barcelona i julen
Fra : Jens Nielsen

Dato : 17-10-04 05:09

jeg skal til barcelona i julen med mine drenge på 12 og 14 år.

har i nogle gode foreslag til aktiviteter der passer en familie.

hvad gør spanierne den 24 / 25?

er restauranterne åbne?

på forhånd tak.

mvh
jens

Fra : J W Nielsen

Dato : 17-10-04 10:13

> hvad gør spanierne den 24 / 25?

Hej !
Vores erfaringer er nu ikke så store, da vi kun er der om sommeren, men vi
mener at vide, at spanierne _ikke_ holder juleaften den 24. - og at de får
gaver den 25...

Mvh
Jørgen

Fra : J W Nielsen

Dato : 17-10-04 10:47

Korrektion...
Snakkede lige med min datter:
Hun siger at spanierne ikke holder særlig meget jul... De går til
midnatsmesse den 24... De får første gaver til Hellig 3 Konger - altså den
6. januar !

Mvh
Jørgen

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 17-10-04 15:16

On Sun, 17 Oct 2004 11:46:46 +0200, "J W Nielsen"
<jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> wrote:

>Hun siger at spanierne ikke holder særlig meget jul... De går til
>midnatsmesse den 24... De får første gaver til Hellig 3 Konger - altså den
>6. januar !

Jeg skulle lige til at råbe op, dér.

Da jeg boede i Luxembourg, oplevede jeg at julegaveræset pludselig
stopper den 6. december på Skt. Klaus' dag (Santa Claus). Man kunne
endda være så heldig at finde butikker der holdt efter-jule-udsalg
allerede inden den 24. december. God ting for en protestant i et
katolsk land.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Anette

Dato : 17-10-04 22:02

J W Nielsen <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> wrote:
> Hun siger at spanierne ikke holder særlig meget jul... De går til
> midnatsmesse den 24... De får første gaver til Hellig 3 Konger -
> altså den 6. januar !

Hmmm Vi har ikke været på fastlandet i julen, men hvis spanierne på
fastlandet gør som øboerne på Gran Canaria, så er der tryk på festerne den
24. om aftenen. Familierne mødes på restauranterne ved 20-21 tiden og det er
umuligt at få plads med mindre man bestiller nogle dage i forvejen. Der
bliver festet igennem den nat, ( sidste gang så vi spanierne i lang kjole og
smoking kl 9 om morgenen da vi stod op d.25.) og alle priserne får et
betydeligt hak op ad, ofte 80 - 100% oven i .
Den spanske jul på øerne er ved at blive en blanding af den gamle katolske
og den "nye" amerikaniserede, med gaver til børnene d.25., elektriske lamper
i juletræet o.s.v.
Burgerrestauranter, tapas barer o.s.v. lukker kl 19. juleaften men alle
andre restauranter har åbent.

Aktiviteter? Hmmm for et par drenge på 12- 14 år er Ramblaen en oplevelse,
ligesom for alle andre. En lang gå gade med alverdens aktiviteter og boder.
Boder der sælger alt fra blomster til papegøjer. Levende statuer. Det store
indendørsmarked, St Josep La boqueria byder på fabelagtige boder med alt fra
flot opsat frisk frugt, besynderlige fisk til hele afpelsede harer og lam.
Tæt ved Plaza de Calalunya på højre side af Ramblaen, ligger der en lille
bitte musikinstrument forretning, der grangiveligt ligner noget fra Harry
Potter filmen, den forretning hvor Harry skulle købe sin første tryllestav

Nede på havnen er der et meget flot oceanarium, Mare Magnum, hvor man går
igennem store glastunneler og ser på kæmpe store hajer og rokker. I
shoppingcenteret ovenpå er der masser af tøjforretninger og de der
"tingeltangel" bikse hvor man kan købe alt fra klistre-på tatoveringer til
slikkepinde i faconer man ikke ville tillade i Bilka
Husk også at besøge El corte Ingles, Spaniens svar på Magasin. Der er
hundehvalpe, kattekillinger, kaniner o.s.v. Det er knagme synd at de er i de
forretninger hele dagen, men kors hvor er de søde, og det kunne måske
interessere et par halvstore drenge.
Der er jo også masser af Gaudi huse i sære faconer- men det er nok ikke
liiiige noget teenagere gider

/ Anette
*SUK* bare det var os der skulle afsted