Rådden vindueskarm
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-10-04 11:53

Vi har konstateret råd i en vindueskarm - træværket er helt blødt og
svampet i et hjørne.

Hvad gør man så? Skal man død og pine skynde sig at få udskiftet det
angrebne træ? Vil råddet brede sig, hvis vi ikke gør noget? Hvad
koster det cirka at få udskiftet sådan et hjørne, hvor ca. 10
centimeter er angrebet?

Mvh
Henrik

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 17-10-04 13:35

Henrik Pedersen skrev:

> Vi har konstateret råd i en vindueskarm - træværket er helt blødt og
> svampet i et hjørne.

Og her kunne jeg godt tænke mig, du havde lagt et billede ind på
news:dk.binaer - det er så lettere bedømme, hvor voldsomt karmen
er angrebet.

> Hvad gør man så? Skal man død og pine skynde sig at få udskiftet det
> angrebne træ? Vil råddet brede sig, hvis vi ikke gør noget?

Det, der er angrebet af råd, er splintveddet: det dårligste ved
fyrtræ. Nu er det ikke sådan, at hele vinduet er rådnet op på en
måned. Men det breder sig stille og roligt, og den dag du ikke
kan leve med det længere, må du i gang med udskiftning eller en
reparation.

> Hvad
> koster det cirka at få udskiftet sådan et hjørne, hvor ca. 10
> centimeter er angrebet?

Jeg vil ikke give noget bud på, hvad det kan koste. For det kommer
jo an på flere ting. Bl.a. hvor højt vinduet er isat og hvor på
karmen rep. skal udføres.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-10-04 15:29

>Og her kunne jeg godt tænke mig, du havde lagt et billede ind på
>news:dk.binaer - det er så lettere bedømme, hvor voldsomt karmen
>er angrebet.

Det er gjort.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-10-04 15:51

I news:9c05n09vcdpf5goh2l7da7d7n3909t0gig@4ax.com <Henrik Pedersen>
<h.bendix@SLETDETTEget2net.dk> skrev:

> Det er gjort.

Hvis du også dropper et link bliver det endnu nemmere :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Holst

Dato : 17-10-04 14:18

Henrik Pedersen wrote:

> [...]
> angrebne træ? Vil råddet brede sig, hvis vi ikke gør noget? Hvad
> koster det cirka at få udskiftet sådan et hjørne, hvor ca. 10

Jeg bad på et tidspunkt min lokale tømrer om tilbud for netop sådant
arbejde. Han ville ikke give et fast tilbud, idet arbejdstiden kunne
variere meget. Han anslog prisen til 1000 kr. pr. vindue, for når man
får udført arbejde på timeløn, så kommer der uvægerligt nogle materialer
på - blandt andet er du altid sikker på at komme til at betale for nye
klinger til save og lignende.

Fra : John T.

Dato : 17-10-04 18:55

[...]

Jeg fik tilbud på middersprossen, den var også gal i bunden,
1000-1200 + moms
John

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-10-04 20:06

Henrik Pedersen wrote:
> [...]
> angrebne træ? Vil råddet brede sig, hvis vi ikke gør noget? Hvad
> koster det cirka at få udskiftet sådan et hjørne, hvor ca. 10

Efter at have set billedet i .binaer, ville jeg i dit sted overveje
alvorligt, om det mon ville kunne betale sig at reparere vinduet frem for at
skifte til et nyt.

Det er jo både bundstykket og det lodrette, der er angebet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : BT

Dato : 17-10-04 22:01

> [...]
at
> skifte til et nyt.
>
> Det er jo både bundstykket og det lodrette, der er angebet.

Personligt ville jeg aldrig råde folk til at forsøge på at udskifte et
vindue delvist..
Det vil ikke blive et holdbart resultat du vil få ud af det. Så brug de
flere penge og skift hele ruden ud, lige som Erik skriver.

/Brian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-10-04 23:13

"BT" <et@eller.andet> skrev

> [...]
> Det vil ikke blive et holdbart resultat du vil få ud af det. Så brug de
> flere penge og skift hele ruden ud, lige som Erik skriver.

Jamen, der foreligger da også den mulighed at han selv fatter stemmejern,
bor, sav, eller hvad der måtte være nødvendigt for at fjerne det rådne.
Derefter tilskæres nogenlunde passende træklodser, og de klaskes i med hård
plasticpadding. Det skal være knastørt så vent til sommer. Man
skrabespartler alle flader for at sikre kontakt, inden man klasker...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BT

Dato : 18-10-04 16:01

> [...]
> plasticpadding. Det skal være knastørt så vent til sommer. Man
> skrabespartler alle flader for at sikre kontakt, inden man klasker...

Spørgsmålet er bare hvor længe det vil holde. Og selvom man kan bruge
plasticpadding til meget er det ikke at anbefale til sådan et projekt.
Jeg vil endda gå så vidt at kalde det en gang "klyt".

/Brian

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-04 19:57

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> og de klaskes i med hård plasticpadding. Det skal være knastørt så
> vent til sommer. Man skrabespartler alle flader for at sikre kontakt,

Selv om jeg ikke vil anbefale overhovedet at reparere på en så omfattende
skade, vil jeg alligevel hævde, at hvid snedkerlim må være det rette til at
få en 'lus' til at sidde fast.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Calle.

Dato : 18-10-04 21:06

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> og de klaskes i med hård plasticpadding. Det skal være knastørt så
> vent til sommer. Man skrabespartler alle flader for at sikre kontakt,
Mage til sjusk skal man da lede længe efter.

--
Calle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-10-04 20:07

"Calle." <fake@fake.fake> skrev
> Mage til sjusk skal man da lede længe efter.

Det er hverken sjusk eller fusk. Det er nemt og hurtigt, og så holder det
lige så længe som det øvrige træ. Jeg kan endnu ikke se nogen forandringer
her, efter knapt ti år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 19-10-04 21:49

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev
>
> Det er hverken sjusk eller fusk. Det er nemt og hurtigt, og så holder
> det lige så længe som det øvrige træ. Jeg kan endnu ikke se nogen
> forandringer her, efter knapt ti år.
Det var plasticpadding'en jeg hentydede til.
--
Calle.