Kryptering af pdf
Fra : MAndersen

Dato : 13-10-04 13:29

Jeg har fået en pdf-fil der er krypteret, så jeg hverken kan redigere eller
udskrive dokumentet - kun læse det.
Det er der selvfølgelig en mening med, men kan jeg gemme dokumentet i et
andet format, således at jeg omgås denne kryptering, og kan udskrive
dokumentet?

MAndersen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-10-04 13:41

MAndersen wrote:

> [...]
> Det er der selvfølgelig en mening med, men kan jeg gemme dokumentet i et
> andet format, således at jeg omgås denne kryptering, og kan udskrive

Hvis du ikke får et bedre svar: Du kan tage et skærmskud af de enkelte
sider af dokumentet, og derefter lade et OCR-program hente teksten ud af
billederne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Jan V.

Dato : 13-10-04 14:17

> Hvis du ikke får et bedre svar: Du kan tage et skærmskud af de enkelte
> sider af dokumentet, og derefter lade et OCR-program hente teksten ud af
> [...]

Ved ikke om den kan det, men http://www.solidpdf.com/

Den koster "kun" knap $50

Jan

Fra : Jan V.

Dato : 13-10-04 15:04

"Jan V." <jv@REMOVE THISdgm-sdg.com> skrev i en meddelelse

> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse

> eller

> Ved ikke om den kan det, men http://www.solidpdf.com/
>
> Den koster "kun" knap $50
>
> Jan

For at svare mig selv:

http://www.handyarchive.com/Business/Word-Processing/6852-PDF-Security.html

Ganske gratis. Sidder selv med problematikken og fandt den lige.

Man kan fjerne krypteringen, men SKAL angive et andet password - men det
overleves nok, når man bare kender det

Jan

Fra : MAndersen

Dato : 13-10-04 15:53

> [...]

> Ganske gratis. Sidder selv med problematikken og fandt den lige.
>
> Man kan fjerne krypteringen, men SKAL angive et andet password - men det

Fame kanon - det virker og er nemt - dokumentet er udskrevet. Takker.

MAndersen

Fra : @NOSPAM,spiceweasel.~

Dato : 13-10-04 14:44

MAndersen wrote:
> [...]
> Det er der selvfølgelig en mening med, men kan jeg gemme dokumentet i et
> andet format, således at jeg omgås denne kryptering, og kan udskrive

Personligt ville jeg nok bede vedkommende der udleveret pdf filen om at
give mig en ny, uden kopi-beskyttelse.

Jeg ved ikke om du har adgang til en Linux eller Unix boks, men det
kunne være interessant at se hvad der ville ske hvis man kørte filen
igennem pdf2ps og tilbage igennem ps2pdf. Jeg siger ikke at det ville
virke, men jeg ville gerne undersøge det. Der skulle også være et
decryption patch til xpdf (http://www.fefe.de/xpdf-0.90-fefe-diff2.gz),
jeg har ikke testet det og det er vidst også til mest nytte hvis du har
Linux eller Unix.

--
Simon

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 13-10-04 15:16

"MAndersen" <ups@post.uk> posting:

>Jeg har fået en pdf-fil der er krypteret, så jeg hverken kan redigere eller
>udskrive dokumentet - kun læse det.

Et forsøg værd, som virker med pdf-overheads, min underviser bestemt
ikke mener, man skal kunne kopiere fra.

Du skal have fat i http://www.cs.wisc.edu/~ghost/doc/AFPL/index.htm
og http://www.cs.wisc.edu/~ghost/gsview/

Prøv så at åbne pdf'en i sidstnævnte. Vælg File / convert /
pdfwriter. Måske virker det også ved dit problem.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-10-04 13:36

MAndersen wrote:
> [...]
> Det er der selvfølgelig en mening med, men kan jeg gemme dokumentet i et
> andet format, således at jeg omgås denne kryptering, og kan udskrive

Der er nu ikke meget mening med det. Det er et komplet tåbeligt cirkus
arrangeret af Adobe.

Hvad du kan med en PDF-fil afhænger selvfølgelig kun af det program du
læser den med. Hvis du kan læse den, så kan programmet selvfølgelig så
give dig mulighed for at gøre alt muligt andet med den.
PDF-specifikationen er offentlig, så enhver udvikler har selvfølgelig
mulighed for at lave et program, der kan gøre som du ønsker.
Adobe har imidlertid som en del af licensen til PDF-specifikationen
krævet at man ikke laver software, der "ikke respekterer" de
rettighedsinformationer, der er i dokumenterne. Hvis man gør, så mister
man licensen til at bruge PDF-specifikationen.

Udvikleren af XPDF til UNIX har valgt at føje sig fordi han ikke gider
have ballade.

Det er ret tragisk, for det der sker er faktisk at Adobe tvinger dig til
at anerkende "kopisikringen" på et PDF-dokument som en "effektiv teknisk
foranstaltning" i henhold til DMCA (og den danske ophavsretslov) -
uanset om du lever i et land hvor der er sådan nogle love, eller om der
er en domstols ord for at PDF-"beskyttelsen" faktisk er en "effektiv
teknisk foranstaltning".
PDF-specifikationen er derfor langt fra en åben standard.

Peter