alternativ til oliefyr?
Fra : tb

Dato : 12-10-04 08:36

Vi har et hus fra 1871 på 160 m2 i to plan

Pt bruger vi 600-800l olie om året (incl brugsvand) og ca 8 m2 brænde (med
varmeflyt)

fyr+tank er ved at være færdig, og der skal ske noget nyt. At købe et nyt
fyr er jeg lidt træt af, da det ( i mine øjne) slet ikke bliver brugt nok.
Vi varme kun vand + badeværelse op med det.

Men hvad kan vi ellers finde på ? Vi har overvejet en brændeovn med
vandtank og så en el-vandvarmer til om sommeren. er det smart?

Det skal siges, at et krav er at vi SKAL kunne tage væk en uge om vinteren
uden at alle rør sprænger pga frost. Om det så er el i denne periode er ok.

Solvarme er umiddelbart ude af billedet, da små 30.000 for noget der kun kan
yde 25% af energibehovet er for dyrt i mine øjne.

Fra : Anders Mørk

Dato : 12-10-04 11:31

> Solvarme er umiddelbart ude af billedet, da små 30.000 for noget der kun
> kan yde 25% af energibehovet er for dyrt i mine øjne.

Hvad med jordvarme? Eller stokerfyr?

Venligst,
Anders

Fra : tb

Dato : 12-10-04 17:30

> Hvad med jordvarme? Eller stokerfyr?

Jordvarme ved jeg ikke ret meget om, men det burde vel kun være relevant
hvis man bor steder med den rette termiske undergrund ?

Stoker ? Tja, det koster jeg nemt 30.000 og det siges at de ikke kan slukke
og tænde = problem med kun brugsvand om sommeren. Er stoker ikke mere
relevant for en normalhusstand med 2-3000liters olieforbrug/år?

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 17:48

Den Tue, 12 Oct 2004 18:29:37 +0200, "tb" <no_mail@cybercity.dk>
skrev:

>Jordvarme ved jeg ikke ret meget om, men det burde vel kun være relevant
>hvis man bor steder med den rette termiske undergrund ?

Kravet er vist bare at der ikke er permafrost.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

If everything's coming your way, you're in the wrong lane

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-10-04 18:32

<Jens> wrote:

> Kravet er vist bare at der ikke er permafrost.

Og at man har en stor have hvor rørene kan graves ned.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : mbth

Dato : 17-10-04 18:45

Hej !

Med dit relative lille olieforbrug ville jeg overveje en brændeovn til
træpiller med tilslutningsmulighed for centralvarmeanlægget. Samtidig
vil jeg anskaffe mig en vandvarmer med el-patron så er du ude over
problemet med sommefyring. Et stokerfyr kan ikke svare sig da et godt
fyr nemt løber op i 30.000 - 40.000 + montering og vil være beregnet til
et større forbrug.

Mbth

http://www.kandu.dk/