Utæt NIL-hane !
Fra : Claus

Dato : 13-10-04 12:15

Hej

jeg har en NIL-hane som er blevet utæt.
Vandet siver ud fra midten af hanen, hvor der sidder en lille skrue.

Jeg har prøvet at skrue den lille skrue ud, men jeg kan ikke få hætten
af.

Hvad kan der gøres ved et utæt NIL-hane når utætheden sidder i
"midten" og ikke der hvor slanger normalt forbindes til ?

Kan man f.eks. skifte en pakning ud ?

Mvh
Claus

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-10-04 18:26

Claus <cbsoft@image.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad kan der gøres ved et utæt NIL-hane når utætheden sidder i
> "midten" og ikke der hvor slanger normalt forbindes til ?

Skift hele hanen, andet kan ikke betale sig. Og køb så en god en til
erstatning.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : grobsop

Dato : 15-10-04 07:56

"Ole Jensen" skrev d. 13-10-04 18:26 dette indlæg :

> [...]
> mvh
> Ole-J
> Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Hej Claus.

Du behøver ikke at fare ud og købe en ny nilhane.

Jeg har lige selv renoveret vores gæste toilet, hvor der sad tre
nilhaner. Den ene af dem opførte sig, som du selv har beskrevet.
Når du har løsnet skruen i midten, skal du bare blive ved med at skrue
på selve "hætten" indtil du har skruet den af (der sidder et indvendigt
gevind i hætten). Herefter kommer du ind til den egentlige vandlås. Den
skal du stramme til med en passende gaffel/svensknøgle. Bagefter løsner
du den ca. en halv omgang, ellers kommer den til at gå for stramt.

Håber det virker.

Hilsen
FN

http://www.kandu.dk/

Fra : grobsop

Dato : 15-10-04 07:56

"Claus" skrev d. 13-10-04 12:15 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvad kan der gøres ved et utæt NIL-hane når utætheden sidder i
> "midten" og ikke der hvor slanger normalt forbindes til ?

Hej Claus

Jeg læser i et af rådene, at du skal skifte hele nilehanen ud. Dette er
ikke nødvendigt!!

Jeg har lige renoveret vores gæstetoilet, hvor der sad tre nilhaner. Den
ene af dem dryppede, som du har beskrevet.
Der sad også en skrue i midten, men skidt med den. Du skal nemlig blive
ved med at skrue på "hætten" indtil den er skruet af (der sidder et
indvendigt gevind i hætten). Derefter kommer du ind til det egentlige
lukkested. Her kan du med en gaffelnøgle, som passer, spænde
lukkemekanismen helt fast og så løsne den igen ca. en halv omgang
(ellers kommer den til at gå for stramt).

Håber det virker.

Hilsen
Flemming P. Nielsen

http://www.kandu.dk/