Tjekkiet
Fra : Jens

Dato : 15-10-04 17:21

Hej vi skal en tur i bil til Tjekkiet i uge 43.
Men mangler nogle ider tik turen, vi ved det er kønt omkring Karlovy Vary og
i Praha. Har i nogle gode ider??

VH Jens

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 15-10-04 17:48

"Jens" <mejdahl@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej vi skal en tur i bil til Tjekkiet i uge 43.
> Men mangler nogle ider tik turen, vi ved det er kønt omkring Karlovy Vary
> og i Praha. Har i nogle gode ider??

En tur sydpå over Tabor (med Husitternes kasematter fra 1400-tallet) til
Ceske Budejovice (Home of the original Budweiser, dvs. Budejovický Budvar)
og Cesky Krumlov (på FNs liste over bevaringsværdige World Monuments) kan
anbefales.. Meget historisk, kulturel og spændende og, især omkring Krumlov
(nær floden Vltavas udspring, vistnok), meget smuk natur.

God tur

-Thomas
http://www.fzc.dk/thomas/ - også med rejsebeskrivelser

Fra : lhs

Dato : 15-10-04 22:02

Hej

Kan kun tilslutte mig thomas´ anbefalinger, kør af d1 ud af Parg mod Brno,
Wien, drej af ved afkørsel 21 mod syd og kør 70 km (ca. så kommer du til
Tabor) besøg midtbyen, med mange muligheder, der er bla. middelalder
restaurant i tabor men også et ganske godt pizzaria omkring centrum, men
mere her: http://www.tabor.cz/ du kan sagtens bruge en dag i tabor -
derefter kan det gå sydpå, næste by er Ceske Budejovice med en flot
middelaldermidtby omgivet af floder og små gader med mange forretninger -
den flotte blå bygning på torvet ved samsom springvandet er rådhuset - der
kan man gå på wc gratis, og så kan man lige liste lidt længere ind i de
historiske bygninger og se de indre gårde..
kik evt. i turist informationen overfor rådhuset og kik på postkortene med
billeder om hvor højt vandet stod under oversvømmelserne for et par år
siden - i kan sagtens bruge en eller to dage i Ceske Budejovice uden
overhoevedet at besøge et bryggeri.. Kør derefter sydpå og besøg Cesky
Krumlov, lad jer ikke kun overvælde af selv den historiske midby, men vær
sikker på at besøghe slottet se bjørnene i en af slotsgårdene og gå turen op
i slottets tårn med en fantastisk udsigt til følge - men vær varsom med
Krumlov, hvis det er i sæson er antallet af gæster i byen (og priserne
derefter) uden for sæson, på en god efterårsdag eller en flot forårsdag er
den fantastisk.. skriv bare mere hvis du vil have mere inspiration - jeg
har også lidt til det nordlige bøhmen omkring jested, liberec og det
nordlige mæhren - links til de sidste byer får du uden tøven af google...

Fra : John

Dato : 15-10-04 20:06

> [...]
> Hej vi skal en tur i bil til Tjekkiet i uge 43.
> Men mangler nogle ider tik turen, vi ved det er kønt omkring Karlovy Vary

En tur til Pilsen og se Pilsner Urquell bryggeriet. Alene prøvesmagningerne
i kælderen er hele turen værd

Mvh

John