CRM-systemer og salgsprocedurer
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 08-10-04 12:20

Jeg bliver kva. min stilling ringet op af mange sælgere.

Når de ikke optræder på www.unfairpris.dk og de kan feje argumenterne af fra
www.vibrugerikke.dk, så kan de få lov til at møde mig, hvis de ikke har
solgt til mig i forvejen og produktet de tilbyder iøvrigt har interesse.

Der er ofte virksomheder, som prøver at få mit firma som kunde, selvom vi er
kunde i forvejen. Der bliver ringet fra f.eks. et teleselskab og sælgeren
siger "Du ved sikkert at vi er et teleselskab, men ved du også at vi leverer
internet-forbindelser." og jeg svarer "ja, vi er meget tilfredse med den
X-linie, I har leveret til os for år tilbage", hvorefter at sælgeren siger
"Tak, men så skal jeg ikke forstyre mere."

Men en gang imellem støder man så på en person, som kan tilbyde noget nyt
man kan bruge og så får man en sludder om det, vi er interesseret i hos ham.
Vi kommer ofte ind på hvad vi laver og hvor store vi er, hvis sælgeren kan
sit kram. Efter endt samtale bliver der booket møde til medarbejderens
kollega.

Når mødet så står, så kommer sælgeren ud og siger. "Gud, jeg troede at I var
et firma med X antal mennesker. Jeg kan godt se at grejet, jeg har materiale
med på, ikke passer til Jeres firma". På en eller anden måde har man så
mistet troen på at den leverandør har noget at byde på, når de ikke engang
kan behandle de oplysninger, som man har givet over en halv time, som man
kunne have brugt fornuftigt på noget andet.

Vi har selv et specieltudviklet CRM-system, som er direkte integreret med
vores debitorsystem. Dvs. vi ringer ikke til en kunde for at få ham som
kunde, hvis hvis der er solgt til ham i forvejen. Det kan glippe, hvis der
er tale om et datterselskab, der er nyindkøbt, men ellers ikke.

Sekundært er det sådan, at når en sælger får en aftale istand, så trækkes
der nogle oplysninger om kunden i økonomi-afdelingen, som er eksperter i at
finde ud af den økonomiske baggrund for selskabet. Desuden studeres evt.
hjemmesider og omtale for at vores sælger kan være så godt klædt på som
muligt, inden mødet. Den person, som tager ud på kundebesøg, er ofte den
samme, som aftalte mødet. Nye sælgere er føl hos pensionistklubben i et
stykke tid, så de bliver skåret til i forhold til den profil, vi ønsker at
vise udadtil i forhold til vore kunder.

Er det en ret speciel fremgangsmåde, vi bruger?

Jeg synes at der blevet værre især det sidste år. Jeg ved godt at
konjunkturene ikke er for gode og alle derfor kaster alt og alle ud og
sælge. Men standarden er ved at falde i en grad, så man som indkøber næsten
ikke gider at møde nye leverandører. Det er trist og ikke nødvendigvis en
god udvikling.

Carsten Overgaard

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-10-04 16:25

Carsten Overgaard wrote:
> Jeg bliver kva. min stilling ringet op af mange sælgere.

Sådan er livet. Der er ingen der tvinger dig til at høre på noget.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-10-04 18:59

In news:4166b134$0$289$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Sådan er livet. Der er ingen der tvinger dig til at høre på noget.

Hvis man læser mellem linjerne, var det ikke det der var pointen,
pointen var den udvikling der sker..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : PGU

Dato : 08-10-04 18:50

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vise udadtil i forhold til vore kunder.
>
> Er det en ret speciel fremgangsmåde, vi bruger?

Næh, jeg synes at det lyder som sund fornuft og godt købmandsskab - Men det
er desværre ikke alle der har det samme moralkodeks mht. salgmetoder som i
har !

/Peter

Fra : Leonard

Dato : 08-10-04 19:24

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote:

>Men standarden er ved at falde i en grad, så man som indkøber næsten
>ikke gider at møde nye leverandører. Det er trist og ikke nødvendigvis en
>god udvikling.

Jeg er holdt op med at snakke med tlf-sælgere, i hvert fald ikke
længere end det tager mig at afbryde dem og spørge om de vil sælge
noget og hvis svaret er ja, så sige at jeg ikke vil købe og pænt
farvel.

Jeg oplever det som at der skydes med spredehagl og forsøges at sælge
alt til alle uanset hvad produktet er og hvem køber er.
Og det gider jeg ikke spilde min tid på, hvis jeg har brug for noget
finder jeg nok en leverandør, helst ved at få en anbefalet.

De værste er de firmaer, hvor en ny person ringer igen en uge eller en
måned efter at jeg har sagt nej til den første, dem kan jeg slet ikke
tage alvorligt.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/