Hjælp til mange spørgsmål
Fra : The Wise One

Dato : 17-10-04 11:56

Hej NG,

Jeg håber dette er det rigtige forum at poste nedenstående spørgsmål, da jeg
har en del ang virksomhedsstiftelse i DK samt udland + off shore banking.

Jeg har en plan om at åbne et sportsagentur, men er ikke helt klar over den
reelle lovgivning herom. Så det første jeg gjorde var at søge hjælp i mit
lokale skattekontor, da jeg helst ikke vil knaldes for en kæmpe restskat.

Problemet er som følger:
Min virksomhed skal gerne åbnes pr 1/1-2005. Jeg har allerede en bred viden
indenfor sport gennem en journalistisk tilgang, og har derfor allerede et
stort kontaktnet i mange dele af verden. Ydermere har en speciel person fra
USA udtrykt interesse for at starte virksomheden op i USA fremfor Danmark.
Jeg er i stor vildrede da jeg sådan set ikke ved (lokal Told/Skat region gør
heller ikke), hvordan jeg skal klare faktureringsdelen.

Nå, men problemet går på, hvordan er proceduren for salg og moms, hvis
firmaet bliver oprettet i DK. Jeg vil komme til at repræsentere atleter
indenfor forskellige sportsgrene, der bliver solgt i lande indenfor +
udenfor EU. For at præcisere forholdene kan jeg oplyse om to
salgssituationer:

1. Salg af sportsudøver fra et EU land til et andet EU land.
Jeg sælger en Dansk fodboldspiller til Tyskland - Som spillerens agent, skal
jeg have en betaling på x antal % af kontrakten + vi tager et agent fee som
klubben betaler som et service gebyr. Skal der tillægges moms?
Hvis Ja, skal det så være dansk moms, da firmaet er registreret i DK?

2. Salg af sportsudøver fra et EU land til et andet ikke EU land
Jeg sælger en tysk spiller til en amerikansk klub, samme procedure som
ovenstående er gældende.

Hvad vil der ske hvis jeg godtager min Amerikanske vens interesse og går med
til at oprette firmaet i USA. Vi kommer til at stå som ejere begge to i USA,
men hvad gør sig gældende her.
Firmaet har derfor adresse i USA, vil jeg så kunne arbejde herigennem og kun
skulle aflevere en blanket til told/skat om udenlandsk indkomst?
Hvordan vil dette påvirke mit fradrag, da jeg vil få udbetalt penge fra USA
2 gange årligt? Dette vil blive min eneste indtægt.....

Samtidig har en tysk tidligere spiller udtrykt interesse for at deltage i
firmaet som partner/freelancer. Hvis jeg opretter firmaet i Danmark, kan det
så oprettes som enkeltmandsvirksomhed, med tyskeren ansat som freelancer?
Hvis ja, hvordan kan jeg aflønne ham, da han vil få en procentdel af det
salg han laver i tyskland?

Sidst men ikke mindst har min tyske ven oplyst mig om at det kan være muligt
at oprette firmaet på British Virgin Islands (BVI), og herved skal der ikke
tillægges nogen form for moms til betalinger fra spillere samt klubber,
passer det?
Og hvordan kan jeg derved oplyse told/skat om pengene som jeg jo tjener som
nu lander i et firma i BVI? Jeg er absolut ikke interesseret i at snyde
told/skat og ønsker for alt i verden at undgå en stor badebillet fra dem!!

Ja det var en ordentlig smøre og en masse spørgsmål, håber der er nogle med
klar indsigt i skatteregler der være behjælpelige!

Mvh
Simon

Fra : KHJ

Dato : 17-10-04 13:16

The Wise One wrote:
> [...]
>

> Ja det var en ordentlig smøre og en masse spørgsmål, håber der er
> nogle med klar indsigt i skatteregler der være behjælpelige!

Jeg tror, at det nok er noget, du bør henvende dig til en advokat om - en
med speciale på netop det område. Der skal alligevel blandes en advokat ind
i det i ved stiftelsen af de forskellige selskaber.

Pricipielt mener jeg ikke, at det i første omgang er tilrådeligt at være
fælles om 2 virksomheder i hvert sit land med fælles gensidig ejerskab, men
boende i hvert sit land.
KHJ