/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forgaffel på GSX 400 F
Fra : Peter J


Dato : 13-05-01 20:07

Hey NG

Nu er turen kommet til forgaflen på cyklen, men da jeg ikke har fået fat i
en værkstedsmanualos endnu er det nok det bedste at spørge her.

Jeg skal have skiftet olien i forgaflen fordi der mangler en pakning i det
ene rør (det hvor bremseforstærkeren er).

Spørgsmålet er så hvordan jeg skifter olien og hvor meget der skal i.

Jeg kan godt finde aftapnings skruen, men hvordan olien skal påfyldes aner
jeg ikke.
Jeg gik ud fra at det skulle hældes i ved den øverste gaffelbro, men der er
ikke noget der ser ud til at kunne hældes olie i når jeg tager plastic
proppen af.

På forhånd tak

Peter

GSX 400 F , som skal til syn den 23/5.




 
 
Benjamin Pjedsted Pe~ (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Benjamin Pjedsted Pe~


Dato : 13-05-01 22:10

Hejsa..
Jeg havde samme problem da skulle skifte forgaffelolie på min Z400 i
værksteds manualen stod der var en topbolt man skulle løsne, men der var
ikke nogen i virkeligheden. Efter have vendt og drejet den, og kløet mig en
del i håret, så jeg der sad en lille låsering, men ikke en normal låsering
med øjer til en tang. Med et par skruetrækkere fik jeg den endelig op, efter
at have trykket støddæmperen sammen nogle gange ploppede proppen ud.
Noget besværligt system, måske det samme som din..
--
Benjamin -Z400
Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9WAL6.183$gE3.5977@news.get2net.dk...
> Hey NG
>
> Nu er turen kommet til forgaflen på cyklen, men da jeg ikke har fået fat i
> en værkstedsmanualos endnu er det nok det bedste at spørge her.
>
> Jeg skal have skiftet olien i forgaflen fordi der mangler en pakning i det
> ene rør (det hvor bremseforstærkeren er).
>
> Spørgsmålet er så hvordan jeg skifter olien og hvor meget der skal i.
>
> Jeg kan godt finde aftapnings skruen, men hvordan olien skal påfyldes aner
> jeg ikke.
> Jeg gik ud fra at det skulle hældes i ved den øverste gaffelbro, men der
er
> ikke noget der ser ud til at kunne hældes olie i når jeg tager plastic
> proppen af.
>
> På forhånd tak
>
> Peter
>
> GSX 400 F , som skal til syn den 23/5.
>
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 14-05-01 09:34

> Jeg skal have skiftet olien i forgaflen fordi der mangler en pakning i det
> ene rør (det hvor bremseforstærkeren er).
> Spørgsmålet er så hvordan jeg skifter olien og hvor meget der skal i.
> Jeg kan godt finde aftapnings skruen, men hvordan olien skal påfyldes aner
> jeg ikke.

Hej Peter

En motorcykel har ikke bremseforstærker, der er kun for biler. Jeg tror du
mener bremsekaliber. *fnis*

Du skal hælde olien i fra oven. Hvis ikke proppen kan skrues af med stor,
omkring17mm, unbacho nøgle er det nok en låsering som Benjamin skriver. Tryk
hårdt ned på proppen og se efter en rille i benet.

www.louis.de motobase anbefaler de 169ML 15w forgaffel olie i hvet ben.
Du kan også finde mange andre specs til din cykel der. Hver meget præcis når
du udmåler de 169mm og kontroller fra en anden kilde at 169mm ikke er helt
skævt. Lå evt. en værkstedsmanual på biblioteket, de har faktisk mange.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Armand (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-05-01 16:45


Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
news:9do543$15a$1@eising.k-net.dk...
> >
> > ...mangler en pakning i det ene rør (det hvor bremseforstærkeren
er).
> En motorcykel har ikke bremseforstærker, der er kun for biler.
> Jeg tror du mener bremsekaliber.

Mon ikke snarere at det er "anti-dive" -ventilen? :-/

> På www.louis.de motobase anbefaler de 169ML 15w forgaffel olie i hvet
> ben. Hver meget præcis når du udmåler de 169mm og kontroller fra en
> anden kilde at 169mm ikke er helt skævt. Lå evt. en værkstedsmanual på
> biblioteket, de har faktisk mange.

Bemærk at der er forskellige opgivelser for oliemængden:
Dels hvor mange ML der skal hældes i hvert ben; og dels et mål i mm for
hvor højt (dybt?) at olieoverfladen skal stå i det ubelastede ben uden
fjeder.
Jens J. nævner begge; men det ser nu mere ud som en tastefejl :-/

Det er en god ide at måle ned i rørene efter påfyldning, for at forsikre
sig at indholdet (= dæmpningen) er ens(!) i begge rør.

--
Armand.







Peter J (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Peter J


Dato : 14-05-01 20:35


Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:9doujs$2gcn$2@news.cybercity.dk...
>
> Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
> news:9do543$15a$1@eising.k-net.dk...
> > >
> > > ...mangler en pakning i det ene rør (det hvor bremseforstærkeren
> er).
> > En motorcykel har ikke bremseforstærker, der er kun for biler.
> > Jeg tror du mener bremsekaliber.
>
> Mon ikke snarere at det er "anti-dive" -ventilen? :-/
>

Jo, det er det den hedder. Jeg gik ud fra at den forøgede bremseeffekten når
forgafflen blev trykket sammen.
Jeg har lagt billeder af "dimsen" ud på binaer grupper uder titlen
Anti-drive.


> > På www.louis.de motobase anbefaler de 169ML 15w forgaffel olie i hvet
> > ben. Hver meget præcis når du udmåler de 169mm og kontroller fra en
> > anden kilde at 169mm ikke er helt skævt. Lå evt. en værkstedsmanual på
> > biblioteket, de har faktisk mange.
>
> Bemærk at der er forskellige opgivelser for oliemængden:
> Dels hvor mange ML der skal hældes i hvert ben; og dels et mål i mm for
> hvor højt (dybt?) at olieoverfladen skal stå i det ubelastede ben uden
> fjeder.
> Jens J. nævner begge; men det ser nu mere ud som en tastefejl :-/
>
> Det er en god ide at måle ned i rørene efter påfyldning, for at forsikre
> sig at indholdet (= dæmpningen) er ens(!) i begge rør.
>
> --
> Armand.
>
Er det så 169 mL eller 169 mm ???

P.S. Jeg kan stadig ikke finde ud af hvordan jeg skal hælde olie på
forgaffelen


MVH Peter

GSX 400 F



Michael K.S. (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 14-05-01 20:59

On Mon, 14 May 2001 21:35:27 +0200, "Peter J" <Peter_Laila@Get2net.dk>
wrote:

>Jo, det er det den hedder. Jeg gik ud fra at den forøgede bremseeffekten når
>forgafflen blev trykket sammen.

Det er ikke det den gør,den skal forhindre at cyklen dykker for
hurtigt ved opbremsning og et meget brugt system på cyklerne i
80'erne,men det kom aldrig til at virke godt,tværtimod får man ofte en
"død" forende ud af det og derfor gik man bort fra det igen.Har man
sådan et system kan det derfor ofte være en overvejelse værd at sætte
effekten lavest muligt hvis det er justerbart.

-M

Armand (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-01 00:40


Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en
news:IqWL6.528$%x4.13831@news.get2net.dk...
>
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> news:9doujs$2gcn$2@news.cybercity.dk...
> >
> > Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
> > news:9do543$15a$1@eising.k-net.dk...
> >
> > Mon ikke snarere at det er "anti-dive" -ventilen? :-/
> Jo, det er det den hedder. Jeg gik ud fra at den forøgede
bremseeffekten når
> forgafflen blev trykket sammen.


Michael beskriver antidive'ns funktion fint!
Problemet er/var at den kun forsinkede sammenpresningen af forgaflen
under nedbremsning og ikke ophævede den!
>
> > > På www.louis.de motobase anbefaler de 169ML 15w forgaffel olie i
> > >hvet ben. Hver meget præcis når du udmåler de 169mm og ........
> > Bemærk at der er forskellige opgivelser for oliemængden:
> > Dels hvor mange ML der skal hældes i hvert ben; og dels et mål i mm
> > for hvor højt (dybt?) at olieoverfladen skal stå i det ubelastede
ben
> > uden fjeder.
> > Jens J. nævner begge; men det ser nu mere ud som en tastefejl :-/
> Er det så 169 mL eller 169 mm ???

Tjaeh :-/

Kig selv på Louis' "motobase"

> P.S. Jeg kan stadig ikke finde ud af hvordan jeg skal hælde olie på
> forgaffelen

Af med pynte-proppen(?) i toppen af teleskopbenet!
Tryk hårdt ned på den indvendige prop (som det du ser ned på ér!) med en
stor skruetrækker ell. lign. og vrid, med en mindre skruetrækker,den
låsering (af ståltråd), der senest derved kommer til syne, ud af sit
spor således at proppen kan komme ovenud!

Ekstra tip:
- Den øverste(!) forgaffelbro's klemskrue ved teleskopbenet (og kun den)
bør løsnes forinden for at proppen ikke holdes fastklemt deraf!
- Hvis du arbejder med forgaffel/hjul monteret på motorcyklen, så tag
for guds skyld kun én prop af af gangen - ellers springer fjederen op
fra begge teleskoper og forgaflen synker helt i bund => modellen vælter
ned fra støttebenet hvadenten det er central'en eller sidestøtten

Jeg vil i tilgift anbefale dig at klodse modellen op under motoren og
afmontere bremser, forhjul og forskærm, for til sidst at trække hvert
enkelt teleskop neden ud af forgaffelbroerne.
Kun derved kan du komme til at adskille teleskopet helt for dels at
rense det grundigt indvendigt og dels efterchecke de indvendige
glideringes á et par hundrede kr/stk!) tilstand!

--
Armand.





Peter J (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Peter J


Dato : 15-05-01 15:48

> > P.S. Jeg kan stadig ikke finde ud af hvordan jeg skal hælde olie på
> > forgaffelen
>
> Af med pynte-proppen(?) i toppen af teleskopbenet!
> Tryk hårdt ned på den indvendige prop (som det du ser ned på ér!) med en
> stor skruetrækker ell. lign. og vrid, med en mindre skruetrækker,den
> låsering (af ståltråd), der senest derved kommer til syne, ud af sit
> spor således at proppen kan komme ovenud!
>
> Ekstra tip:
> - Den øverste(!) forgaffelbro's klemskrue ved teleskopbenet (og kun den)
> bør løsnes forinden for at proppen ikke holdes fastklemt deraf!
> - Hvis du arbejder med forgaffel/hjul monteret på motorcyklen, så tag
> for guds skyld kun én prop af af gangen - ellers springer fjederen op
> fra begge teleskoper og forgaflen synker helt i bund => modellen vælter
> ned fra støttebenet hvadenten det er central'en eller sidestøtten
>
> Jeg vil i tilgift anbefale dig at klodse modellen op under motoren og
> afmontere bremser, forhjul og forskærm, for til sidst at trække hvert
> enkelt teleskop neden ud af forgaffelbroerne.
> Kun derved kan du komme til at adskille teleskopet helt for dels at
> rense det grundigt indvendigt og dels efterchecke de indvendige
> glideringes á et par hundrede kr/stk!) tilstand!
>
> --
> Armand.
>
>
Tak for tippet, det vil jeg lige have i baghovedet når jeg skal alligevel
skal til at skifte forgaffelpakningerne.

P.S. Suzuki har fortalt mig at der skal 215mL olie i hvert gaffelben. Hvad
skal så vælge ?? 169 eller 215 mL ?

Har lige fået en pris på en uoriginal generatorspole - 1100,- kan det ikke
gøres billigere ???


MVH Peter
GSX 400 F som skal til syn d 23/5, (hvis jeg når det :-0)



Armand (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-01 23:09


Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en
news:YibM6.110$8s5.12290@news.get2net.dk...
>
> P.S. Suzuki har fortalt mig at der skal 215mL olie i hvert gaffelben.
Hvad
> skal så vælge ?? 169 eller 215 mL ?

Gør som Suzuki siger; men husk på at eftermåle fra overkant og ned!
Måske du måler en distance på ca. 169 mm

--
Armand.



Jens Jacob Bager Jen~ (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 16-05-01 07:58

> Tak for tippet, det vil jeg lige have i baghovedet når jeg skal alligevel
> skal til at skifte forgaffelpakningerne.
>
> P.S. Suzuki har fortalt mig at der skal 215mL olie i hvert gaffelben. Hvad
> skal så vælge ?? 169 eller 215 mL ?
>
> Har lige fået en pris på en uoriginal generatorspole - 1100,- kan det ikke
> gøres billigere ???

Hej Peter

Jeg vill bruge de 215ml som Suzuki anbefalede.
Billige generator og regulatoromformere kan købes håndlavede hos ES Elektro
i
København. Han laver kvalitetsting til fornuftige priser.

El guden Snabel
ES Elektro
Kronborggade 5
Tlf 35854080

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste