Viden om: såkaldte positionssystemer
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-04 20:18

Hej alle

Jeg har lige set "Viden om" der handlede om positionssystemer -
følere overalt i en bygning (eller udenfor) der kan registrere
hver enkelt person, og stemmesystemer der kan tale til og vejlede
dem.

En forsker havde været i USA for at se på hvor langt de var
kommet samt for at præsentere dem for de danske ideer. Fint nok.

Hun blev så spurgt om hvilke farer der var derved, og om hvordan
vi undgår at det bliver big brother. Hun nævnte så at nogle af
testpersonerne kunne føle at systemet blev for nærgående, så der
var en fare for at det ikke ville blive brugt.

En fare ... ? Sikkerhed er åbenbart (stadig) en by i Rusland.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-10-04 20:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har lige set "Viden om" der handlede om positionssystemer -
>
> En fare ... ? Sikkerhed er åbenbart (stadig) en by i Rusland.

Hvilke sikkerhedsrisici tænker du på? Min første tanke gik mere på
privacy, men systemet skal vel kun bruges af dem som indvilliger heri.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-04 20:47

Kim Ludvigsen skrev:

>Hvilke sikkerhedsrisici tænker du på?

Ingen konkrete - jeg ved for lidt om systemet. Jeg synes blot det
var slående at hun kun kunne tænke på risikoen for at hendes
arbejde var overflødigt.

Mine ideer om sikkerhedsproblemer har at gøre med at der blev
lagt personlige oplysninger ind i systemet samt at folks færden
måske kunne spores, og så det helt principielle: Et system der
sættes op og bruges i en situation hvor alle stoler på hinanden,
kan senere misbruges af ondsindede personer der hacker sig ind
eller får adgang på anden vis.

--
Bertel