Bakke på Bornholm
Fra : JS

Dato : 11-10-04 17:59

Da jeg for mange år siden var på den obligatoriske (for os jyder)
7.-klassetur til Bornholm blev vi præsenteret for en bakke hvor vores bus
tilsyneladende kunne køre opad uden motoren tændt.

Er der nogen der ved, hvilken bakke det drejer sig om? Er vi blevet taget
totalt ved næsen eller er der blot tale om "synsbedrag"?

Fra : Kim Persson

Dato : 11-10-04 19:02

> Er der nogen der ved, hvilken bakke det drejer sig om? Er vi blevet taget
> totalt ved næsen eller er der blot tale om "synsbedrag"?

*grill*

Fra : JS

Dato : 12-10-04 18:42

"Kim Persson" <5th@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> *grill*

Ja grin du bare!
Som du kan se er der noget om snakken!

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 20:58

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
> Som du kan se er der noget om snakken!

Ja, der er sjovere på bakken

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-10-04 19:50

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der ved, hvilken bakke det drejer sig om? Er vi blevet taget
> totalt ved næsen eller er der blot tale om "synsbedrag"?

Må jeg foreslå dig at læse lidt om tyngdeloven?

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-10-04 22:08

On Mon, 11 Oct 2004 18:59:25 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen der ved, hvilken bakke det drejer sig om? Er vi blevet taget
>totalt ved næsen eller er der blot tale om "synsbedrag"?

Vi havde lidt samme oplevelse på Island - hvor GPS'en viste en
gevaldig stigning men det virkede som om vi kørte ned af - i andre
tilfælde omvendt. Jeg tror det har noget med de omkringliggende
bjergtoppe at gøre - at de måske går endnu mere i samme retning som
vejen. Og derfor virker det som om man kører omvendt.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Glenn [Valby/Kbh]

Dato : 11-10-04 22:23

> Er der nogen der ved, hvilken bakke det drejer sig om? Er vi blevet taget
> totalt ved næsen eller er der blot tale om "synsbedrag"?

Jeg har også været på den obligatoriske tur, og kan huske "bakken".
Jeg så senere i tv, at det er et eller andet synsbedrag, noget med at
blæsten har fået alle træer til at hælde lidt så det ser ud som om at det
går op af bakke.
Men jeg kan ikke huske hvad den hedder

Glenn

Fra : phk

Dato : 14-10-04 19:01

> [...]

> Er der nogen der ved, hvilken bakke det drejer sig om? Er vi blevet taget
> totalt ved næsen eller er der blot tale om "synsbedrag"?

Hvis du kører sydpå vil du opleve dette synsbedrag rigtig mange gange. Jeg
tror det har noget at køre med at du aldrig har cyklet på de strækninger du
bliver snydt på - så skulle du nok lære det ;)

Måske er det fordi man er vant til at det kun kan gå opad, nedad og lige ud
herhjemme. Dernede kan de gå meget nedad, når man så kører du på noget der
er lidt nedad, så tror man at nu kører man ligeud - indtil man prøver at
træde koblingen ned eller kikker på gps´en.

Det kan snyde på begge måder.
--
Per, Esbjerg

Fra : Lars

Dato : 27-10-04 13:47

"JS" <js_539@hotmail.com> said in news:416abbbf$0$14233$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> [...]
>
> Er der nogen der ved, hvilken bakke det drejer sig om? Er vi blevet taget
> totalt ved næsen eller er der blot tale om "synsbedrag"?

Jeg vil næsten tro at det er når du kører fra Teglkås mod Hammershus uden
at dreje mod Vang.
Det er på den nordvestligste side af øen.

--
Lars