Radiator virker ikke - vvs råd søges
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 17-10-04 11:21

Hej,

jeg har brug for et godt vvs-råd for at få gang i min skrantende
radiator. Den nægter at blive varm - men jeg kan mærke at der er varme i
rørerne der fører op til, så problemet er formentlig begrænset til selve
radiatoren. Jeg har prøvet at fjerne termostaten og konstaterede at den
lille pal på kernen var helt løs - jeg ku' trække den frem og tilbage med
fingeren. Så den blev udskiftet med en ny kerne, og den lille pal hopper nu
vellystent frem når jeg skubber den ind med en finger. Så vidt, så godt -
men stadig ingen varme. Jeg har prøvet at pifte luften ud af radiatoren, og
når jeg drejer på ventilen kommer der en lille stråle vand med det samme, så
jeg skynder mig at lukke den igen og regner med at der ikke er meget luft i
systemet (har også lige fyldt på ekspansionsbeohlderen). Hvad er næste
skridt?

På forhånd tak,

vh.

Morten

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-10-04 11:44

"Morten Nørgaard" <morten.norgaardSPAMMINGNOTHANKS@uni-c.dk> wrote in
message news:cktgq5$6dh$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]

> jeg skynder mig at lukke den igen og regner med at der ikke er meget luft
> systemet (har også lige fyldt på ekspansionsbeohlderen). Hvad er næste

Hvis det ikke "suser" i rørene, når termostaten er afmonteret, kunne det
tyde på, at en pumpe ikke kører, som den skal. Har du slukket for pumpen ved
et uheld?

mvh
Preben

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 17-10-04 20:18

Hej Preben,

> Hvis det ikke "suser" i rørene, når termostaten er afmonteret, kunne det
> tyde på, at en pumpe ikke kører, som den skal. Har du slukket for pumpen
ved
> et uheld?

Pumpen kører som den skal - jeg kan lægge øret til rørene og høre en susen.
Og alle de andre radiatorer i hytten lader da også til at virke som de skal.

Hm...

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 20:20

Hej

Hvis du kan trykke den lille pal ind med fingeren uden problem, tror jeg at
selve ventilen sidder fast i lukket stilling.
Prøv at slå forsigtigt på den lille pal et par gange. Når ventilen er løs
kan man normalt ikke trykke pal'en ind med fingeren.

Mvh

Bjarne

"Morten Nørgaard" <morten.norgaardSPAMMINGNOTHANKS@uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:ckug85$h8b$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 18-10-04 05:58

Hej Bjarne,

> Hvis du kan trykke den lille pal ind med fingeren uden problem, tror jeg
at
> selve ventilen sidder fast i lukket stilling.

Du mener det stykke gummi (eller hvad det nu er) som palen trykker på, inde
i røret?

> Prøv at slå forsigtigt på den lille pal et par gange. Når ventilen er løs
> kan man normalt ikke trykke pal'en ind med fingeren.

Det vil jeg prøve. Hvis ikke det lykkedes, kan jeg så konstatere, tror du,
at ventilen er groet fast og jeg må ha' fat i en ny?

Tak,

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-04 20:32

Hej Morten

Jeg går ud fra at det er en Danfoss termostat ( det er nemlig den eneste
type jeg kender ). Jeg har flere gange været ude for at ventilen har sat sig
fast i løbet af sommeren. Men det er alle gange lykkedes mig at få ventilen
løs igen, ved at trykke gentagende gange på pal- / stiften. sommetider
skulle der dog nogle små slag til.
Men hvis den sidder uhjælpelig fast er der nok ingen anden udvej end at
skifte ventilen.

Håber du får gang i den.

meddelelse news:ckvi6m$qns$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Calle.

Dato : 18-10-04 21:05

Bjarne Kjær Rimdal wrote:
> [...]
> på pal- / stiften. sommetider skulle der dog nogle små slag til.
> Men hvis den sidder uhjælpelig fast er der nok ingen anden udvej end

Man kan købe nye pakdåser (den skrue med stiften i) den kan skiftes UDEN at
tage vandet af anlæget. Så en ny ventil er overdrevet
--
Calle.

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-10-04 05:27

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Man kan købe nye pakdåser (den skrue med stiften i) den kan skiftes UDEN
at
> tage vandet af anlæget. Så en ny ventil er overdrevet

Hvis pakdåsen ikke er utæt, er der ingen grund til at skifte den ud. Slå let
med en hammer flere gange på ventilhuset uden at ramme pakdåsen, så er der
en mulighed for at ventilen løsner sig.

mvh
Preben

Fra : Calle.

Dato : 19-10-04 15:17

Preben Andersen wrote:
> [...]
> Slå let med en hammer flere gange på ventilhuset uden at ramme
> pakdåsen, så er der en mulighed for at ventilen løsner sig.

Ja, men jeg skev også bare at man kunne købe nye, istedet for en helt ny
ventil, som der blev skrevet
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-04 20:24

Hej

Hvis du har læst det første indlæg vil du også kunne se at det allerede er
gjort.

Mvh

Bjarne