Faldstamme
Fra : Chriz

Dato : 10-10-04 07:15

Hvordan fjerner man en faldstamme (støbejern) ?

Jeg har en der går fra stueetagen og ned i kælderen. Ville gerne
demontere den i en af "samlingerne" og så proppe den af. Men hvordan gør
man? Jeg har hørt at støbejern splintrer hvis man slår tilstrækkeligt
hårt på det, men derved kommer der jo også metalstykker i afløbet, og
jeg risikerer at jeg ikke kan skille rørene i samlingerne således at de
kan afproppes ordendentlligt. Alternativt en vinkelsliber?

Gode råd modtages gerne.

mvh

Chriz

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 10-10-04 08:41

Chriz wrote:
> [...]
> metalstykker i afløbet, og jeg risikerer at jeg ikke kan skille
> rørene i samlingerne således at de kan afproppes ordendentlligt.

Hej Chriz

Der finde en slags gummiprop der er beregnet til at lukke sådan et rør med.
Da jeg fjernede en vask, blev røret skåret over, under gulvhøjde med en
vinkelsliber, og en sådan "prop blev sat i. Derefter blev der støbt hen over
det hele. Det må være en sådan "prop" du skal ha' fat i.
Ebbe.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-10-04 10:12

"Ebbe Rasmussen" <mia-ebbeups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
over
> det hele. Det må være en sådan "prop" du skal ha' fat i.

Man kunne vel proppe med hvadsomhelst? Ser ikke lige problemer med stumper i
et iøvrigt sløjfet rør.

Støbegodset er meget let at smadre med en mukkert, men man skal lige tage
højde for den alvorlige fare der kan ligge i at eventuelle s t æ n k kan
træffe ansigt og andre ubehagelige steder......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 10-10-04 12:52

Preben Riis Sørensen wrote:
> Man kunne vel proppe med hvadsomhelst? Ser ikke lige problemer med
> stumper i et iøvrigt sløjfet rør.

Hvis det er proppet korrekt, kan man regne med ikke at få problemer senere.
Faldstammen ender måske i et rør der stadig benyttes til noget andet.
Toiletter, vaske, badekabiner eller vaskemaskiner i den øvrige del af huset.
Så hvis du ikke er sikker på at du ikke stopper noget, så lad være med at
lade noget falde ned. Så får du for alvor problemer.
Ebbe.

Fra : benny

Dato : 10-10-04 14:24

og så skal du jo lige være opmærksom på hvad faldstammen bruges til før du
propper den af......det kunne jo tænkes det var en "UT",i såfald kunne det
gi en K2-3 den dag du forsøger at sælge huset
benny

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 13-10-04 17:00

"benny" <bennypedersen@tdcadsl.dk> skrev et indlæg
<4169383d$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

>og så skal du jo lige være opmærksom på hvad faldstammen bruges til før du
>propper den af......det kunne jo tænkes det var en "UT",i såfald kunne det
>gi en K2-3 den dag du forsøger at sælge huset

Hvad mender ud med UT?
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : S.B.

Dato : 14-10-04 17:47

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mender ud med UT?
> --
> mvh
> Jørgen Linde Sørensen

Samtidig med skal du være sikker på den ikke virker som udluftning i enden
af dit kloaksystem, gør den det kan du f.eks. få problemer med at du trækker
vandet ud af dine gulvafløb, når du trækker ud i toilettet hvad gør at du
får en ret ubehagelig duft i dit hus. Dog kan du altid sætte en ventil på,
hvor du skære den over, så den stadig er i stand til at trække luft ind, men
ikke ud.

Søren

Fra : ...

Dato : 10-10-04 09:01

Du kan pille den fra hinanden i selve samlingerne.
Den er sikkert tætnet med bly, det kan også være andet, men bly var
almindeligt før i tiden. Som regel er det banket noget pakningsmateriale ned
først, efterfølgende er der fyldt bly i. Er det en senere udførelse, kan der
være brugt alt muligt andet. Jeg har f.eks. set, spartelmasse, silicone, og
meget andet. Det kan pilles op igen, selv om det ikke lige gøres på 5
minutter.

Som regel er det ikke nok at fjerne selve pakningen, for du kan jo ikke få
røret ud af samlingen alligevel. Så saver du bare røret over, oven for
pakningen !. Du er nød til at save det over 2 steder, så du fjerner en
rørstump, med en afstand der tillader at du kan pille stumpen op af
samlingen på faldstammen.
Er pakningsmaterialet så hårdt at du ikke kan pille det op, så kan man være
heldig at kunne slå rørstumpen i stykker, imens den er nede i muffen, men
det kan gå galt. Du skal der huske at skære et større stykke ud af røret,
for ellers er det svært at komme til ar arbejde med det. Husk også at stoppe
en klud ned i røret, som du senere fjerner, så undgår du store stykker
støbejern ryger ned i faldstammen.

Brug handsker, beskyttelsesbriller, støvmaske. Det er jo afføring der har
været i faldstammen, det kan f.eks. give en grim infektion, hvis du river
dig et sår.

Du kan skære med vinkelsliber, stiksav, bajonetsav, nedstryger, alt efter
hvad du har. Jeg bryder mig ikke om vinkelsliber, til den slags arbejde.