medarbejderbredbånd?
Fra : KJ

Dato : 16-10-04 08:24

Som selvstændig erhvervsdrivende med eget kontor andetsteds i byen, er
der så noget i vejen for at tilbyde sig selv medarbejderbredbånd (altså
en internetforbindelse til den private bolig betalt af virksomheden uden
at det medfører privat skattetillæg)?

Motivationen er at kunne arbejde på de servere, der står på kontoret
samt kunne bruge linien som backup i tilfælde af nedbrud på kontoret.
Selvf. vil linien blive brugt til alm. internet brug også.

KJ

Fra : BJ

Dato : 16-10-04 10:31

"KJ" <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> der så noget i vejen for at tilbyde sig selv medarbejderbredbånd (altså
> en internetforbindelse til den private bolig betalt af virksomheden uden

Jeg har aldrig hørt om muligheden, da du som ejer ikke er medarbejder.

Normalt plejer vi blot at betale ved kasse 1.

Bjørn Jørvad

Fra : KJ

Dato : 16-10-04 10:53

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

> Jeg har aldrig hørt om muligheden, da du som ejer ikke er medarbejder.
>
> Normalt plejer vi blot at betale ved kasse 1.

Hehe

hvis du har ret, er det da i hvert fald ikke en retfærdig fordeling. Men
eks. med telefoni er der da rimelige regler for selvstændige, så jeg går
ud fra, at der gælder noget tilsvarende for netadgang.

Det er jo en forbindelse, der primært er beregnet på erhverv, selv om
den forefindes på den private adresse, og der må da i det mindste være
tale om en fordelingsnøgle mht. erhverv og privat brug.

Nu er det jo som bekendt desværre ikke sådan, at fornuft og lovgivning
altid følges ad, men måske er der andre, der kender mere til emnet?

KJ

Fra : BJ

Dato : 16-10-04 11:02

"KJ" <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> hvis du har ret, er det da i hvert fald ikke en retfærdig fordeling.

Man kan undre sig mange gange.

Specielt når noget i huset fratrækkes til erhvervsmæssig brug, da skal du
samtidig også indtægtsføre det privat.

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 12:34

> [...]
> samt kunne bruge linien som backup i tilfælde af nedbrud på kontoret.
> Selvf. vil linien blive brugt til alm. internet brug også.

Som alt andet skat, så er der - på trods af lovgivning - ikke klare bud. Det
jeg mener er, at loven ofte siger noget abstrakt, og så er der tidligere
kørte skattesager som afgør i praksi samt hvordan told&skat tolker konkrete
eksempler.

Til orientering har jeg lige kopieret fra Revisormanualen 04:01, s. 26 -
Bredbåndsforbindelse

<klip>
Arbejdsgiverbetlat forbindelse til medarbejderejet pc via fastnet eller
mobil

Værdien af helt eller delvis vederalgsfri arbejdsgiverbetalt
datakommunikation via en daaforbindelse tilsluttet en medarbejders pc
beskattes ikke, når medarbejderen fra sin pc har adgang til arbejdsstedets
netværk. Skattefriheden gælder også arbejdsgiverens betaling af telefoni via
dataforbindelsen. En mobiltelefon er omfattet, hvis den benyttes til en
trådløs forbindelse mellem medarbejderens computer og arbejdsstedets
netværk. Forbindelsen udløser kun beskatning efter reglerne om fri telefon,
hvis medarbejderen ikke har adgang til arbejdsstedets netværk.
<klip>

/Michael Sørensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-10-04 16:51

KJ wrote:

> [...]
> der så noget i vejen for at tilbyde sig selv medarbejderbredbånd (altså
> en internetforbindelse til den private bolig betalt af virksomheden uden

Det vil nok være sikrere at køre alle udgifter over firmaet og lade
sig beskatte af fri telefon.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : KJ

Dato : 16-10-04 18:07

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Det vil nok være sikrere at køre alle udgifter over firmaet og lade
> sig beskatte af fri telefon.

Mjah, hvis det går ind under det?

Er der ikke noget med, at man blot som privat skal betale 1200 kr. af
regningen selv om året, så kan resten betales af virksomheden?

KJ

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 18:11

> Mjah, hvis det går ind under det?
>
> Er der ikke noget med, at man blot som privat skal betale 1200 kr. af
> regningen selv om året, så kan resten betales af virksomheden?

Hvorfor lige 1.200?

Fra : KJ

Dato : 16-10-04 21:01

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> wrote:

> Hvorfor lige 1.200?

Detvar vist også et forkert tal, der lige havde sat sig i hukommelsen.
Det rigtige er 3000 kr. (2003 tal)

Et eksempel for kommunalt ansatte (taget ud af sin sammenhæng godt nok):
Arbejdsgiver betalt dataopkobling:
Arbejdsgiveren betaler fuldt ud for medarbejdernes dataopkobling.
Såfremt den enkelte medarbejder har adgang til virksomhedens Intranet
fra sin hjemmecomputer, er opkoblingen skattefri.
Har medarbejderen ikke adgang til virksomhedens Intranet, skal der
betales skat af 3000 kr. (dog fratrækkes - fra de 3000 kr. - de
telefonudgifter medarbejderen i øvrigt har, inden der trækkes skat).
Ordningen kan uden problemer benyttes i forhold til alle
medarbejdergrupper.
Ref: http://www.dlf-kreds138.dk/Medlemsnyt/nyt1Purhus-januar04.htm

Jeg finder også flere eksempler på google, hvor told og skat accepterer,
at en virksomhed trækker ugiften til "medarbejderbredbånd" fra
medarbejderens bruttoløn forbindelse med en medarbejderbredbånd
løsning.

I mit hovede svarer de eksempler til, at min virksomhed betaler net
forbindelsen til min bolig (udover den til mit kontor). Jeg ved ikke, om
det kan tolkes sådan, men der er jo tale om en nødvendig
firmaforbindelse med et vist privat forbrug oveni.

KJ

Fra : BJ

Dato : 17-10-04 00:46

"KJ" <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> det kan tolkes sådan, men der er jo tale om en nødvendig
> firmaforbindelse med et vist privat forbrug oveni.

Jeg ville følge J. Steins forslag.

Du er selvstændig og *ikke* at sammenligne på *nogen måde* med en
ansat/lønmodtager (hvor uretfærdigt/ulogisk det end måtte være).

Bjørn Jørvad

Fra : Kasper Holtze

Dato : 20-10-04 20:35

KJ wrote:

> Detvar vist også et forkert tal, der lige havde sat sig i hukommelsen.
> Det rigtige er 3000 kr. (2003 tal)

De 3.000 kr. (250,- pr. måned) gælder _ikke_ for selvstændige, men kun
for lønmodtagere. Som selvstændig kan du (så vidt jeg lige husker) ikke
trække abonnementet fra, og kun en del af samtalerne.

// Kasper

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-10-04 20:43

In news:4176bdec$0$77016$14726298@news.sunsite.dk,
Kasper Holtze <kasper@fjerndether-holtze.dk> wrote:

> De 3.000 kr. (250,- pr. måned) gælder _ikke_ for selvstændige, men kun
> for lønmodtagere. Som selvstændig kan du (så vidt jeg lige husker)
> ikke trække abonnementet fra, og kun en del af samtalerne.

Jeps. iflg. Told&skats "på vej - mod egen virksomhed" årgang 2002
citat:

Bruger du hjemmets telefon, har du skattemæssigt fradrag for den del af
_samtaleudgifterne_, der vedrører virksomheden. Dog vil de første 1910
Kr. ekskl.. moms årligt (2002) af samtaleudgifterne fra hjemmets telefon
altid blive anset for private samtaler.
Abonnementsudgiften har du aldrig fradrag for.
Momsmæssigt har du fradrag for den del af samtaleudgifterne der
skønsmæssigt vedrører din virksomhed.

citat slut.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : BJ

Dato : 20-10-04 20:50

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4176bfc9$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Jeps. iflg. Told&skats "på vej - mod egen virksomhed" årgang 2002

Derfor bogfører jeg 4.000,- kr. årligt til privat forbrug af min samlede
telefonregning.

Bjørn Jørvad

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-10-04 06:21

In news:4176c176$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
BJ <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

> Derfor bogfører jeg 4.000,- kr. årligt til privat forbrug af min
> samlede telefonregning.

Altså, ud af den samlede abonnements, samtale og diverse mobil regning,
bogfører du 4.000,- Kr. som værende privat forbrug, og resten som
værende erhvervsrelateret?

Hvis jeg har forstået dig korrekt, lyder det meget fornuftigt

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 12:12

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41774736$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Altså, ud af den samlede abonnements, samtale og diverse mobil regning,
> bogfører du 4.000,- Kr. som værende privat forbrug, og resten som
> værende erhvervsrelateret?

Jep.

De 4.000 kr. skal op af egen lomme.

> Hvis jeg har forstået dig korrekt, lyder det meget fornuftigt

Jeg har ingen indvendinger fået fra T & S.

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-04 22:43

> De 3.000 kr. (250,- pr. måned) gælder _ikke_ for selvstændige, men kun for
> lønmodtagere. Som selvstændig kan du (så vidt jeg lige husker) ikke trække
> abonnementet fra, og kun en del af samtalerne.

Det gælder også for selvstændige.

Fra : BJ

Dato : 20-10-04 22:45

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4176dbc0$0$13762$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

KLIP

> Det gælder også for selvstændige.

Fra hvornår..?

Bjørn Jørvad

Fra : Kasper Holtze

Dato : 20-10-04 23:47

Michael Sørensen wrote:

> Det gælder også for selvstændige.

Nej.

Det troede jeg (og div. revisorer) også, ind til kommunen synes de
skulle kigge på mit regnskab for nogle år siden, så fandt jeg ud af at
det var anderledes.

Se http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=171594&vID=0 punkt 2.

// Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 15:23

> [...]
>
> Det troede jeg (og div. revisorer) også, ind til kommunen synes de skulle
> kigge på mit regnskab for nogle år siden, så fandt jeg ud af at det var

Hej Kasper,

hidtil har vi ved flere af vores kunder - og uden problemer med T&S -
debiteret kr. 2.400,- på telefonkonto, kr. 600,- på indgående moms samt
krediteret kr. 3.000,- på private hævninger. Vi har derefter ført kr. 3.000
på selvangivelsen som fri telefon. Virksomheden har afholdt alle private
udgifter.

Jeg kan se på cirkulæret vedr. indkomståret 2004, at det ikke (længere) er
gældende.

Ved du umiddelbart, om det heller ikke var gældende for 2003 eller om det er
nyt fra 2004.

Jeg vil i øvrigt fremlægge det for min overordnede til hans orientering. Det
er i hvert fald yderst interessant og relevant emne i erhvervslivet.

Fra : Kasper Holtze

Dato : 21-10-04 16:01

Michael Sørensen wrote:

> [...]
>
> Jeg vil i øvrigt fremlægge det for min overordnede til hans orientering. Det
> er i hvert fald yderst interessant og relevant emne i erhvervslivet.

Hej Michael

Det var heller ikke gældende for 2003, og heller ikke 2002 og 2001. Hvor
længe det har været sådan er jeg ikke klar over, men det var i 2001 jeg
blev gjort opmærksom på det af kommunen.

Jeg har spurgt mange steder, og de fleste steder fået det svar, at man
som selvstændig blot skal benytte de 3.000,- kr. pr. år. Så det er
absolut ikke ualmindeligt at selv revisionsfirmaer ikke kender til
reglerne på det område, desværre.

// Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 18:00

> [...]
> selvstændig blot skal benytte de 3.000,- kr. pr. år. Så det er absolut
> ikke ualmindeligt at selv revisionsfirmaer ikke kender til reglerne på det

Hej igen Kasper,

og tak for svaret.

Jeg mente også, at jeg havde dokumentation for, at det tidligere har været
gældende, at man kunne opnår "fri telefon" som selvstændig i de tidligere
indkomstår, men har ikke gidet lede efter det. (undskyld udtrykket, men det
var altså ikke det mest spændende, jeg kunne finde på - og det ændrer ikke
ved, at reglerne jo er som du henviste for 2004)

Men rart at få bekræftet, at det var okay i bl.a. 2003, fremfor pludselig at
opdage fejl fra os tidligere år.

Men jeg har gjort ledelsen ved os opmærksomme på det, idet jeg ikke
umiddelbart kan huske, at vi har fået et notat om det (endnu)

Endnu engang tak for svaret.

Michael

Fra : Kasper Holtze

Dato : 21-10-04 18:11

Michael Sørensen wrote:

> [...]
>
> Men jeg har gjort ledelsen ved os opmærksomme på det, idet jeg ikke
> umiddelbart kan huske, at vi har fået et notat om det (endnu)

Hej igen

Jeg tror ikke jeg fik udtrykt mig klart nok. Det har _ikke_ været muligt
at benytte de 3.000,- kr. pr. år, i hvert fald siden 2001, måske heller
ikke tidligere, jeg ved ikke hvordan det har været før 2001. De regler
der gælder i 2004 var altså også (måske med mindre ændringer) gældende i
2001-2003.

Mvh. Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 20:11

> [...]
> ikke tidligere, jeg ved ikke hvordan det har været før 2001. De regler der
> gælder i 2004 var altså også (måske med mindre ændringer) gældende i

Okay, det misforstod jeg så, og det har vi i hvert fald heller ikke været
klar over / kørt efter i min afdeling.

Jeg mente stadig, at jeg havde set dokumentation på, at det var tilladeligt,
men vil ikke afvise, at jeg husker forkert efter at have hørt den melding
fra dig.

Endnu engang tak for orienteringen

Michael

Fra : KJ

Dato : 29-10-04 15:15

KJ <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> wrote:

> [...]
> samt kunne bruge linien som backup i tilfælde af nedbrud på kontoret.
> Selvf. vil linien blive brugt til alm. internet brug også.

Ja undskyld, jeg prøver lige igen

Debatten er lidt druknet i telefonregninger (det fik jeg nu også mange
gode informationer ud af, og mange tak for det). Men jeg kunne godt
tænke mig lige at komme med et par præciseringer, som måske giver nogle
lidt andre svar.

Min samlede telefonregning er ret lav. Jeg har indtil nu i regnskabet
anslået, at 50% af af forbruget er privat (i praksis er det vel lidt
mindre), det har Told og Skat ikke kommenteret de sidste mange år.

Min pointe er, at min samlede telefonregning ikke nærmer sig noget der
kan sammenlignes med udgiften til ADSL. Og jeg er i øvrigt ikke helt
overbevist om, at de to ting hænger sammen.

Men tilbage til ADSL'en. Der er ikke tale om "medarbejderbredbånd"
lignende vilkår, jeg refererede kun til det, fordi jeg har læst lidt om
de skattemæssige forhold.

Linien skal installeres primært som backup for virksomhedens linie. Det
er langt billigere til serverbrug at installere to uafhængige ADSL'ere
med "fall-over" servere på begge end en sikker forbindelse, og efter nu
ca. 4 års stabil drift på den måde, er jeg overbevist om, at det er den
bedste løsning for mig.

Forskellen er nu, at det sker på to forskellige adresser (privat og
kontor), for at bedre driftsikkerheden yderligere.

Det er klart, at den ene linie også vil blive brugt privat, men hvis det
ikke var for backup løsningen, kunne jeg slippe noget billigere med en
kabel netværk løsning i boligforeningen. Hvis det har nogen skattemæssig
betydning kunne jeg da godt oprette den billige kabel løsning også, blot
for at distancere de to linier, men jeg er bare imod teknisk dumme
løsninger baseret på administrative grunde

Stiller det mig ikke lidt anderledes mht. adsl, når det er en væsentlig
del af firmaets driftsgrundlag?

På forhånd tak for de gode svar.

KJ