Lykkens pamjulefis
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-04 20:07

Tænk, jeg har fundet en lille skov hvor der ikke bliver støvsuget af andre
hver dag, for Karl Johan-svampe. I får ikke at vide hvor, men i kan da lige
få at vide at der bliver alletiders sovs ud af dem....

Kan man forvente at finde dem hele oktober, eller er det allerede mod
slutningen? (Jeg gik forbi 100 der var for gamle).

Smagte også den Violette Ametystsvamp, der er sikker at bestemme, jeg rører
ellers ikke lamelsvampe. De smagte ala god champignon, nok bedre.

Andre gode forslag? Link?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil

Dato : 06-10-04 03:07

Preben Riis Sørensen skrev:

>Tænk, jeg har fundet en lille skov hvor der ikke bliver støvsuget af andre
>hver dag, for Karl Johan-svampe. I får ikke at vide hvor, men i kan da lige
>få at vide at der bliver alletiders sovs ud af dem....

Kun én ud af 10 rørsvampe, som jeg finder, er en ægte Karl Johan.
De spises, let ristede i smør og drysset med rigeligt frisk
persille på ristet brød, straks efter hjemkomsten fra
svampeturen.
De spiselige af de øvrige rørsvampe skives og tørres, hvorefter
de opbevares i lufttætte glas.
Anvendes knuste i sovser og sammenkogte retter.

>Kan man forvente at finde dem hele oktober, eller er det allerede mod
>slutningen? (Jeg gik forbi 100 der var for gamle).

De bedste (unge) eksemplarer har jeg fundet omkring juli/august
måned. Men på de "rigtige" steder kan man finde den nu.
Jeg tager de gamle hoveder med hjem, og smider dem i havens
'vilde hjørne'. Her høster jeg som regel et par stykker om ugen.

>Smagte også den Violette Ametystsvamp, der er sikker at bestemme, jeg rører
>ellers ikke lamelsvampe. De smagte ala god champignon, nok bedre.

Du er gået glip af de bedste af alle svampe: Kanterellerne. De er
nemme at kende på de tykke lameller ned ad stokken. De findes
ofte nær fyrrertræer.
Der er lidt tvivl om amatysthattene, så her i huset er de
begrænset til én portion pr. mand pr. år. D.v.s. ét stykke brød
med ristede amatysthatte.

>Andre gode forslag? Link?

Politikkens Svampebog. Den lokale naturvejleder.

m.v.h. Emil