Generel spørgsmål...
Fra : Lasse Madsen

Dato : 17-10-04 14:36

Hej

Sad lige og funderede .... firma er fra og med i fredags indgået en kontrakt
med et andet firma som indebærer at vi skriver en regning hver måned på
19.000kr plus moms for et par timers udviklingsbistand pr måned. Af disse
penge kunne jeg godt tænke mig at udbetale måske 9.000kr privat og beholde
de 10.000kr i firmaet min revisor er taget på ferie og kommer hjem igen i
næste uge så jeg ville lige høre hvordan det her rent praktisk kunne gribes
an (man vil jo helst ikke ud i noget snavs med T&S)

Hvis jeg udbetaler 9000kr til mig selv privat skal jeg så tage f.eks. mit
Bikort (har anden indtækt på hovedkortet) og finde ud af hvor meget jeg skal
af med i skat og så sætte dette beløb tilside til årsregnskabet så jeg ikke
får et skatte smeld af den tredje verden eller hvordan vil dette fungere ?

m.v.h.
Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 17:52

> [...]
> skal af med i skat og så sætte dette beløb tilside til årsregnskabet så
> jeg ikke får et skatte smeld af den tredje verden eller hvordan vil dette

Hvis du har eget firma, bliver du - simplificeret forklaret - beskattet af
årets overskud uanset , om du hæver det fulde beløb privat eller ej.

Man kan dog vælge at lade sig beskatte efter virksomhedskatteordningen, hvor
man kan opspare et overskud i virksomheden og nøjes med at betale en aconto
skat i første omgang og udskyde resten af skatten til beløbet hæves.

Om du får restskat (og hvor meget) afhænger af alle dine indkomster og
fradrag, som indgår i skatteberegningen (løn, resultat egen virksomhed,
overførselsindkomster, renter såvel privat og erhverv, aktieudbytte,
befordringsfradrag osv. osv.) Alt regnes sammen til en samlet skat.
Differencen mellem betalt skat er derefter restskat (medmindre man har
betalt for meget, så hedder det overskydende skat).

Derfor er det "normale" at forskudsregistrere sig med alle forventede
indkomster og fradrag, og derefter betale A- og / eller B-skat, så
differencen i sidste ende bliver så minimal som muligt.

/Michael

Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-10-04 13:45

Hej Michael

> Hvis du har eget firma, bliver du - simplificeret forklaret - beskattet af
> årets overskud uanset , om du hæver det fulde beløb privat eller ej.

Bær over mig men jeg ved meget lidt om alt det her !

Jeg var af den forståelse:
Hvis vi f.eks. har tjent 10.000kr og omsætter dem i (vores tilfælde)
måleinstrumenter til test af vore produkter figurer de ikke som "overskud"
da pengene jo ikke står og blomstre på kontoen men det er måske ikke hvad
den aktuelle saldo er men snarere hvilke værdier firmaet har man beskattes
efter ?

> [...]
> Differencen mellem betalt skat er derefter restskat (medmindre man har
> betalt for meget, så hedder det overskydende skat).

Vi er to i vores I/S hvis jeg f.eks. udbetaler X antal kroner mere til mig
selv end partneren bliver partneren så straffet for det ekstra som jeg har
hævet
- hvis man kan sige det sådan ?

> Derfor er det "normale" at forskudsregistrere sig med alle forventede
> indkomster og fradrag, og derefter betale A- og / eller B-skat, så
> differencen i sidste ende bliver så minimal som muligt.

Lad os lige tage et fiktivt eksempel...

Hvis vi f.eks. har solgt konsulent timer for 100.000kr frem til vores
årsopgørelse og der er købt udstyr (som vi bruger i daglig drift) for
50.000kr og udbetalt måske 35.000kr til mig i løn og 15.000kr til partneren
og firmaets konto er lig nul ved års regnskabet hvordan beregnes skatten så
?

Vil man så gå ind på f.eks. min selvangivelse og sige at jeg skal betale
skat af de 35.000kr og på min partners selvangivelse 15.000kr eller vil man
sige at der er gået 100.000kr ind i firmaet og i har værdier for 50.000kr
dvs. at 50.000kr divideret med 2 dvs. 25.000kr til hver oven i det skat ?
altså:

Værdier: 50.000kr / 2 (2 interessenter) = 25.000kr til hver ?

At betale skat af: (løn)35.000kr + (værdier)25.000 = 60.000kr

og for min partner:
At betale skat af: (løn)15.000kr + (værdier)25.000kr = 40.000kr

Hvis det er sådan det hænger sammen spiller klaveret jo ikke så godt hehe

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Mercuria

Dato : 18-10-04 17:46

Læste lige det her også!

I/S fungerer skattemæssigt ligesom et enkeltmandsfirma -
I kan IKKE få udbetalt løn.
I betaler IKKE skat af det, I hæver privat. I kan hæve til I skammer Jer!
Kun pengebeholderen sætter grænsen.
I skal KUN betale skat af firmaets OVERSKUD for et skatteår ad gangen.
Jeres hævninger er en sag mellem Jer selv, og indskud og hævninger vises i
interessentskabets regnskab på to konti - normalt på sidste side, som viser
hver mands del af firmaet - og hvad han har fået tildelt af årets overskud
(eller underskud)

--
Mercuria Administrative Services
Østergade 1

Fra : KHJ

Dato : 18-10-04 23:19

Mercuria wrote:
> [...]
> side, som viser hver mands del af firmaet - og hvad han har fået
> tildelt af årets overskud (eller underskud)

I den stadigt herskende tvivl om beskatning af beløb hævet/overført til
privatforbrug skal det tilføjes, at da det jo netop er firmaets overskud,
der er skattepligtigt, forskudsregistreres virksomheden (i øvrigt uanset om
der er tale om et ApS eller A/S) som andre lønmodtagere. I denne
forskudsregistrering er der også medregnet alle personlige fradrag.
Forskudsskatten betales så i lempelige rater af 10 i løbet af året.

Det kaldes stadig B-skat selvom det ikke længere er sådan, som da skatten
først blev beregnet ud fra firmaets overskud ved regnskabsårets afslutning
for så at blive opkrævet. Så derfor hedder det nu om dage à conto skat. Man
vil vel sikre sig skatten inden det er "for sent". Ved ApS og A/S kaldes det
blot selskabsskat.

Selvangivelsen er så den udvidede selvangivelse - den der også anvendes, når
man er husejer (prioritetsbestyrer). Her er der et enkelt punkt, der heder
over- eller underskud af egen virksomhed.

Som dokumentation for denne post vedlæges en kopi af virksomhedens regnskab.

Det kan således endnu en gang slås fast, at hævninger i en personligt dreven
virksomhed, hvad endten beløbet føres fra firmaets driftskonto eller
kassekredit over til en personlig bankkonto - eller man hæver (tager)
pengene kontant, så er det præcis som at tage sine penge fra den ene lomme
og flytte dem over i den anden lomme. Begge lommer hænger sammen som
forbundne kar.

Uanset om virksomheden beskattes efter selskabsordningen eller ej, så er og
bliver det i modsætning til et ApS eller A/S en personlig drevet virksomhed,
hvor indehavers hævninger hverken er eller bliver at sammenligne med en
lønudbetaling med A-skattetræk efter en given træk%.
KHJ

Fra : Mercuria

Dato : 18-10-04 17:36

> [...]
ikke
> får et skatte smeld af den tredje verden eller hvordan vil dette fungere ?

------------
Du skriver ikke, hvilken slags firma, du har, så vi går ud fra, det er et
enkeltmandsfirma.
Svaret er enkelt: Du kan privat hæve hvad som helst når som helst -
skattefrit og uden skattekort.
Det er kun firmaets overskud, du til sidst bliver beskattet af - IKKE hvad
du har hævet!!

ps God timesats, I har der!

Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-10-04 19:29

Hej Mercuria

> Du skriver ikke, hvilken slags firma, du har, så vi går ud fra, det er et
> enkeltmandsfirma.

Der er tale om et I/S (men formoder det er det samme)

> Svaret er enkelt: Du kan privat hæve hvad som helst når som helst -
> skattefrit og uden skattekort.
> Det er kun firmaets overskud, du til sidst bliver beskattet af - IKKE hvad
> du har hævet!!

Kan det virkelig passe at hvis jeg udbetaler 50.000kr direkte fra firmaet
til min privat konto skal jeg ikke betale skat, det lyder i mine øre lidt
vandvittigt i form af at ...
Så kunne enhver jo bare starte et enkeltmandsfirma og få sin arbejdsplads
til at betale en fast gage hver måned og på den måde slippe for at betale
skat ... det kan vel ikke være rigtigt eller er der lidt kurt thorsen over
dette

Sådan som jeg forstår det skal de 50.000kr skrives på min private
selvangivelse og stå som indkomst fra personligt firma (husker ikke
rubrikken) og så bliver man beskattet på den måde !?

> ps God timesats, I har der!

Man er vel beskeden.

M.v.h.
Lasse

Fra : Mercuria

Dato : 18-10-04 19:43

Hej Lasse!

Nej, det er ikke en Thorsen eller Glistrup, vi har her - men den skinbarlige
virkelighed, hvilket du let kan få bekræftet ved at spørge Skattevæsenet!!
Som indehavere af enkeltmandsvirksomhed eller interessentskaber kan man til
enhver tid privat hæve hvad som helst når som helst - skattefrit.
Vi gentager som det har været i over hundrede år i Danmark: Du skal betale
skat af dine virksomheders overskud - IKKE af hvad du hæver privat.
Du foreslår 50000 kr pr. måned. Ja, se at komme i gang med det, du kan
sikkert godt få dem brugt!!

Venlig hilsen

Fra : Anders Christensen

Dato : 18-10-04 21:03

Mercuria wrote:
> [...]
> Østergade 1
> 8000 Århus C
> Telefon: 70 25 20 75 Telefax: 70 25 20 85

Og du mener altså ikke at man skal beskattes af det som indtægt?
Har du ikke lige lidt dokumentation for det?

Fra : Mercuria

Dato : 18-10-04 22:31

Hej Anders!

Hvad du hæver privat i din virksomhed er ikke indtægt. Lån fra banken eller
din mor er heller ikke indtægt.
Overskud i din virksomhed er indtægt. Det kan du få dokumenteret blot ved at
se et Forskudsskema for 2005.
Felt 221 skal udfyldes med overskudsresultatet fra din virksomhed.
Lovgrundlaget kan du læse i Statsskatteloven her på nettet, ligesom al anden
skattelovgivning kan ses fx. på Folketingets website. Eller lettere endnu:
gå ned og spørg dit lokale Skattevæsen.

God førnøjelse!

Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-10-04 23:31

Hej Mercuria !

Undskyld jeg er lidt sløv i opfattelsen men det lyder jo nærmest som om
trærerne gror ind i himlen

> skat af dine virksomheders overskud - IKKE af hvad du hæver privat.

På en eller anden måde kommer man vel til at betale skat af de penge man
hæver privat uanset da de vel ikke figurer? (UNDSKYLD HVIS JEG TAGER FEJL!)

100.000kr - indtjænt
50.000kr - brugt på varer
50.000kr - hævet privat.

Man kommer vel stadig til at betale selvskabsskat af de 50.000kr da de vel
ikke er omsat i "varer" eller lignende ?
Undskyld jeg spørger så dumt men det lyder jo som om told og skat giver
penge væk uden at få noget igen og det syntes i min værden umuligt at de
ikke skulle have en finger med i spillet.

m.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Mercuria

Dato : 18-10-04 23:54

Okay - Vi prøver med et godt eksempel!

Din virksomhed er nystartet og de første par år giver den desværre
UNDERSKUD, fordi du bruger for mange omkostninger til at opnå dit salg.

Da du også skal klare dine uforsørgede børn og hjemmegående unge kone må du
i de to år hæve hver måned ca. 20000, ialt fx 24 x 20000 = 480000, som din
kone har brugt de fleste af på udsalg og sååånnn..

To år med underskud giver absolut ingen skat at betale!

Tværtimod har du til gode et fradrag på to års underskud, som kan fratrækkes
i al skattepligtig indkomst i de næste 5 år!!

Altså har du hævet 480000 kr skattefrit og det er vel ikke så galt!!!

Prøv det - forandring fryder!

Fra : Lasse Madsen

Dato : 19-10-04 00:33

Hej Mercuria

Tak for eksemplet

> [...]
> i al skattepligtig indkomst i de næste 5 år!!
> Altså har du hævet 480000 kr skattefrit og det er vel ikke så galt!!!

Lige et sidste ( bare svar ja eller nej hehe for så er jeg med )

De penge som bliver udbetalt kommer jo fra de varer man sælger og ikke fra
bank lån eller privat lomme så hvis jeg f.eks. har et OVERSKUD på 10.000kr
på salg af varer o.l. og så hæver disse 10.000 til privat fornøjelse så der
ikke er noget overskud er der derfor ingen skat er det, det du siger ?

- skal pengene ikke omsættes i aktiver før man kan få et overskud lavet om
til et underskud eller bare nul ?

Tak for hjælpen og undskyld at jeg skal have det banket ind med syv tommers
søm

Lasse

Fra : KHJ

Dato : 19-10-04 10:11

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> lavet om til et underskud eller bare nul ?
>
> Tak for hjælpen og undskyld at jeg skal have det banket ind med syv

Igen, igen. Der _udbetales_ ingen penge til ejeren i et privat drevet
virksomhed. Du er _ikke_ lønmodtager i en privat drevet virksomhed. De
penge, du bruger/tager af kassen i en privat drevet virksomhed er allerede
dine egne penge. Som før skrevet svarer det til at flytte pengene fra din
ene lomme over i den anden. Begge dine lommer virker således som det i
fysikentimen anvendte udtryk: forbundne kar.

Prøv at fin-læse de tidligere indlæg med både eksempler og mange, lange,
trange besvarelser. Evt. få, hvad der er dig fortalt, bektræftet af din
revisor - i små bidder.

Fra : KHJ

Dato : 19-10-04 10:18

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> OVERSKUD på 10.000kr på salg af varer o.l. og så hæver disse 10.000
> til privat fornøjelse så der ikke er noget overskud er der derfor

Private anvendelsesformål beskattes - lige som biografbilletter

> - skal pengene ikke omsættes i aktiver før man kan få et overskud
> lavet om til et underskud eller bare nul ?

Der er forklaret dig, at det kun er erhvervsmæssige
anskaffelser/inversteringer, der er fradragsberettigede og således ikke
beskattes. Alt dette vil fremgå af det regnskab, der skal udarbejdes som
dokumentation af begrebet (der er en kolonne i selvangivelsen til det
samme): Overskud eller underskud af privat virksomhed (firma)

> Tak for hjælpen og undskyld at jeg skal have det banket ind med syv
> tommers søm
>
> Lasse

Eller næermere et merlespir.
KHJ

Fra : Mercuria

Dato : 22-10-04 15:25

Hej igen!

Nej -
Hvis du opnår et overskud, skal du betale skat af det. Det er stadig
ligegyldigt, hvad du har hævet privat - om det er mindre, lig med eller mere
end overskuddet!

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-10-04 17:50

Mercuria wrote:

> Hvis du opnår et overskud, skal du betale skat af det. Det er stadig
> ligegyldigt, hvad du har hævet privat - om det er mindre, lig med eller mere
> end overskuddet!

Det, der forvirrer, er nok udtrykket "hæver".

Hvis man flytter en 1-krone frem og tilbage mellem den cigarkasse,
hvor man har skrevet "husholdningspenge" og den med "firmapenge" 100.000
gange, så har man "hævet" 100.000 kr, men det påvirker (heldigvis) ikke
ens skat.

Når man gør regnskabet op, skal man betale skat af overskudet -
uanset om pengene ligger i den ene eller den anden cigarkasse.

(Hvis man bruger virksomhedsskatteordningen, kan man dog lade dem
ligge i firmakassen til en lavere foreløbig skat indtil det år, hvor de
flyttes over til privat-kassen).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : KHJ

Dato : 19-10-04 10:00

Mercuria wrote:
> [...]
> fratrækkes i al skattepligtig indkomst i de næste 5 år!!
>
> Altså har du hævet 480000 kr skattefrit og det er vel ikke så galt!!!

Hø, det forudsætter, at han har private midler (f.eks. arv, konens indtægt
eller lottogevindst) til at financiere underskudet.

KHJ

Fra : KHJ

Dato : 19-10-04 10:05

Mercuria wrote:
> Okay - Vi prøver med et godt eksempel!

Hej Mercuria.

Vil du ikke nok være så venlig at besvare et indlæg neden under det, du
besvarer og så klippe de afsnit væk, som du ikke lige besvarer.

Det gør det meget nemmere at følge og skrive kronoligst i tråden. I øvrigt i
henhold til anbefalinger i netetikette.

Du kan evt. sætte OE op til at sætte curseren under teksten fra den sidste
afsender.
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-10-04 00:30

Mercuria wrote:

> [...]
> i al skattepligtig indkomst i de næste 5 år!!
>
> Altså har du hævet 480000 kr skattefrit og det er vel ikke så galt!!!

Hvis du skal have et underskud i firmaet på 480.000 kr, må der også
være en udgift på de 480.000 kr. Den udgift må være en lønudbetaling på
de 24x20.000 kr, og løn skal der som bekendt betales skat af! ;-(

Er der ingen udgift, er der heller ikke noget underskud, og så står
du bare med en gæld på 480.000 kr til firmaet. ;-(

> Prøv det - forandring fryder!

Den forandring, men kan forvente ved at fratrække et fiktivt
underskud på 480.000 kr vil næppe fryde...

Fra : KHJ

Dato : 19-10-04 09:58

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> giver penge væk uden at få noget igen og det syntes i min værden
> umuligt at de ikke skulle have en finger med i spillet.

Der ikke noget, der hedder selskabsskat, når det drejer sig om en virksomhed
drevet personligt. Der indgår såvel overskud som eventuelt underskud i den
private, udvidede selvangivelse. Jeg mener, jeg skrev det tydeligt nok.

Seklskabsskat betales kun afr selskaber, d.v.s. An partsselskaber også
kaldet ApS eller aktieselskaber også kaldet A/S. Der er ved selskaber
skodder mellem det selskabsmæssige regnskab og degt private, hvor du har den
almindelige selvangivelse, såfremt du ikke ejer fast ejendom eller har andre
bi-indtægter.

Som ejer og/eller medarbejder i et af de to former for selskaber edr du
almindelig lønmodtager mded en almindelig opgivet A-indtægt. D.V.S. at der
ved dit løntræk betales skat (kildeskat) med fradrag af dine som lønmodrager
berettigede fradrag. Det gælder hovedkortet af din forskudsregistrering. Har
du andre lønmindtægter, bruges B-kortet.

Sædvanligvis vil det være mest normalt at aflevere A-kortet til sin
arbejdsgiver og bruge B-kortet selv.

En anden mulighed ville være at udføre det pågældende arbejde som lønarbejde
og udskrive faktura med moms til din nuværende arbejdsgiver. Det forenkler
administrationen væsentligt. Ud fra dine givne omstændigheder bør du tale
med din/en revisor, der kan råde dig mere specifikt. Her i NG kan du kun få
løse retningslinier, hvor du i samråd med revisoren skal træffe dine
endelige beslutninger.
KHJ

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-10-04 13:52

In news:aG4dd.58862$Vf.2788936@news000.worldonline.dk,
KHJ <bito@karby.dk> wrote:

> [...]
> virksomhed drevet personligt. Der indgår såvel overskud som eventuelt
> underskud i den private, udvidede selvangivelse. Jeg mener, jeg skrev

Jeps, det bør så overvejes, om man i den personligt drevene virksomhed
vil benytte Virksomhedsordningen, eller Kapitalafkastordningen.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : KHJ

Dato : 19-10-04 23:09

Petersen_Michael wrote:

> Jeps, det bør så overvejes, om man i den personligt drevene virksomhed
> vil benytte Virksomhedsordningen, eller Kapitalafkastordningen.

Lige præcis.
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-10-04 00:24

Lasse Madsen wrote:

> Kan det virkelig passe at hvis jeg udbetaler 50.000kr direkte fra firmaet
> til min privat konto skal jeg ikke betale skat, det lyder i mine øre lidt
> vandvittigt i form af at ...

Jeg kan godt forstå det lyder underligt for dig.

Fakta er desværre ikke helt, som "Mercuria" får det til at lyde.

Du/I kan overføre penge mellem dig/jer selv og firmaet så tosset du/I
lyster. Der skal ikke betales skat, når I flytter pengene, men derimod
først, når årets regnskab bliver gjort op (og evt. en løbende a conto
skat, som så bliver modregnet, når regnskabet er gjort op).

Fra : Lasse Madsen

Dato : 21-10-04 16:55

Hej Jonathan

> [...]
> først, når årets regnskab bliver gjort op (og evt. en løbende a conto
> skat, som så bliver modregnet, når regnskabet er gjort op).

Lige præcis dette var også hvad jeg havde forstået ! man begynder jo at tro
at man er demend når to "revisions firmaer" begynder at sige at man ikke
skal betale skat ... den dag man ikke skal betale skat må være den dag
helvede fryser til is ...

Hvordan ordnes Aconto skatten er det en blanket man kan indbetale på eller
bliver pengene trukket over ens person fradrag via forskudsregistrering
eller hvordan ?

m.v.h.
lasse madsen

Fra : KHJ

Dato : 21-10-04 22:37

Lasse Madsen wrote:

> Hvordan ordnes Aconto skatten er det en blanket man kan indbetale på
> eller bliver pengene trukket over ens person fradrag via
> [...]

Virksomheden forskudsregistreres baseret på et estimeret driftsresultat -
ligesom lønmodtagere forskudsregistreres med udgangspunkt i forrige års
indkomstsforhold.

I begge tilfælde kan man når som helst i regnskabsåret begære ny
forskudsregistrering, såfremt det oprindelige grundlag har ændre sig -
ligegyldigt om det er op eller ned. Virksomhedsmæssigt får du en ny
forskudsregistrering med en stak indbetalingskort gældende for resten af
året. Som lønmodtager vil du også få en ny forskudsregistrering med et nyt
skattekort (A og B kort).

Nye forskudsregistreringer modtages sædvanligvis inden en uge efter begæring
herom.
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-10-04 22:49

Lasse Madsen wrote:

> Hvordan ordnes Aconto skatten er det en blanket man kan indbetale på eller
> bliver pengene trukket over ens person fradrag via forskudsregistrering
> eller hvordan ?

Jeg husker ikke helt, om man selv kan vælge, om diverse fradrag skal
bruges til lønindtægten (hvis man stadig har det) eller à conto skatten.
Men normalt får man en stak girokort (som man kan bruge, hvis man
ikke tilmelder opkrævningen til betalingsservice).