summa og køb af inventar
Fra : Hjalte

Dato : 17-10-04 18:21

Hej gruppe...

Jeg købte i februar inventar for ca. 40000 kr.

Men beløbet afdrager jeg med nogle pnge hver måned.

Jeg vil gerne kunne trække de ca. 40000 kr. fra i skat i dette år (det
er en masse forskellige ting, så der er ikke tale om afskrivning), men
hvordanskal jeg bogføre det i summa?

Er der en konto hvor jeg kan poste hele beløbet, og så modposte ell.
lign. hver måned jeg betaler af?

Håber i kan hjælpe.

Forresten, så bruger summas standard kontoplan

Fra : Kai Jensen

Dato : 17-10-04 23:27

"Hjalte" <isak@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lign. hver måned jeg betaler af?
>
> Håber i kan hjælpe.
>
> Forresten, så bruger summas standard kontoplan

Hej Hjalte

Debet 7400 småanskaffelser
Kredit 65300 xxx

65300 er en ny konto du opretter og har du lånt penge i dansk bank så kald
den db lån nr. xx
eller det kunne være acceptcard eller hvem lånegiver nu er.

Når du sidder med bilagene og skal bogføre dem, så gør dig selv den tjeneste
at tage et kopi af disse, da skattevæsnet sikkert gerne vil se disse.
Ved det af erfaring. (hotelreglen tror jeg)

Husk - har du tidligere fratrukket momsen på disse faktura skal det ikke
gøres igen

Mange hilsner
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 23:39

> [...]
> lign. hver måned jeg betaler af?
>
> Håber i kan hjælpe.
>
> Forresten, så bruger summas standard kontoplan

Hej Hjalte,

der er allerede svaret dit spørgsmål, men jeg vil lige sikre mig, at der
ikke sker misforståelser fra din side. (blot en service

Kr. 40.000,- er et stort beløb, og du skriver, at det er en masse
forskelligt. Du skal dog være opmærksom på, at bogføre beløbene særskilt på
kontoen for mindre nyanskaffelser og ikke det samlede beløb kr. 40.000,- og
som Kaj skriver, kræver skattevæsnet efter al sandsynlighed bilag.

Grænsen er for 2004 kr. 10.800 for, hvad der må straksafskrives.. (Du
skriver, at der ikke er tale om afskrivning. Det er ikke noget, der betyder
i praksis, men rent teoretisk og korrekt, så er det afskrivning uanset, om
det er 100 kr's køb eller for 100.000. Forskellen ligger i, om man må
AFSKRIVE i samme år, eller om man først må AFSKRIVE i senere år. Afskrivning
svarer til fradrag.)

Det du skal være opmærksom på ved grænsen på kr. 10.800,- er, at selvom der
ikke er en enhed, der er over dette beløb, så gælder det, at hvis der er
flere dele, der i en samlet enhed overstiger beløbet, så må det ikke fuldt
ud afskrives i indeværende år.

Det, der menes, er, hvis en computer koster kr. 10.000,- og en printer
3.000, så må du ikke afskrive alle 13.000, da det skal ses som een enhed
svarende til kr. 13.000. Begrundelsen er, at printeren ikke kan køre alene,
men skal "bruges" sammen med anden enhed.

/Michael Sørensen