Port 113 Ident
Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-10-04 23:35

Ved test af min internetforbindelses firewalls er det konstateret at kun
port 113 er synlig - men lukket. Den vil jeg også gerne have stealthed så
jeg ikke umiddelbart kan ses på nettet. Det kan åbenbart ikke gøres i min
WLAN Routers firewall og jeg kan heller ikke finde en mulighed for det i min
software firewall: Sygate Personal Firewall. JEg kan heller ikke se at det
skulle være muligt at stealthe port 113 i Windows 98 SE - nogen der har en
løsning ?

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-04 23:44

Den Sun, 17 Oct 2004 00:35:04 +0200 skrev Jan Pedersen:
> Ved test af min internetforbindelses firewalls er det konstateret at kun
> port 113 er synlig - men lukket. Den vil jeg også gerne have stealthed så
> jeg ikke umiddelbart kan ses på nettet.

Der er noget du har totalt misforstået. Indenfor internet-verdenen
findes der ikke noget der hedder stealth. Det er noget nogen "smarte"
reklamefolk har fundet på, fordi de ikke kan finde ud af at lave
firewalls, og så bliver de jo nødt til at sælge noget andet - nemlig
smarte ord, som deres kunder ikke ved hvad betyder.

Det der i virkeligheden sker er at din PC ikke længere svarer
"adgang forbudt" (Connection refused) når folk forsøger at få fat i den,
som den ellers normalt ville gøre. Det er rent faktisk en overtrædelse
af TCP-protokollen, og kan give en masse problemer. Og 113 er speciel
fordi den giver ekstra mange problemer hvis man overtræder protokollen,
og det er der i det mindste nogen af dem der har indset, og derfor
lader de være. Men hvis du gerne vil vente i 2-3 minutter på at
logge ind, eller i nogen tilfælde slet ikke få lov at logge ind
på FTP og IRC servere, er der ikke noget der forhindrer dig i at
overtræde protokollen på samme måde for port 113.

Husk bare at lade være med at klage den dag du får ubudne gæster
på din PC, fordi du har blokeret for "adgang forbudt" beskeden.

Mvh
Kent

Fra : Lars Møller

Dato : 18-10-04 00:08

Kent Friis skrev:

> [...]
> på FTP og IRC servere, er der ikke noget der forhindrer dig i at
> overtræde protokollen på samme måde for port 113.

Ja eller vente på at en mailserver timer ud, og derved opnå en
forsinkelse, og deraf følgende kø på mail.

Hvis din IP-adresse indgår i routningstabeller eller DNS, så er Stealth,
ganske rigtige: Et smart marketings udtryk.

Mvh

Lars P. Møller