Spam til virksomheder
Fra : Thomas VJ

Dato : 06-10-04 23:15

Hejsa,

Lige et kort spørgsmål...
Er det tilladt at sende spam e-mails til virksomheder?
Og hvis det ikke er, hvor melder man det så?
spam@fs.dk er vel egentlig kun til private, eller hvad?

mvh
Thomas

Fra : Jeroen

Dato : 06-10-04 23:29

Nej, det må man ikke.

Ved ikke hvor det meldes.

VH

Jeroen

Fra : Anders Christensen

Dato : 06-10-04 23:34

Jeroen wrote:
> Nej, det må man ikke.
>
> Ved ikke hvor det meldes.
>
> VH
>
> Jeroen
>
> "Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

Jeg melder det spam jeg modtager fra danske afsendere til spam@fs.dk,
uanset om jeg modtager det på min private email eller på min firmadresse.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-10-04 07:54

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message news:<A7_8d.4518$uo.3399@news.get2net.dk>...

> Er det tilladt at sende spam e-mails til virksomheder?

Nej.

> Og hvis det ikke er, hvor melder man det så?
> spam@fs.dk er vel egentlig kun til private, eller hvad?

Når det gælder spam duer den også for virksomheder. Jeg har haft
anmeldt en enkelt og fik et par uger senere en mail tilbage fra en
jurist is FS om at afsenderen nu havde fåeet et mærkbart rap over
fingrene.

Ebbe

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-04 08:32

Ebbe Kristensen wrote:

> Nej.

Begrundelse?

mvh

Carsten Riis

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-10-04 09:13

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Begrundelse?

Markedsføringslovens §6A

<SNIP>
§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
</SNIP>

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-04 10:08

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
> tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Tja, hvis du ser
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000069929-REGL
(markedsføringsloven som den er gengivet på retsinfo.dk), så er der en
note 3 til denne paragraf.

Noten omtaler privatpersoner. Det samme med resten af paragraffen.
Så mon ikke at med med /nogen/ i §6a kun mener privat personer?

mvh

Carsten Riis

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-10-04 10:55

> [...]
>
> Noten omtaler privatpersoner. Det samme med resten af paragraffen.
> Så mon ikke at med med /nogen/ i §6a kun mener privat personer?

Nej, det er ikke det der menes med "nogen".
Der menes BÅDE privatpersoner og virksomheder.

Når der menes kun menes privat personer anvendes ordet "forbrugere" i de
øvrige §.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-04 14:26

Allan Soerensen wrote:

> Nej, det er ikke det der menes med "nogen".
> Der menes BÅDE privatpersoner og virksomheder.

ok

mvh

Carsten Riis

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-10-04 17:48

Carsten Riis wrote:

> Noten omtaler privatpersoner. Det samme med resten af paragraffen.
> Så mon ikke at med med /nogen/ i §6a kun mener privat personer?

Da jeg henvendte mig på spam@fs.dk gjorde jeg udtrykkelig opmærksom på at
jeg havde fået den uønskede mail som en henvendelse til min virksomhed. Og
jeg fik lige så udtrykkelig at vide af Forbrugerstyrelsen at når det gælder
spam, skelner man ikke mellem virksomheder og forbrugere. Og som nævnt
gjorde de jo også noget ved sagen.

Ebbe

Fra : Kim

Dato : 07-10-04 08:28

On Thu, 7 Oct 2004 00:14:58 +0200, "Thomas VJ"
<forkertadresse@nowhere.invalid> wrote:

>Er det tilladt at sende spam e-mails til virksomheder?

Kun hvis modtageren selv har bedt om det.
Men så kan det ikke længere kaldes spam.

Markedsføringslovens § 6 a:

Nej, den kan alle benytte.

--
Kim

> [...]