Opskrift på klar oksekødssuppe?
Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 09:59

Som vor mor lavede den, helst...

Jeg har købt 1/4 kvie og fået en masse suppeben med, så nu vil jeg lave en
klar suppe, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal hælde i, udover
suppebenene??

Mvh Tommy

Fra : mcloud

Dato : 12-10-04 10:11

Hej TBJ
Her er min opskrift:

1 kg okse eller kalve-----bryst-tværreb-bov-tykkam
2 kraftben ( kalv eller okse )
5 porrer
1 kg gulerødder
1 stor knoldselleri
1 persillerod og 1 pastinak
1 suppevisk (selleriblade,frisk timian,grøn porretop )
salt
kød og melboller

kød og ben koges i ca 5-6 liter vand ,sammen med 2 gulerødder ,en halv
selleri og suppevisk, til hønen er mør ca to til to en halv time.
kødet og benene og de udkogte grøntsager tages op og resten af grøntsagerne
som man har skåret ud i 1,5 cm store stykker tilsættes.
og simrer med til de er møre, kødet pilles fra hinanden og kødet lægges op
i suppen med grøntsagerne og kød og melbollerne .
Smag til med salt. Server lun flute til.

Du kan med stor fordel koge en stor kylling eller en lille suppehøne med det
giver mere smag og kraft,
den kan du så bruge til en gang hønsesalat eller høns i asparges.

mvh
mcloud