, hvor
> jeg just har gransket alle paneler uden at kunne finde noget om cookies dér.

Jeg bruger ikke zonealarm og kan ikke lige huske hvor jeg fandt cookie
control optionen men iflg. http://makeashorterlink.com/?N66212499 ser
det ud til at du kan finde det her:
You will need to go to the Privacy Panel and click on 'custom' in Cookie
Control.

Du kan sikkert finde mere info i forummet.

Jeg ændrede ikke nogle settings i Norton Antivirus - slog den bare fra
for at teste. Bagefter blev AVG free installeret i stedet.

--
/Christian

Fra : Sørensen

Dato : 20-10-04 22:56

Hej Christian

Tak for svaret. Men så vidt jeg kan se i hjælpe til ZoneAlarm, så er det med
" You will need to go to the Privacy Panel and click on 'custom' in Cookie
Control." kun noget som er i betalingsudgaverne af ZoneAlarm. Jeg er absolut
ikke verdensmester i den slags, - men jeg har ikke indtryk af at
gratis-udgaven indeholder noget med cookies kontrol.

Jeg tænker på at slå zonealarm fra mens jeg prøver at tilgå tdc-webmail fra
Firefox, - men jeg er lidt nervøs for sikkerheden (den slags er jeg ret
uvidende om, - jeg har prøvet at få virus engang (på pc'en!)).

Fra : Christian

Dato : 20-10-04 23:23

Sørensen griflede den 20-10-2004 23:55:

> [...]
> gratis-udgaven indeholder noget med cookies kontrol.

ok

> Jeg tænker på at slå zonealarm fra mens jeg prøver at tilgå tdc-webmail fra
> Firefox, - men jeg er lidt nervøs for sikkerheden (den slags er jeg ret
> uvidende om, - jeg har prøvet at få virus engang (på pc'en!)).

Tror ikke du behøver at være nervøs i det korte tidsrum din test tager.

Interessant læsning
http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc

Hvis du benytter winxp kan jeg kun anbefale
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf

samt et kig på
http://www.blackviper.com/

Jeg har (som mange andre i gruppen) benyttet Madsens fine opskrift med
succes. For mit vedkommende har jeg siden kørt uden firewall i 3/4 år
uden problemer.
Dog benytter jeg stadig et antivirus prg. (AVG) da jeg trods
forsigtighed til tider henter noget inficeret hjem.

--
/Christian

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 21-10-04 17:28

"Sørensen" <dyt@post11.tele.dk> skrev et indlæg
<4176ccde$0$312$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
>TDC undervejs redicrecter om en cookies sættende URL som man mangler at

Har samme problem med Mozilla 1.7.3

Men tror problemet opstår fordi man helt disabler cookies - men kan
ikke forklare hvorfor det er sådan. Jeg har lagt tdconline.dk ind som
en side der accepterer cookies. Hvis jeg blokerer for alle cookies
virker det ikke. Men hvis er knap så restriktiv og tillader cookies
fra oprindelig side virker det godt nok.

Jeg har prøvet at spore om TDC har et andet domæne indblandet ved at
tilllade alle cookies, men først efter et prompt - det har ikke vist
at der sættes cookies fra andre sider. Jeg kan se at adressen
mail.tdconline.dk også bruges. Den har jeg også prøvet at lægge ind
som accepterende cookies selv om den egentlig er inkluderet i
tdconline.dk. Men det hjælper ikke et dyt.

Efter hvad jeg kan se i egenskaber for siden, og hvad TDC skriver om
cookie-problemet for Internet Explorer skulle det være nok at tillade
cookies for tdconline.dk.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-04 17:57

On Thu, 21 Oct 2004 18:27:39 +0200, Jørgen Linde Sørensen wrote:

> [...]
> der accepterer cookies. Hvis jeg blokerer for alle cookies virker det
> ikke. Men hvis er knap så restriktiv og tillader cookies fra oprindelig

Problemet er ganske rigtigt, at de benytter cookies til at håndtere
login. Da deres cookies ikke er explicit domæneafgrænset, sættes dette
til tld (top level domain), hvilket i dette tilfælde er tdconline.dk,
hvorfor det er nødvendigt at tillade cookies fra oprindelig side. Se mit
dump fra mail.tdconline.dk hvoraf det fremgår, at der sættes en to
cookies: mail_user og mail_uid.

<dump med header fra mail.tdconline.dk>
HTTP/1.1 200 OK
Date: Thu, 21 Oct 2004 16:48:35 GMT
Server: Apache/1.3.31 (Unix) mod_deflate/1.0.21 mod_perl/1.29 mod_ssl/2.8.19 Op
enSSL/0.9.7d
Cache-Control: no-cache
Pragma: no-cache
Expires: Mon, 01 Jan 1999 00:00:00 GMT
Connection: close

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">
<head>
<title>TDC Online - Tjenester - Mail</title>
rnet,netbasis,nettid,email,e-mail,tdc,mail,epost,e-post,post,postkasse,wapmail,
wap">
via TDC Online.">
<link rel="shortcut icon" href="http://i.c.dk/global/gfx/favicon.ico">
<script type="text/javascript"><!--
function setCookie(name, value, exp) {
document.cookie=name + "=" + escape(value) + "; expires=" + exp.toGMTString
();
}

if (0) {
var expiry = new Date(1980,1,1);
setCookie("mail_user","",expiry)
setCookie("mail_uid","",expiry)
}

if (self != top) {
if (document.images)
top.location.replace(window.location.href);
else
top.location.href = window.location.href;
}
var t = document.title;
// --></script>
</head>
<noscript>
JavaScript er ikke aktiveret i din browser. For at logge ind i webmail <strong>
skal</strong> JavaScript være aktiveret.<p>Aktiver JavaScript i din browser og
klik <a href="">her</a> for at logge ind ...
</noscript>
<script type="text/javascript"><!--
document.writeln('<frameset rows="100%,*" framespacing="0" frameborder="0" bord
er="0">');
document.domain = 'mail.tdconline.dk';
document.writeln('<frame src="http://webV.mail.tdconline.dk/webmail/?r=10983773
150.262673312601375&login_lang=da&login_layout=opasia" name="topcontent" frameb
order="0" scrolling="auto" marginwidth="0" marginheight="0">');
// --></script>
<noframes>
Din browser understøtter ikke frames!
</noframes>
</frameset>
</dump med header fra mail.tdconline.dk>

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
Beware of low-flying butterflies.

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 19-10-04 07:03

Sørensen wrote:
> [...]
> heller ikke andre (som f.eks. http://mail.tdconline.dk/) - en funktion som
> ellers virker ok i Firefox til andre URL'er.

Prøv at skrive direkte til mig om hvordan din firefox er opsat og hvad
du tillader af cookies. Der burde ikke være nogen problemer i at bruge
WebMail via Firefox, og hvis der er, vil vi gerne kigge på det.

> Hvad mon der kan gøres (udover at skifte til IE som TDC tilsyneladende
> kræver deres kunder anvender, eller skifte teleselskab)?

TDC kræver ikke, at du kører IE - faktisk bruger de fleste af udviklerne
af webmail, tdconline.dk og tdc.dk FireFox som primær browser.

(( Flemming ))
--
Flemming Mahler Larsen, TDC Online, Technology
http://netfactory.dk/ , +45 (339)94634

Fra : Jens U. K.

Dato : 20-10-04 14:08

"Flemming Mahler Larsen" <mahler@tdconline.dk> wrote in message

> [...]
>
> TDC kræver ikke, at du kører IE - faktisk bruger de fleste af udviklerne
> af webmail, tdconline.dk og tdc.dk FireFox som primær browser.

Definer kræver.

Fra:
<http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_tjen_wep>
"Følgende browsere er understøttet: Internet Explorer 5 (og nyere version)
samt Netscape Communicator 6."

/Jens Ulrik

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 20-10-04 22:09

Jens U. K. wrote:
> [...]
> <http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_tjen_wep>
> "Følgende browsere er understøttet: Internet Explorer 5 (og nyere

"Følgende browsere er understøttet" betyder at man har testet den nye
release af webmail i de browsere - ikke at den ikke fungerer i andre
browsere.

(( Flemming ))

Fra : Jens U. K.

Dato : 22-10-04 10:08

> "Følgende browsere er understøttet" betyder at man har testet den nye
> release af webmail i de browsere - ikke at den ikke fungerer i andre
> browsere.

Jamen, tak for forklaringen. Jeg synes bare at teksten på siden er
uklar... specielt ordet: "understøttet" bliver imo brugt forkert.

/Jens Ulrik

Fra : Asger Lund Mikkelsen

Dato : 22-10-04 20:16

On Tue, 19 Oct 2004 08:03:23 +0200, Flemming Mahler Larsen wrote:

> TDC kræver ikke, at du kører IE - faktisk bruger de fleste af udviklerne
> af webmail, tdconline.dk og tdc.dk FireFox som primær browser.
>
> (( Flemming ))

Jo, TDC kræver faktisk, at du kører IE, og det skal tilmed være
version 6.0.
Jeg har selv et problem med TDCs web-mail (et andet problem end
der nævnes i denne tråd), og forsøgte at benytte deres on-line support for
at få hjælp.

Jeg fik en e-mail tilbage, der indeholdt følgende:
[snip]
Det er lidt svært at se, hvad dit problem er, udfra din beskrivelse.
Du skal være sikker på at du bruger Internet Explorer vers. 6.0 og at du
har JAVA installeret.
[snip]
Har du ikke Internet Explorer 6, vil jeg desuden anbefale at du opdatere
til denne. Dette kan gøres på http://windowsupdate.microsoft.com
[snip en opfordring til at bestille Digital Signatur]

Jeg har nu tænkt mig at holde mig til IE 5.5, ellers mange tak. Hvis det
skal være så besværligt, så tror jeg at jeg klarer mig uden web-mail. Men
jeg får da mere og mere lyst til at finde et andet teleselskab.

--
* erstat invalid med dk hvis du ønsker at e-maile mig.
* replace invalid with dk if you want to e-mail me.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-10-04 20:26

On Fri, 22 Oct 2004 21:16:10 +0200, Asger Lund Mikkelsen
<OldPossum@ofir.invalid> wrote:

>Jo, TDC kræver faktisk, at du kører IE, og det skal tilmed være
>version 6.0.

Hvis du vil have support, så kræver de det vel.

Men det er jo bare en strid om ord. Websitet og webmail kræver ikke i
sig selv IE. Det ville også undre mig meget i et så mozilla-venligt
udviklingsmiljø.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: pc (og ikke PC)

Fra : Sørensen

Dato : 15-11-04 00:14

Hej gruppe
Nu har jeg fundet ud af det (TDC er velkommen til at bruge det, i stedet for
det forkerte de skriver i deres "hjælp").
I Firefox, Tools, Options, skal man sætte hak i "allow sites to set
cookies", "for the originating web site only" og vælge "ask me every time".
Når man acesser
http://mail.tdconline.dk/ så giver Firefox en popup, hvor man kan tillade
netop denne side at sætte cookies (og det er en anden end den som TDC
angiver!) og ovenikøbet så den kun gælder for sessionen. Firefox er vist
slet ikke så tosset!
En mailadresse til tdc ligger meget godt gemt på deres hjemmesider, så jeg
kan ikke sende dem dette råd. Måske nogen fra TDC læser i denne gruppe, og
så kan det jo være at de holder op med at kræve at deres kunder bruger IE.
vh Sørensen.

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 15-11-04 08:00

Sørensen wrote:

> En mailadresse til tdc ligger meget godt gemt på deres hjemmesider, så jeg
> kan ikke sende dem dette råd.

Hvis du vil sende rådet ind, kan du gøre det her (i højre spalten):
http://kundeservice.tdconline.dk/kontakt/tip_et_trick/

Kunderservice har haft lige så mange kedelige oplevelser med spam, som
så mange andre almindelige kunder. Udover dette så er der mange kunder,
der f.eks. skrev (fra en hotmail addresse) at deres bredbånd ikke
virkede, men ikke oplyste telefonnummer og lignende. Blandt andet derfor
har man valgt at bruge denne form til "email support":

http://kundeservice.tdconline.dk/kontakt/support_og_fejlmeld/bredbaand/

> Måske nogen fra TDC læser i denne gruppe, og
> så kan det jo være at de holder op med at kræve at deres kunder bruger IE.

Det er der , og TDC kræver ikke du bruger IE - kundeservice
forlanger sikkert, hvis de skal kunne (love at) supportere dig, men
primærbrowser for de fleste af udviklerne er FireFox(*).

(( Flemming ))

* Hvis du i øvrigt har lyst til at møde dem, skal du være velkommen til
det forløbigt eneste danske Mozilla relase party: http://mozilla.gemal.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-11-04 16:20

On Mon, 15 Nov 2004 07:59:39 +0100, Flemming Mahler Larsen
<mahler@netfactory.dk> wrote:

>* Hvis du i øvrigt har lyst til at møde dem, skal du være velkommen til
>det forløbigt eneste danske Mozilla relase party: http://mozilla.gemal.dk/

Der er dog også ét i Århus på Under Masken:
http://www.openforce.at/mozparty2/?party=438

(evt. fut)

--
- Peter Brodersen

Fra : Sørensen

Dato : 15-11-04 23:24

Rart med en forklaring. Men TDC behøver vel ikke være så nervøse for Spam
efter indførslen af det udemærkede spamfilter. TDC's måde med at kræve
kundenummer for at sende email til TDC, som er beskrevet via link længere
nede, er da ok, - men det er ikke så nemt at finde.

Jeg vil ikke indsende rådet, men tillade mig at tro at TDC selv udformer
anvisningen til hvordan man sikkert kan logge på via Firefox, ved siden af
den forklaring som angivet til IE.
Og Tak for indbydelsen!
vh Sørensen.

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 25-01-05 13:05

<4173c3b2$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
>Hvad mon der kan gøres (udover at skifte til IE som TDC tilsyneladende
>kræver deres kunder anvender, eller skifte teleselskab)?

Så har en anden Sørensen været mere heldig - eller mere stædig

Jeg har nu med megen møje og besvær og skriven til og uden om support
fået tilbagemelding fra en ansat i TDC - han oplyste at det nu er
fixet og at det skyldtes et forkert check af om cookies er
understøttet. Han oplyste at de er også bruger Mozilla, men ikke havde
ramt lige den opsætning.

Det virker nu i min Mozialla 1.7.5 - dog er der nogle undersider der
stadig viser at cookies er deaktiveret, men de virker tilsyneladende
alligevel (jeg har givet besked til TDC).

Som det fremgår af andre indlæg er der flere sider/domæner/servere der
er involveret - fik fat i dem ved at indstille til at acceptere alle
cookies, men anførte at browseren skulle spørge hver gang. Så loggede
jeg på og accepterede fra de relevante sider. Derefter ændrede jeg
tilbage til at afvise alle cookies - og tdconline virker stadig

Fra : Henrik Gemal

Dato : 25-01-05 13:53

> [...]
> jeg på og accepterede fra de relevante sider. Derefter ændrede jeg
> tilbage til at afvise alle cookies - og tdconline virker stadig

Man skal tillade cookies på BÅDE tdconline.dk og tdc.dk for at logger
ind i TDC Login.

--
Henrik Gemal
Mozilla Evangelist

Mozilla Blog with news, devinfo, links, etc:
http://gemal.dk