mc tøj og indboforsikring
Fra : Christian Knudsen

Dato : 13-05-01 20:31

Hej igen NG

Jeg væltede jo igår på min mc, hvilket jeg stadig ikke synes er fedt.
Anyway, mit mc-tøj kom jo også en smule til skade: Min hjelm har fået nogle
ridser i lakken (ved ikke om det er alt) i venstre side, der er kommet et
hul i mit venstre ærme (ca. 1cm3), mine bukser er blevet lidt slidt, min
venstre hanske er blevet en smule ridset i kevlaret på knoerne, og den højre
i håndfladen. Mine støvler er også blevet ridsede. Så kommer spørgsmålene:

Hvor meget vil Topdk dække?
Jeg bor stadig hjemme hos mine forældre, men indboforsikringen gælder vel
stadig?
Stiger de så i præmie pga af dette?
Skal der en mand ud og vudere noget, eller kan man bare ringe og kræve penge
(hmmm) ???
Jeg kan vel argumentere for at udstyret ikke længere er i topform, og jeg
derfor ville udsætte mig for en større fare ved et/næste styrt, eller
hvad???

Håber i kan hjælpe mig med det!

Mange venlige mc-hilsner,
Christian
GS500

Fra : Janus

Dato : 13-05-01 20:51

Min hjelm har fået nogle
> ridser i lakken (ved ikke om det er alt) i venstre side

Har den fået skræmmer, skal den skiftes!!! man ved aldrig hvordan den vil
opføre sig næste gang.

,
> Hvor meget vil Topdk dække?

alt minus selvrisiko, hvis du har kvitteringer på tøjet og det er
forholdsvis nyt.

Jeg bor stadig hjemme hos mine forældre, men indboforsikringen gælder vel
> stadig?

hvis du er under 21 år, er du over dækker det nok ikke, men check det. Det
kunne jo også være at tøjet tilhørte en anden der sad bagpå, mens uheldet
skete, der har forsikring........

> Stiger de så i præmie pga af dette?

nix

> Skal der en mand ud og vurdere noget, eller kan man bare ringe og kræve
penge

som regel kræver de, at du skal aflevere dit tøj til fors.selskabet, men du
kan jo også være heldig at de ikke vil have det tilbage

> Jeg kan vel argumentere for at udstyret ikke længere er i topform, og jeg
> derfor ville udsætte mig for en større fare ved et/næste styrt, eller
> hvad???

Der er ikke så meget at argumentere for, er dit tøj ødelagt får du det
erstattet. Der skulle ikke være nogen problemer der.

> Håber i kan hjælpe mig med det!

Håber det hjalp lidt

Janus

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 13-05-01 22:23

"Janus"
skrev
SNIP
> hvis du er under 21 år, er du over dækker det nok ikke, men check det.
SNIP
****************************
Så længe man er hjemmeboende dækker forældrenes indboforsikring. Den dækker
skam husstanden. Flytter man hjemmefra vil man typisk være dækket til man
fylder 21 eller alternativt flytter sammen med en - så skal man ud at tegne
en indboforsikring. Og husk det, for alt for mange har ikke en
indboforsikring !

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Janus

Dato : 13-05-01 22:29

> [...]
tegne
> en indboforsikring. Og husk det, for alt for mange har ikke en

Ja naturligvis, det var sådan det var ; ))

Janus

Fra : Christian Knudsen

Dato : 14-05-01 17:10

> alt minus selvrisiko, hvis du har kvitteringer på tøjet og det er
> forholdsvis nyt.

Vil det sige, at jeg selv skal betale de første 2.500 eller hvad??? og så
dækker de resten, eller hvad?

Fra : Janus

Dato : 14-05-01 17:14

> Vil det sige, at jeg selv skal betale de første 2.500 eller hvad??? og så
> dækker de resten, eller hvad?

Som det blevet beskrevet et andet sted, så trækker de 10% fra for hver år
der går fra man har købt sin dragt. Er den helt ny, og har du kviteringer på
den, får du erstattet den 100%, dog trækker de selvrisikoen fra, som ligger
typisk på 500 - 1000kr. 2500kr som du skrev lyder helt vildt??? Men du
skal ikke hænge mig på det, det kan godt være at der er andre regler for,
når det gælder et styrt, hos dit forsikringsselskab

Janus

Fra : Jonas Holt

Dato : 15-05-01 11:14

> Er den helt ny, og har du kviteringer på
> den, får du erstattet den 100%, dog trækker de selvrisikoen fra, som ligger
> typisk på 500 - 1000kr. 2500kr som du skrev lyder helt vildt???

Der var da ikke selvrisiko på min indboforsikring ved top da jeg skulle bruge
den til noget nyt kluns.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 15-05-01 16:34

"Jonas Holt"
skrev
> Der var da ikke selvrisiko på min indboforsikring ved top da jeg skulle
bruge
> den til noget nyt kluns.
**********************
Det er individuelt.
Høj selvrisiko = lavere præmie
Mindre/ingen selvrisiko = højere præmie
Og man bestemmer normalt selv selvrisikoen når man tegner forsikringen.
I øvrigt er der normalt ikke på en indboforsikring forskellige "trin" som
ved en bil/mc-forsikring. Det koster derfor ikke ekstra at anmelde en skade.
Gør man det tilstrækkeligt ofte, kan man dog blive smidt ud af selskabet -
og kan muligvis få problemer med at tegne en ny (blacklistet) !
Selvrisikoen er forsikringsselskaberne glade for, idet den forhindrer
anmeldelse af små-skader.

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Adam Christensen

Dato : 15-05-01 16:45

"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> wrote in
message news:9drij9$669$1@news.inet.tele.dk...

> Gør man det tilstrækkeligt ofte, kan man dog blive smidt ud af selskabet -
> og kan muligvis få problemer med at tegne en ny (blacklistet) !

Jep. Danmark er et lille land og får man stjålet 2-3 cykler på et år eller
to kan man risikere slet ikke at kunne tegne en indbo-forsikring - i noget
selsskab :-/

Set i lyset af det, er idéen med præmietrin måske slet ikke så ringe
endda...

--
Adam
SV650S

Fra : HouDy, VFR 750 Fj

Dato : 13-05-01 21:03

En af mine kammerater styrtede på sin ryttercykel og hans indboforsikring
dækkede det hele. Dvs. at han fik lidt mindre udbetalt end der stod på de
kvitteringer han skulle sende med ind.

> Stiger de så i præmie pga af dette?

er præmien ikke normalt fast?

Fra : Jonas Holt

Dato : 14-05-01 13:59

> [...]
> i håndfladen. Mine støvler er også blevet ridsede. Så kommer spørgsmålene:

Du får dækket det der er skrammet - og forresten, hvordan/hvorfor måler du et
hul på en kubikcentimeter?

> Hvor meget vil Topdk dække?

Da jeg havde brug for det havde jeg ikke længere kvitteringerne så jeg fik lavet
en seddel ved mc-pusheren hvorpå der stod hvad de forskellige dele havde kostet.
Sedlen sendte jeg ind til top og blev så ringet op et par dage efter af en sød
(?) dame fra forsikringen som ville vide hvor gammelt mit udstyr var. De trækker
10%-point af nyværdien for hver år det er gammelt!

> Stiger de så i præmie pga af dette?

Nej

> [...]
> Jeg kan vel argumentere for at udstyret ikke længere er i topform, og jeg
> derfor ville udsætte mig for en større fare ved et/næste styrt, eller

Du fortæller bare hvad der skete (lille uheld på mc) og så kræver de måske at få
tøjet ind på et af deres kontorer (til destruktion)

Jonas Holt & CBR600F2