Porcelænsvask i køkken
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 04-10-04 18:27

Hejsa

Vi er i gang med at bygge hus, hvortil vi bl.a. har valgt Svane's Unik
i højglans hvid med en sort neoafrica granitbordplade.

For at lave yderligere kontrast, har vi snakket om at få en hvid
porcelænsvask i køkkenet. Allerede nu, er der nok mange, der gisper
efter vejret.

Sagen er den, at jeg har hørt en masse mumle en del om 'let at ridse'
osv osv, men der er endnu ingen, som har personlige erfaringer med
porcelænsvaske i køkkener.

Derfor, er der nogen, der har denne erfaring, som kan dele ud af den?

Argumentet hos Svane køkkener her i Vejle for IKKE at vælge en
porcelænsvask i køkkenet var, at den bestemt ikke kunne holde til
noget som helst. At den ville smadre første gang man smed en
støbejernspande ned i den. Jeg har så

1) aldrig smidt med pander
2) aldrig ejet en støbejernspand
3) aldrig smidt større ting i mine stålvaske

Men kom frit frem med kommentarerne..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Karen Seiersen

Dato : 04-10-04 19:01

Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> wrote:

> [...]
>
> 1) aldrig smidt med pander
> 2) aldrig ejet en støbejernspand
> 3) aldrig smidt større ting i mine stålvaske

Hej Bo

Joeh.... du kan tro jeg har erfaring i porcelænsvaske til køkken, vi
havde en fra ca. 1978 til 1985 i det lejede rækkehus vi boede i dengang,
vi havde selv betalt den. Så jeg flyttede vi til eget hus i 1985 og i
1986-87 satte vi sådan en køkkenvask op igen, solgte huset i 2002 og
vasken var så pæn som ny !!!!

det det drejer sig om er at købe en ordentlig kvalitet som er
syrehærdet!! Og ellers behandle den ordentligt )

Vi gjorde det sådan:

Brugte ikke skurepulver (kun sjældent) derimod brugte vi kun klorin og
vasken skinnede flot ren og kalkfri. (husk at skylle efter med vand)

Vi lagde en brugt karklud i vasken hvis vi skulle rengøre gryder/potter
eller pander dirrekte i vasken, så kom der ikke ridser !!! der var ikke
spor besværligt .....

Og sådan kunne jeg blive ved, efter hussalget har vi nu her i oktober
endelig fået den rigtige andelslejlighed, (skulle desværre lige en omvej
til en mindre først) og til foråret (når vi bor i kolonihaven) skal vi
lave nyt køkken i lejligheden og selvfølgelig skal vasken være i hvid
porcelæn !!!!!

Held med det !!

Mange hilsner fra Karen

Fra : HKN

Dato : 04-10-04 22:37

> [...]
> til en mindre først) og til foråret (når vi bor i kolonihaven) skal vi
> lave nyt køkken i lejligheden og selvfølgelig skal vasken være i hvid

Jeg kan kun give Karen ret - det er ikke besværligt - kræver højst en smule
omtanke

Vi fik selv en sådan, da vi fik et nyt HTH køkken i de hvide 80'er dage! Og
den holdt sig pæn med omtanke og klorin.

Det var lidt sværere med den hvide vandhane........man kan nemlig ikke
afkalke sien uden at emaljen også forsvinder - men en ny hvid si er ikke så
dyr, og man kan måske i virkeligheden leve med at den er blank under tuden?
(altså vandhanen!)

Så klem bare på med den flotte vask!

-HKN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-10-04 19:16

> [...]
> porcelænsvaske i køkkener.
>
> Derfor, er der nogen, der har denne erfaring, som kan dele ud af den?

Karen har egentlig svaret ret præcist: Hvis du år efter år VED med dig selv
at du ALTID lægger en klud i vasken før du vasker op uanset hvad det er, og
at du ALTID gør den rent efter dig med lidt sæbe og en blød klud, så har du
en pæn vask i ganske mange år.
Men bare en gang, hvor bestikket lige ryger ned i bunden inden skylning, så
er den ridset, og smutter der også en gryde eller stegepande en gang i
mellem, ja så kan den ikke holde til det. Det kan en stålvask i øvrigt
heller ikke, den msiter også det blanke look ret hurtigt. Det er bare mere
træls at se på, på en porcelænsvask.

Mvh Maria

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 04-10-04 20:57

[...]

>Men bare en gang, hvor bestikket lige ryger ned i bunden inden skylning, så
>er den ridset

det lyder skræmmende.. er de nye vaske virkelig så sarte? har du
personlig erfaring med det, eller har du bare hørt det?

vasken(e), som vi kigger på, er denne/disse her:

http://www.villeroy-boch.com/Cisterna.994.0.html?&C=US&L=en

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-10-04 21:39

> det lyder skræmmende.. er de nye vaske virkelig så sarte? har du
> personlig erfaring med det, eller har du bare hørt det?

Personlig erfaring.
Min mors døde helt efter 10 år, og den var bestemt ikke pæn de sidste par
år. Hun er ellers en ældre dame med hang til klude og passer godt på sine
ting.

Mvh Maria

Fra : Karsten L

Dato : 06-10-04 13:31

I et prof. køkken som f. eks. en restaurant, vil man aldrig se
andet end rustfrit stål i køkkenvaske.
Det er der flere grunde til, både hygejniske, vedligeholdelses-
og rengøringsmæssige.
Mht. ridser i sådanne vaske, så fås rustfrit stål i mange kvaliteter.

--
Venlig hilsen
Karsten

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 06-10-04 19:27

>I et prof. køkken som f. eks. en restaurant, vil man aldrig se
>andet end rustfrit stål i køkkenvaske.
>Det er der flere grunde til, både hygejniske, vedligeholdelses-
>og rengøringsmæssige.

jo, men i et proff. køkken sættes der vel også helt andre krav.. det
er vel de færrste, der i privaten præsterer at kokkerere 30-40 retter
mad om dagen.. (?)

>Mht. ridser i sådanne vaske, så fås rustfrit stål i mange kvaliteter.

ehm..??

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk