Tilskæring af bordplade...
Fra : Mogens

Dato : 13-10-04 21:43

Jeg er desværre nødt til at skal have skåret 0.5 cm af en bordpladen,
der ér lagt på -> "hullet" til et nyt komfur er desværre ikke stort
nok. Hvorledes gør jeg det uden at ødelægge bordpladen?
(lamineret maghony)

Bordpladen kan ikke demonteres...

Mvh Mogens

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 13-10-04 22:15

On Wed, 13 Oct 2004 22:43:12 +0200, Mogens <no@mail.dk> wrote:

> [...]
>der ér lagt på -> "hullet" til et nyt komfur er desværre ikke stort
>nok. Hvorledes gør jeg det uden at ødelægge bordpladen?

med en stiksav (med en ny klinge) - sav evt. nedefra, hvis det er
muligt, så flosser evt. laminat ikke så let. Under alle omstændigheder
bliver savsporet jo dækket af kanten på komfurpladen, så lidt flosseri
er normalt intet problem.

Lars

Fra : Mogens

Dato : 14-10-04 05:34

On Wed, 13 Oct 2004 23:15:05 +0200, jubija@yahoo.dk wrote:

> [...]
>muligt, så flosser evt. laminat ikke så let. Under alle omstændigheder
>bliver savsporet jo dækket af kanten på komfurpladen, så lidt flosseri

Et skab gør jo den øvelse umulig :)
(det er jo endvidere ikke en kogesektion, men et almindeligt komfur)

Mvh Mogens

Fra : tb

Dato : 14-10-04 07:26

En rundsav giver det bedste resultat, men den får du kun plads til 80% af
vejen...

æh hvorfor kan planden ikke afmonteres igen ?!?!

Fra : Mogens

Dato : 14-10-04 16:43

On Thu, 14 Oct 2004 08:25:31 +0200, "tb" <no_mail@cybercity.dk> wrote:

>En rundsav giver det bedste resultat, men den får du kun plads til 80% af
>vejen...

Jep

>æh hvorfor kan planden ikke afmonteres igen ?!?!

Vinkelplade på mange meter

Jeg vil iaften prøve med en trekantsliber m/grovkornet papir

Mvh Mogens

Fra : tb

Dato : 14-10-04 17:09

> Jeg vil iaften prøve med en trekantsliber m/grovkornet papir

æh, hvis dét er fordi du vil fjerne nogle mm, så vil jeg da kraftigt
anbefale en båndsliber istedet, ellers kommer du da til at slibe hele natten
:-/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-10-04 09:26

I news:rb0sm05kgm4o7ksl9v42okki43ek9ggq9v@4ax.com <Mogens> <no@mail.dk>
skrev:

> Et skab gør jo den øvelse umulig :)
> (det er jo endvidere ikke en kogesektion, men et almindeligt komfur)

Du kan sagtens bruge din stiksav med en fintandet klinge og save fra
oversiden. Du skal blot fastspænde et tyndt bræt på oversiden af bordet
og save gennemn begge dele samtidigt. Det vil forhindre at laminaten
splintrer/flosser. Sørg for god kontakt mellem bræt og bordplade =
skruetvinger tæt på skærestedet.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 15-10-04 13:58

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
> laminaten splintrer/flosser. Sørg for god kontakt mellem bræt og
> bordplade = skruetvinger tæt på skærestedet.

Nej. den går ikke, laminaten splintrer hvis du saver på en måde.
Ebbe.

Fra : Mogens

Dato : 15-10-04 15:56

On Fri, 15 Oct 2004 14:58:25 +0200, "Ebbe Rasmussen"
<ebbeups@stofanet.dk> wrote:

>Nej. den går ikke, laminaten splintrer hvis du saver på en måde.

"Lamineret maghony" betyder, at bordpladen er sammensat af en række
stave (limet)

Jeg har købt en overfræser med tilhørende udstyr, så nu ser vi...

Mvh Mogens

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-10-04 16:32

Mogens wrote:
> [...]
> der ér lagt på -> "hullet" til et nyt komfur er desværre ikke stort
> nok. Hvorledes gør jeg det uden at ødelægge bordpladen?

Hej Mogens
Hvis du har, eller kan låne, en overfræser er det helt sikkert den bedste og
nemmeste løsning. Spænd et brædt eller en plade fast på bordpladen så du har
noget at køre imod. Og husk så lige at køre den rigtige vej når du fræser
forkanten så laminaten ikke splintrer.
Ebbe.

Fra : Mogens

Dato : 14-10-04 16:44

On Thu, 14 Oct 2004 17:31:48 +0200, "Ebbe Rasmussen"
<ebbeups@stofanet.dk> wrote:

>Hej Mogens

Halløj :)

>Hvis du har, eller kan låne, en overfræser er det helt sikkert den bedste og
>nemmeste løsning. Spænd et brædt eller en plade fast på bordpladen så du har
>noget at køre imod.

Jep - absolut den bedste løsning. Imidlertid kender jeg ikke nogen med
sådan en maskine, hvorfor jeg desværre ikke kan gøre forsøget...

Mvh Mogens

Fra : Anders Lund

Dato : 14-10-04 17:06

Hej!
En overfræser når vel heller ikke helt ind til væggen...??
Jeg ville bruge en blokhøvl....en høvl hvor bladet sidder helt fremme på
høvlen, således at du når ind!
Det er trods alt jo kun 5 mm......det er hurtigt gjort, og resultatet bliver
godt!

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

Fra : tb

Dato : 14-10-04 17:10

> [...]
> høvlen, således at du når ind!
> Det er trods alt jo kun 5 mm......det er hurtigt gjort, og resultatet

og hvad koster en blokhøvl `? Harald N tager 89 kroner for en
overfræser...

Fra : Mogens

Dato : 14-10-04 17:48

On Thu, 14 Oct 2004 18:10:03 +0200, "tb" <no_mail@cybercity.dk> wrote:

> Harald N tager 89 kroner for en overfræser...

Bestil-nr.?

www.harald-nyborg.dk
POWER SUPER OVERFRÆSER 1800W
Se mere om ... eller Bestil katalog nr. 1024 kr 698,00

BOSCH OVERFRÆSER POF1100AE Månedens Folder
Se mere om ... eller Bestil katalog nr. 6336 kr 778,00

BOSCH OVERFRÆSER GOF900CEXX105
Bestil katalog nr. 7218 kr 1.798,00

POWER SUPER OVERFRÆSER 1020W Månedens Folder
Se mere om ... eller Bestil katalog nr. 7715 kr 137,00
230 volt/50Hz.
• Motor: 1020 watt.
• Omdrejninger: 9000 - 28000 omdr/m.
• 6 og 8 mm bøsning.
• Variabel hastighed.
• Mulighed for tilslutning af støvsuger.
• Leveres med dybdeanslag.
• Forsynet med spindellås.
• Vægt: 4,5 kg.

Mvh Mogens

Fra : Hauge

Dato : 14-10-04 18:11

Hejsa
Mogens wrote:

> Bestil-nr.?

Du havde vel regnet ud at det ikke var en af de 2 helt dyre, så det kunne
evt. være den til 137 kr. der menes..
Den fungerer forøvrigt ret godt, har selv en.

/Hauge

Fra : tb

Dato : 14-10-04 18:36

Jep, den sidste. Har ikke kigget i deres katalog, men var derude i mandags
: de havde vist tilbud på alt deres Power Super (skod) varer...

Fra : Hauge

Dato : 14-10-04 18:56

Hejsa
tb wrote:
> Jep, den sidste. Har ikke kigget i deres katalog, men var derude i
> mandags de havde vist tilbud på alt deres Power Super (skod) varer...

Var du så derude for at købe deres skodprodukter?
Underlig holdning, når du ikke aner hvad du snakker om.

/Hauge

Fra : tb

Dato : 14-10-04 19:06

> Var du så derude for at købe deres skodprodukter?
> Underlig holdning, når du ikke aner hvad du snakker om.

Jeg har nu ejet fire af deres skodprodukter. Ingen af dem har holdt de 2 år
garantien dækker, og en boremaskine (som den værste) holdt kun 2 dage.

Forklar mig lige hvad der er galt med min holdning ?!?!

Fra : Hauge

Dato : 14-10-04 19:37

Hejsa
tb wrote:
> Forklar mig lige hvad der er galt med min holdning ?!?!

Jamen måske du så kunne forklare, at *du* ikke kunne få produkterne til at
holde så længe. Om det er produkterne eller dig, det ved jeg ikke, men jeg
har absolut ingen problemer med dem, selv efter mere end 2 års brug af flere
af produkterne.

Men der er jo nogen der har en ret god evne til at smadre alt, uanset
hvilken kvalitet det er, ikke dermed sagt at du er den type. Mæehn..

/Hauge

Fra : Claus Larsen

Dato : 16-10-04 21:51

Jeg bliver nødt til at give TB ret !!!

Power Super, Toolmate og hvad de nu ellers finder på at kalde deres billige
skrammel er simpelhen pengene ud af vinduet.
Købte en overfræser hvor skruen for dybdestop "knækkede over" i
plastikgrebet og spændemøtrikken til fræseren ikke kunne spændes hårdt nok.
Eller hvad med en kap- og gearingssav der skal stilles ½ grad ude af vinkel
på skalaen - for at save i vinkel !!!
Senest en borehammer hvor mejslen satte sig fast....

Så snart det billige værktøj virkelig skal til at yde noget, så dør det....

Bruge hellere lidt flere penge på kvalitetsværktøj - det andet er for
billigt og noget amatøragtigt skrammel

Med venlig hilsen

Claus Larsen
c.l(snabel-a)cool.dk

Fra : Mogens

Dato : 14-10-04 18:39

On Thu, 14 Oct 2004 19:10:30 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Den fungerer forøvrigt ret godt, har selv en.

Thanx

Mvh Mogens

Fra : Mogens

Dato : 14-10-04 20:48

wrote:

> så det kunne evt. være den til 137 kr. der menes..
>Den fungerer forøvrigt ret godt, har selv en.

www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=7715&n=20104
Skal man købe "jern" ekstra - eller er der nogle/een med?

Mvh Mogens

Fra : tb

Dato : 14-10-04 22:06

At købe ekstra, men hvis det kun er for dette ene job, fås nogle meget
billige HN udgaver...

Fra : Mogens

Dato : 16-10-04 14:30

> [...]

>nok. Hvorledes gør jeg det uden at ødelægge bordpladen?
>(lamineret maghony) - Bordpladen kan ikke demonteres...

Tak for jeres råd og vejledning. Jge har nu udført operationen,
og det er blevet helt perfekt. Inde ved hulkelen måtte jeg anven-
de en fuksvans, men der er ingen forskel at se overhovedet !

Mvh Mogens