Opel vectra: Motor kontrollampe
Fra : Michael Thorup

Dato : 06-10-04 17:41

Hejsa

Jeg er den heldige ejer af en Vectra A fra 1990 som har gået 200500 km .
uden vrøvl. Men så i dag da jeg var på vej hjem begyndte Motor kontrollampe
at lyse og bilen faldt lidt i tomgang. Jeg har kigget på alle ledninger i
motor rumet for at se om der var knækket en ledning men ak nej.

Er der nogle der har prøvet linende eller bare har nogle foreslag til at
finde fejlen

Micahel

Fra : Brian

Dato : 06-10-04 17:55

Hejsa

Michael Thorup skrev:

> Er der nogle der har prøvet linende eller bare har nogle foreslag
> til at finde fejlen

Har du prøvet at blinke koden ud ?
http://www.opelpower.dk/guides/fejlkoder.html

/Brian

Fra : RasmusJørgensen

Dato : 06-10-04 18:59

der står i bogen at når lampen lyser skal du køre til nærmeste værksted
det der sker når lampen lyser konstant er at bilen kører på et nødprogram
blinker den derimod et par gange under kørsel skulle det ikke have den store
betydning

jeg ved det for jeg havde selv en vectra fra 89 der gjorde det
resultatet blev at jeg ikke længere har den
fordi jeg ignorerede lampen til sidst ville den sgu ikke
den kunne ikke gå i tomgang den gik ud bare man jokkede koblingen og
generelt kørte den af helvede til
det vuste sig så at det var styreboksen der var stået af

Fra : Michael Thorup

Dato : 07-10-04 04:01

Hmm er der nogle der ved hvor meget det er koblet på en sådan styre box og
kan man bare skifte den uden at man mister en masse indstillinger fra
bilen..

Og så til dig brian har du selv prøvet at bilnke er fejl ud for jeg jan ikke
finde noget stik ved hånd bremsen som der står på siden. Der sidder et stik
med 20 pins oppe bag det venstre for tårn ved siden at en lille kode sitk
til oktantal det må da være det sik jeg skal bruge.

Og så et ekstra spørgsmål kan det have noget at gøre med at der er smeldet 2
ledninger til min tankmåler sammen, dette er udbedret.

Michael

Fra : Brian

Dato : 07-10-04 06:01

Hejsa

Michael Thorup skrev:
> Hmm er der nogle der ved hvor meget det er koblet på en sådan styre
> box og kan man bare skifte den uden at man mister en masse
> indstillinger fra bilen..

Du skal nok indstille uret igen

> [...]
> sidder et stik med 20 pins oppe bag det venstre for tårn ved siden
> at en lille kode sitk til oktantal det må da være det sik jeg skal

Det er også det du skal bruge.
Jeg har selv gjort det på min egen, og det virker fint.
Bare husk at den første kode 12, ikke er en fejlkode.

/Brian

Fra : Michael Thorup

Dato : 07-10-04 14:39

> Det er også det du skal bruge.
> Jeg har selv gjort det på min egen, og det virker fint.
> Bare husk at den første kode 12, ikke er en fejlkode.
>
> /Brian

gider du forklare hvordan fungere det med at bilinke fejlen ud .

Jeg er i tvivl om hvordan man gør dette.

1. Hvilken lampe blinker når den fortæller fejl koden

2. Er det noget med at den blinker Eks fejlkode 82 så blinker den 8 gange og
holder en pause og så blinker 2 gange eller hvordan.

3. Hvis nu jeg tager strømen fra bilen i 20 min er styreboksen så
nulstillet.

Mvh
Micahel

Fra : Brian

Dato : 07-10-04 16:09

Hejsa

Michael Thorup skrev:

> gider du forklare hvordan fungere det med at bilinke fejlen ud .
>
> Jeg er i tvivl om hvordan man gør dette.

Du finder en papirclips og sætter mellem ben A og B på
diagnosestikket, som du fandt i førersiden af motorrummet.
Bogstaverne er markeret på stikket.

Hvis du har gjort det korrekt, vil du se din motorlampe blinke
når du sætte tænding på ( den orange med lynet)
Først vil den blinke kode 12 ud.
Det gør den ved at blinke 1 gang, holde kort pause og så blinke
2 gange - nøjagtig som du selv skriver. Den blinker hver kode 3
gange, før den går videre til næste lagerede kode. Når den har
blinket alt ud der er gemt, starter den forfra med kode 12

> 3. Hvis nu jeg tager strømen fra bilen i 20 min er styreboksen så
> nulstillet.

20 min. skulle være nok.
Evt. kan du sætte tænding på 25 gange ( uden at starte motoren)
Du skal bare lade den lave sin lille selvtest, dvs den skal slukke
lamperne med ABS, motorlampe og hvad der ellers normalt slukker.

/Brian

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 07-10-04 15:00

On Thu, 7 Oct 2004 05:00:48 +0200, "Michael Thorup" <Mit@(FJERN)mail.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>med 20 pins oppe bag det venstre for tårn ved siden at en lille kode sitk
>til oktantal det må da være det sik jeg skal bruge.

Der er også en vejledning på nedenstående side med billeder

http://www.topbuzz1.carenthusiasts.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

Prøv også at kigge i forumet på http://www.opelpower.dk/
--
Henrik

Fra : Michael Thorup

Dato : 07-10-04 17:15

Så fandt jeg sku fejlen det var et stik til noget der liner en tomgangs
regulator ( den sidder lige bag bremse forstærkeren), stikket var bare
faldet lidt ud (Flovt mand)
Men jeg vil gerne takke for den megen brugbar hjælp jeg har fået af jer og
takke for jer for at i tog jer til tid til en bil noob som mig.

Mvh
Michael