Stjernehimmel i soveværelse
Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-10-04 16:39

Hej

VI skal til at renovere vores soveværelse, en af de ting som vi gerne
vil have er en stjernehimmel, denne stjernehimmel kunne vi så godt
tænke os blev med så små lamper som muligt, altså ikke noget med de
der 3-4 centimeter store indbygningslamper som man ser i alle
byggemarkederne..

Det mest ideelle ville nok være noget med noget der var omkring 1 cm
eller deromkring i diameter og så komme nogle flere i end hvis det var
de andre.

har hørt at man kan få noget med lysleder og så er der bare en
lyskilde istedetfor mange, fordelen skulle være det ikke bliver varmt
andet end det ene sted ved lyskilden...

Nogen der har et link eller noget viden omkring projektet så ville det
være dejligt ...

PS: Lyset måtte gerne være af en type der kan lysdæmpes med en
lysdæmper..(Altså helst ikke noget der kører på Switch mode power
supplies) ...

Henrik

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 16-10-04 16:48

Henrik Madsen wrote:
> [...]
> har hørt at man kan få noget med lysleder og så er der bare en
> lyskilde istedetfor mange, fordelen skulle være det ikke bliver varmt

www.viborglysleder.dk

M.v.h
Niels

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-10-04 16:55

I news:lof2n0lu73a9brsqtjhjkqmg34jfshptij@4ax.com <Henrik Madsen>
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> andet end det ene sted ved lyskilden...
>
> Nogen der har et link eller noget viden omkring projektet så ville det

F.eks. her http://www.viborglysleder.dk/

Jeg mener også at Solar har nogle løsninger http://www.solar.dk/

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Henning Lund

Dato : 16-10-04 17:37

Henrik Madsen skrev:

> Det mest ideelle ville nok være noget med noget der var omkring 1 cm
> eller deromkring i diameter og så komme nogle flere i end hvis det var
> de andre.

Hvad med lysdioder, det er da betydelig billigere end lysledere.
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-10-04 18:32

On Sat, 16 Oct 2004 18:36:52 +0200, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>Hvad med lysdioder, det er da betydelig billigere end lysledere.

Kender du nogen der sælger den slags løsninger, var lige inde på det
der viborg lysleder og taste oplysningerne ind, 8000 kroner plus moms,
det er sgu nok alligevel lidt for stift til at oplyse et rum på 8.37
Kvadratmeter..

Kunne også godt se fordelen ved lysdioder, de skal jo aldrig
skiftes...(Ikke i min tid ihvertfald)..

Henrik

Fra : Henning Lund

Dato : 16-10-04 19:27

F.eks http://www.dioder.dk/index.aspx men der er mange forhandlere.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-10-04 20:10

On Sat, 16 Oct 2004 20:26:52 +0200, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>F.eks http://www.dioder.dk/index.aspx men der er mange forhandlere.

Nej, så bliver det anok alligevel uinteressant, jeg vil nemlig gerne
have noget hvor jeg på forhånd ved at det virker, ikke noget med at
skulle sætte en masse op til en masse peng eog sikke vide om
resultatet bliver noget ved, fordelen ved de der viborg lysledere var
at de havde noget erfaring for hvor meget der skulle til for at lyse
et rum op. Desuden ser det ud til at dioder.dk skal have 110 kroner
for 5 eller 22.5 krone for en, hvis jeg skal bruge bare et par
hundrede så bliver det 4500 kroner for dioder alene og så kommer
strømkilden ved siden af. Desuden er der vist noget med at hvide
lysdioder i virkeligheden sender mest blåt lys ud så lyset bliver
blåligt. Men elelrs tak for inputtet, det er altid rart med nogle
muligheder..

Henrik

Fra : Henning Lund

Dato : 16-10-04 20:31

Henrik Madsen skrev:

> Desuden ser det ud til at dioder.dk skal have 110 kroner
> for 5

Nej men det var også bare det første link jeg faldt over, det bedste
ville være at kontakte f.eks Vejle RC Elektronik via mail, og spørge dem
om hvordan de ville foreslå en brugbar løsning. Der er det helt andre
priser vi snakker om.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-10-04 10:33

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor. Men ellers kan du evt. ringe til Århus
Radiolager. Jeg kan ikke tro de tager så mange penge for lysdioder, har selv
handlet der, men huske ikke prisen.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Karsten L

Dato : 17-10-04 03:31

Juletræs lyskæder kan fås med blinkende lys. Mon ikke de kan give
illisionen om en himmel endda i 3D, hvis de hænger lidt ned fra loftet.
Og så er de både billige og nemme at have med at gøre.

--
Venlig hilsen
Karsten

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-10-04 18:49

On Sat, 16 Oct 2004 19:30:36 -0700, "Karsten L"
<KarstenL@???wingmargin.com> wrote:

>Juletræs lyskæder kan fås med blinkende lys. Mon ikke de kan give
>illisionen om en himmel endda i 3D, hvis de hænger lidt ned fra loftet.
>Og så er de både billige og nemme at have med at gøre.

Tror du misforstår, det er ikke for at illudere en stjernehimmel
direkte, det var bare for at få en anderledes belysning, altså primært
skulle lyslederne/lyskilderne sidde på rækker, ikke noget med at lave
en tilfældig stjernehimmel..

Lidt ligesom med almindelige indbygningsspot, syntes bare at de er for
store og klodsede, ville derfor gerne have noget med en mindre
diameter, også selvom det må betyde der skal flere til..

har også et sted set sådan nogen lys på omkring 1 cm i diameter med
små pærer i men kan ikke finde dem sådan lige..

Men lysleder ser det ikke ud til at kunne blvie for det er
tilsyneladende en del dyrere end jeg havde regnet med..

Henrik

Fra : Mogens Kilde

Dato : 17-10-04 10:58

Hej Henrik
Solar forhandler produkter fra ROBLON
prøv at se
http://www.roblon.com/en/roblon_fiber_optics/fiber_optics_lighting/applicati
ons/architectural_indoor/
http://www.roblon.com/download/fo_lop/standard_starlight_ceilingset_pmma.pdf

Mogens

Fra : Froggy

Dato : 19-10-04 23:35

> [...]
>
> Men lysleder ser det ikke ud til at kunne blvie for det er
> tilsyneladende en del dyrere end jeg havde regnet med..

Måske kan du finde noget brugbart hos et dekoretionsfirma (måske er det
værd at vente et par måneder, så er det nok på udsalg) - se eksempler
på:

http://www.brondsholm.dk/4229%20Julekatalog%20Web.pdf

se f.eks. kubekæden på side 3 eller Mesh-Light net-lys på side 4, men
husk det er priser excl. moms og afgift pr. pære på 0,75 som der står på
både på side 3 og 5.
Selv med afgift og 25% moms er det jo trods alt en helt anden pris - og
virkningen er ret go'

--
Froggy
He who lights his taper at mine, receives

Fra : ThomasT

Dato : 20-10-04 18:17

Du skal nok ikke regne med at kunne oplyse noget som helst med hverken
dioder eller lysleder. De er kun til pynt og til at kigge på, og giver ikke
ret meget lys.

ThomasT

Fra : Froggy

Dato : 21-10-04 23:14

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse

> Du skal nok ikke regne med at kunne oplyse noget som helst med hverken
> dioder eller lysleder. De er kun til pynt og til at kigge på, og giver
ikke
> ret meget lys.

Det var vel også formålet (altså en slags hygge-lys), hvis jeg forstod
Henriks spørgsmål korrekt.
Vi har selv et lysnet med 96 pærer (tror jeg nok at det er), det giver
mindst ligeså meget lys som de 2 40W lamper, der var i rummet før. Nu er
lyset bare fordelt på en anden måde - blødt over et større areal.

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 22:12

> [...]
>
> PS: Lyset måtte gerne være af en type der kan lysdæmpes med en
> lysdæmper..(Altså helst ikke noget der kører på Switch mode power

Prøv:

http://www.solar.dk/Site/PDF/Solarlight/8.25_Fiber_stjernehimmmel_04.pdf

og/eller

http://www.solar.dk/Site/PDF/Solarlight/8.28_Fiber_lys_04.pdf